Re: Jak je to s tím odcházením článků?

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Říjen 31 21:32:49 CET 2023


Jen terminologická: LiIon jsou podle mě všechny.
Jen se liší tím, co je ten "ion".
Podle toho se pak dělí na podtypy.

Například na to LiFePO4 (železo fosfát) nebo NMC (nikl, mangan, cobalt,
to jsou ty, co tak pěkně hoří, ale zase mají nejvyšší hustotu energie).

PL

*********************

Dne 31.10.2023 v 20:00 ok1uga na volny.cz napsal(a):
> Já mám na kole 10Ah LiFEPO. První baterka odešla po půl roce. 
> Reklamací jsem získal novou baterku a stejný příběh. Jenže jsem 
> potřeboval jezdit tak jsem ji rozdělal a zjistil jsem že jsou články 
> totálně rozbalancované. Naštěstí je tam elektronika která asi hlídá 
> nejslabší článek a baterku vypne při dosažení Umin. Tak jsem se 
> naštval, vyvedl jsem jednotlivé články na konektor a vyrobil 
> jednoduchou balancovanou nabíječku. V podstatě do série zapojené 
> elektronické zenerky které se otevřou když článek dosáhne Umax a 
> nabíjecí proud pak článek obchází. Od té doby na té baterce jezdím asi 
> 15 let a nevím o ní... Fakt ale je, že když slyším o dojezdech 
> některých kol tak nechápu. Já ujedu maximálně tak 30 - 35km což mi ale 
> naštěstí bohatě stačí. Možná už byl některý článek načatý než jsem 
> udělal tu nabíječku - nevím. Nebo jsou ty dojezdy jen rybářská latina 
> ? :-)).
>
> Možná že Lion baterky na rozbalancování tolik netrpí. Vím, že prodejce 
> od kterého tu baterku mám přešel právě kvůli vysoké poruchovosti na 
> Lion. Ale představa že bych nabíjel Lion doma se mi opravdu 
> nezamlouvá. Jistě nejsem sám kdo zhlédl videa jak Lion hoří.
>
>     Martin.
>
> Dne 31.10.2023 v 15:59 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Dobrý den všem,
>> na různých místech, včetně zde, jsem se dozvěděl, že v baterkách do 
>> kol a koloběžek běžně odcházejí jednotlivé články, dokonce jsem kvůli 
>> tomu začal vyvíjet silný aktivní balancer, ale nějak zjišťuju, že to 
>> asi není tak častá záležitost.
>>
>> Originální baterka mi po 2000 km s významnou částí v zimě, včetně 
>> mrazu, jen "zlenivěla", má asi 7,5 Ah místo 8, jen je občas potřeba 
>> udělat zastávku na 10 minut, čárky zas přibudou a jede se dál. Na 
>> jaře jsem vyměnil za novou.
>>
>> Nová, dost levná "Green cell", nebo tak nějak, 15,5 Ah za 6000, 
>> zažila už taky přes 2000. V neděli jsem jí důkladně vybil taháním 
>> kamaráda na longboardu, domů jsem se připloužil s blikající poslední 
>> čárkou a řekl jsem si, že to je dobrá příležitost k inspekci. Články 
>> měly od 3,329 do 3,359.
>>
>> (Obě baterky mají pasivní balancer na max. nějaké desítky mA, tedy 
>> jen kompenzace rozdílu samovybíjení. Myslím že u té GC psali 10 mA.)
>>
>> Jaké máte zkušenosti vy?
>> A když někde článek odejde, pomůže výměna na dlouho, nebo je to už 
>> jen malé prodloužení umírání baterie?
>>
>> PH



Další informace o konferenci Hw-list