Re: [OT] Solární komponenty Tigo, aneb jak se to nemá dělat

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Září 7 16:49:09 CEST 2023

To Tigo je mi opravdu záhadou.
Je to tak nedovařený produkt, že pořád neumím pochopit proč je tam kde
je, tj. že je to asi světová jednička.

Je to naprosto uzavřený produkt, kde jediná možnost komunikace je přes
jejich cloud. A to je komunikace teoreticky jednou za 1/2 hodiny, v
praxi často s několikahodinovými výpadky.
Nemá to naprosto žádnou možnost diagnostiky nebo logování, což má i
kdejaký superlevný krám z Číny.

Funguje to bezdrátově jen na velmi krátkou vzdálenost, takže je třeba
vzájemné polohy hodně ladit. Přitom to nemá žádnou diagnostiku, která by
řekla "signál OK".
Umí to nějak změřit sílu signálu (v nějakých neznámých jednotkách,
nejsou to dBm ani třeba procenta), ale to zobrazení je jen v placené
verzi a s velkou latencí. Takže pro on-line nastavováni nepoužitelné.
Zato jejich podpora ten signál vidí a dokonce ho snad mají možnost i
vzdáleně zesílit.
Takže mají (bez vašeho vědomí) k dispozici mnohem více informací, než má
majitel toho zařízení.
Zcela běžně udělají změny v nastavení sami, bez schválení uživatelem.
Kdyby tohle udělala nějaká čínská firma, tak EU parlament a ještě více
Bíly dům vyhlásí bojovou pohotovost a nekonečný seznam sankcí.

Nefungují tam základní věci, které jsou v dokumentaci explicitně
popsány, že by fungovat měly.
Například lokální konfigurace přes WiFi v režimu, kdy se ten jejich
řídící modul CCA tváří jako WiFi AP. Podobně, jako to funguje třeba u
ESP. Tohle prostě nejede vůbec.
Další, co nejede, je princip komunikace Mesh. To je hodně podstatné.
Podle dokumentace by mělo stačit, aby ten řídící prvek TAP viděl na
první optimizér, a ty si to pak předají mezi sebou dál.
Je to tak v manuálu popsáno jak slovně, jsou tam k tomu i názorné obrázky.
V praxi je to ale tak, že ten TAP musí vidět na všechny, což je při
minimálním vysílacím výkonu velmi obtížné. Podpora vám dá cennou radu
"kupte a nainstalujte si další TAP".

Tu jejich popularitu si vysvětluju tím, že byli na trhu (asi) první a
umí marketing.
Navíc v Americe je rozpojení solárního pole funkcí Rapid Shutdown
povinná (u nás je prý už taky povinná nad 10kWp), takže mají zajištěný
trh. Jestli to náhodou neprolobovali oni.

Jejich jediné pozitivum je, že je to relativně levné (proti konkurenci).
Ale i tak je cena cca 1/3 - 1/4 ceny panelů.
Optimalizací přidaným výkonem se to podle mě nezaplatí. Podstatná je tam
snad ta funkce rozpojení solárního pole kvůli bezpečnosti.

Že nebudou žádná excelentní inženýrská firma plyne i z toho, že když
chtěli vstoupit na trh měničů a baterek, tak jenom rebrandovali čínské
výrobky firmy SolaX.
Skoro si říkám, jestli nedrží potenciální konkurenci v šachu tím, že
mají nějaké patenty.
O patentech ve svých materiálech rádi mluví.
Patentovat se snad v Americe dají skoro i nuly a jedničky.

PL