Vypocet zatizeni nosniku

Petr Simek psimek na jcu.cz
Pátek Duben 5 13:00:34 CEST 2024

On Fri, 5 Apr 2024, Lukac Michal wrote:

> Zdravim,
>
> Pre votknuty nosnik si spocitajte napatie vo votknuti.
>
> Sigma = Mo/Wo
> Mo = F.L Sila na konci nosnika x vzdialenost sily od votknutia, popripade spocitaje vsetky momenty voci miestu votknutia
> Ak posobi na konci moment tak Mo = rovno tomu momentu
> Wo - prierezovy modul v ohybe pre konkretny prierez v danom mieste
> napr odtialto https://www.staticstools.eu/sk/profile-shs/shs+80x4/show
> vyberte si prierez a je to to Wy,el - voci osi ohybu prierezu, to je ta
> osa ktora je kolmo na smer ohybu(vacsinou horizontalna ked sila posobi
> [...]

Diky uz je mi to jasnejsi, ja tedy potrebuji Mo = Sigma * Wo .

> a sigma - porovnajte s dovolenym napatim v ohybe pre dany material.
> napr tu je nieco
> https://e-konstrukter.cz/prakticka-informace/hodnoty-mezi-pevnosti-kluzu-unavy-a-dovolenych-napeti-pro-ocel

V te vasi tabulce udavaji pro ocel treba 210 MPa , v tehle tabulce

  https://e-konstrukter.cz/prakticka-informace/mechanicke-vlastnosti-pevnych-latek

udavaji ocel 210 GPa . Jak tomu mam rozumet - MPa nebo GPa ?

Na te strance https://www.staticstools.eu/sk/profile-shs/shs+80x4/show
udavaji prurezove moduly Wy,el v mm^3 , treba pro jekl 60x40mm tl.3.2
udavaji 9270 mm^3 na vysku a 7290 mm^3 na sirku.

Jak to dosadit do te rovnice Mo = Sigma * Wo ?

   Mo  =   210 ( GPa/MPa ? ) * 9270 (mm^3)

vysledek bude v cem ?  -  Newtonmilimetry ?
A ma tam byt GPa 210*10^9 nebo MPa 210*10^6 ?

> Pre nosnik ukotveny na koncoch a sila posobiaca presne v strede, max. Mo
> je pod posobiskom sily a tam je moment Mo = F x L/4
> ostatne plati to iste.

Ano takhle mi to staci - chapu to tedy spravne za kdyz to bude ukotvene
na obou koncich tak uprostred to vydrzi 4x tolik, nez v pripade kotveni
na jedne strane a zatizeni na druhem konci.