zasuvky v nemecku 1/PE/N , L, zem, N

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Září 27 16:39:34 CEST 2023

Ono se asi nedá moc ohlížet na to, jak to bylo kdysi dávno v panelácích.
Tam často je ještě 2-vodičová instalace TN-C (občas i v hlíně), kterou
jako novou dneska není možné instalovat.

Je možné, že se nějakým drátem, tlustým jako sloní noha, dá táhnout to
rozdělení i dál.
Ale je to (podle mě) ekonomický a vlastně i funkční nesmysl.
Proč bych tahal kabel 4x10mm2 (nebo dokonce 4x16mm2), který už ani
neohnu, když si tam můžu v klidu natáhnout 5x6mm2 nebo dokonce 5x4mm2 či
5x2.5mm2.
A mám zajištěno, že na PE je vždy naprosto stejný potenciál a žádný
proud po něm neteče (kromě proudu průserového).

Jak se vyprávějí příběhy o tom, že někdo zapnul počítač do jedné zásuvky
a tiskárnu do druhé, a vyhořelo mu to, tak to je právě to šetření na tom
jednom drátě navíc.
U nových instalací TN-S už jsou podobné historky jen městskou legendou,
ale u starých 2/4-vodičových instalací se to skutečně stávalo.
Takže za mně - PE vždy samostatně, a dobře přikáblované k zakopanému
ingotu. A veškeré vedení 3/5-drátové.

Tu instalaci si dělám pro sebe, tak chci, aby byla dobrá. Ne aby jen
prošla revizí (případně ještě cinknutou).
Jiná situace samozřejmě je kdyby šlo o instalaci u tchýně.

PL