Re: Kombinování Li-ion a LiFePO?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Září 1 22:27:57 CEST 2023


El. šroubovák mi taky vždycky vydrží roky. Pak najednou začne bejt línej 
a baterka se musí vyměnit. Zatím mě to čeká podruhé za fakt hodně let. 
Ale ten šroubovák naprostou většinu času leží a čeká.

No a pak je koloběžka. Použití průměrně dejme tomu 70 % dní. Ta původní 
baterka vydržela na dvě jízdy do práce a zpět. Ale většinou večer 
dobíjena. Dejme tomu 9 měsíců, to je 270 dní, takže třeba 170 částečných 
dobití a 20 celých cyklů. V zimě dostávala dost zabrat. Jízda třeba v 
-10. Je hodně vidět, že v zimě dost klesá účinnost, takže zimní 
"částečné" cykly mohly mít i 70 %. Navíc v zimě byl vyšší podíl dní s 
cestou do práce, protože jet ráno na Lime, když řídítka maj -10 není 
úplně ono ani s rukavicema. A když tolik nemrzlo, tak jsem je postupně z 
Dejvic všechny odvozil do Holešovic a zpátky je skoro nikdo nevozil, 
takže prostě došly:-)

Obecně ty parametry nejsou nic děsivého: Nominální vybíjecí proud 1,5C, 
max 2,2 krátkodobě. A nabíjení 0,2C.
Otázka ovšem je, co se dělo, když jsem jel při -10 z kopce a těma 
1,5-2,2C nabíjel:-)

No a po tomhle všem trochu vzrostl Ri. Letní dojezd v podstatě zůstal 
asi 25 km, ale baterka se tvářila vybitě už po 10. No a elektronika 
koloběžky se snaží od určité míry vybití výrazně šetřit, což vede na 
snížení zrychlení a tedy i komfortu jízdy.

Nová baterka má skoro 2x větší kapacitu, takže proudy třeba 1,2C 
maximálně a 0,7C při dlouhé jízdě do/z kopce. A nabíječka atakuje 
hranici 0,1C:-)

Zajímavé je, že přestože je to levná GreenCell za 6 kKč, určená pro 
elektrokola 250W, zdá se zatím, po 1300 km, stále dokonale srovnaná. 
Články mají téměř stejně ať je nabitá nebo vybitá. A to má jen pasivní 
balancer do 20 mA.

Asi udělám experimet: Někam tam jen tak přidělám jednu LiFePO 32700, 
nechám jí tam do jara a podle jejího stavu se rozhodnu:-)

PH

Dne 01.09.2023 v 20:46 Vláďa Anděl napsal(a):
> Baterky v té koloběžce asi musejí dostávat dobře zabrat, když 
> nevydrží. Když už v něčem mám baterky Lion, beru to tak jako že je to 
> skoro na furt. I akušroubovák mám minimálně 4 roky a furt dobrý. Ale 
> pokud řešíte baterku, co snese velké proudy a nevadí jí zima, uvažoval 
> jste články LTO? Jsou teda příšerně drahé a poměr energie/hmotnost 
> taky nic moc. Ale snesou toho hodně. 
> https://www.mivvyenergy.cz/cs/lithiove-clanky/16-clanek-lto-30ah-23v-yinlong-66160h-859521036341.html
>
> Anděl
>
> Dne 01.09.2023 v 16:04 Jan Kuba napsal(a):
>> Ty lifepo vy tý koloběžce dlouho nevydrží... nejsou stavěné na to aby 
>> s nimi furt někdo vibroval skákal a podobně
>>
>> pátek 1. září 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>
>>     Dobrý den všem,
>>     rozmýšlel jsem, jakou další baterku dát do koloběžky, až ta
>>     současná přestane vyhovovat.
>>     - V případě Li-ion 18650 tam můžu nacpat 500-600 Wh, ale
>>     životnost je celkem nic moc a k tomu velká závislost na teplotě.
>>     - V případě LiFePO 32700 tam můžu nacpat 300-400 Wh s životností
>>     řádově přes Li-ion, se zimními výkony, o kterých si může Li-ion
>>     nechat zdát i v létě. Ale těch 400 Wh je za cenu složitostí s
>>     jiným napětím.
>>
>>     Tak mě napadlo to zkombinovat:
>>     Dát tam jednu sérii LiFePO s vhodným napětím, tedy asi 250 Wh a
>>     zbytek vyplnit těmi Li-ion. A pak celkem nenáročnou elektroniku
>>     pro přepínání a případně mírný přenos energie mezi nimi. V praxi
>>     by se pak primárně používala ta LiFePO a teprve když by byla
>>     hodně vybitá, přišla by na řadu Li-ion. To v praxi znamená, že
>>     většunju dní by se použila jen LiFePO a obřčas, když jedu dál,
>>     tak obě.
>>
>>     Je to dobrý nápad?
>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230901/15debac2/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list