Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Září 2 15:26:43 CEST 2023


Ty grafy od BMS by byly zajímavé.
Jestli to není příliš pracné, tak prosím o jejich publikování.

Děkuji.
PL

*******************

Dne 2.9.2023 v 11:27 Pavel Urbančík napsal(a):
>
> Jen k tomu požáru, je opravdu otázka proč k němu došlo, jestli to bylo 
> v době nabíjení, nebo v klidu a jak reagovala BMSka a zda by to 
> zachránila.
>
> I běžné stacinární Life se musí orientovat správně aby byly zaplavené 
> všechny desky/separátory. Klidně při špatné poloze mohlo dojít 
> k rozdílným tlakům nahoře a dole, mechanickému namáhání, vyschnutí a 
> průrazu,atd.
>
> Provozuju doma 30x 200Ah Life z mikrobusu, má více než 10 let, baterky 
> jsou už měkké, ale mám na nich Batrium BMS které při poklesu článku 
> sníží max odebíraný proud měničem
>
> Paralelně k tomu je 8 cihel Pylonu. Tyto mají svoji BMS.
>
> Všechno je v nevytápěné ale izolované garáži/kůlně mimo dům.
>
> V zimě jde teplota dolů, ale ztrátové teplo měničů stačí udržet 
> teploty nad 0 a opět BMS umí měniči zakázat odběr a přejít na síť.
>
> Můžu najít graf teplot co hlásí BMS v zimě, je tam vidět co dělají 
> teploty v zimě.
>
> Celý ten cirkus je ale venku jen z důvodu šetření místem v domě a 
> hluku z ventilátorů.
>
> Pavel
>
> *From:*Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> *On Behalf Of *Petr Labaj
> *Sent:* sobota 2. září 2023 0:41
> *To:* hw-list na list.hw.cz
> *Subject:* Re: [OT] Požár domácí baterky a bateriová chemie
>
> K bodu 1: Jasně, podrobnosti neznáme. Ale podle videa to opravdu 
> vypadá na battery-packy z aut, postavené na výšku.
> Pro mě z toho vyplynulo poučení (se kterým si fest lámu hlavu a zatím 
> nevím jak na to), umístit baterky tak, aby byly relativně snadno 
> transportovatelné mimo objekt.
> Což mi moc nevychází, použitelné místo mám vždy v jiném podlaží než je 
> východ.
> Dokonce začínám zvažovat takovou šílenost, jako udělat jim venku 
> zděnou boudičku, která by ale musela být vytápěná. Tak rozhodnutí 
> nechám až na jaro, až budu mít z průběhu zimy naměřené, jak na tom 
> budu s energií, jestli bych to topení nějak snadno dal ze solárního 
> výtěžku. I třeba za cenu zvětšení baterie.
>
> K nabíjení kol a koloběžek: co jsem viděl nabíječky na kola, tak to 
> mělo 5A. Ale pořád je to jenom cca 0.5C.
> Nicméně když se píše o nějakých excesech, tak prakticky vždy je to při 
> nabíjení. Možná i vadou nabíječky nebo poškozením baterky.
> Tak by to minimálně chtělo nějaký nezávislý dohledový/diagnostický 
> nástroj.
> Aspoň měření teploty nabíječky a více bodů v baterce, a k tomu nějaký 
> stykač, který by to uměl v případě problému sám odpojit. Ideálně na AC 
> i DC straně.
> I za cenu, že bych si z baterky vytáhl nějaký dodatečný konektor, na 
> který by se připojil měřák teploty a případně i napětí a proudu.
> Věřím, že většině problémů se dá předejít. Ale znamená to měřit a vědět.
>
> Umět myslet na potenciální problémy dopředu je asi docela důležité.
> Nemám k tomu úplně vlohy, jsem příliš velký životní optimista. 
> Potřebuju aspoň spouštění impuls, třeba vidět nějakou nehodu.
> Teď jsem trochu začal spolupracovat s člověkem, který je naopak velký 
> tragéd. Který za vším okamžitě vidí katastrofický scénář.
> Můj vrozený optimismus to úplně nepřemůže. Ale musím uznat, že některé 
> (mnohé) jeho katastrofické myšlenky jsou docela reálné a stojí za zvážení.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 1.9.2023 v 23:34 Pavel Hudeček napsal(a):
>
>     Tam mě zaujaly články:
>     https://www.batterystore.cz/cs/clanky-li-ion/20-clanek-li-ion-14ah-365v-phylion-lmo.html
>     Těch by se mi do koloběžky vešlo 10.
>     Zátěž zanedbatelná oproti deklarovaným parametrům.
>     2x víc deklarovaných cyklů než 18650.
>     Skoro 1/3 ceny 18650.
>     Kde je zádrhel?
>
>     K původním otázkám:
>     *- Zaznamenali...*
>     * Ano, ale když nevíme podrobnosti, tak se k tomu nic říct nedá.
>     Třeba to bylo celý nějak zprasený, nebo taky ne a je to
>     nebezpečný, kdo ví...
>     *- Pokud máte hořlavé ... nabíjení?*
>     * Aspoň u těch kol a koloběžek, pokud se nechluběj s nějakým extra
>     rychlým nabíjením, tak si moc nedovedu představit, že by zrovna
>     odtud plynulo nějaké riziko. Ty nabíječky maj tak 1,5-2 A, občas
>     2,5 a pak je C kolem 10 Ah.
>     * Jiná věc je, když se uvnitř něco uvolní, prodře a zkratuje. Nebo
>     když bude baterka hodně stará, odejde elektronika, třeba zkratem v
>     H-můstku, ale proud starý baterky už nepřepálí pojistku.
>     * Zajímavá otázka je ale odejití diody v nabíječce. Mám celkem 3
>     nabíječky, originální, druhou, co jsem v zimě koupil do práce a
>     teď ještě originální k nový baterce. Všechny jsou celou dobu
>     celkem žhavý. Zásadně je kvůli chlazení nechávám ležet na boku. A
>     zatímco směrem k regulátoru motoru je u baterky pojistka na
>     kabelu, směrem k nabíječce ne. A když jsem koukal na nějaký sady
>     náhradních dílů na Ali, tak je to stejný. V BMS je teda
>     tranzistor, ale je otázka, zda se třeba časem neodpálí, pokud tam
>     lidi zapojujou vypnutou nabíječku.
>
>     PH
>
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230902/b612fa84/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list