Re: kvíz na pátek
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Sobota Říjen 21 09:29:06 CEST 2023
Tak ono se taky, nejspíš né všude, dává ke kolejím posilovací vedení. S
tou izolací kolejí asi takhle. Uvádělo se, že okolní zemí jde někde až
20% trakčního proudu. Vzhledem k tomu, že je to stejnosměrné, musí to
tam dělat zajímavé věci. Když se modernizoval koridor a ty izolace se
zlepšovaly, v časopisu Plyn se objevil článek od pana Poláka, jak
klesnou bludné proudy a vliv kolejí na okolní potrubí (úložná zařízení,
jsou to třeba i podzemní nádrže u benzinek). Po ukončení celé akce se
tam od stejného pána objevil článek o tom, jaký je to vlastně průšvih.
Že stouplo napětí kolejí proti zemi a protože jsou místa, kde to spojení
být musí, třeba nástupní ostrůvky jsou spojené s kolejema aby to lidi
nepokopalo, proud se v těch místech koncentruje a problémy tam jsou
ještě větší.
Tento týden jsme dělali nějaká měření v Zábřehu, zprovozňovala se tam
polarizovaná drenáž na plynovodu. Ten plynovod je okolníma katodovkama
držený na -2V (běžně dávají -1,5V, ochranný potenciál je -0,85 a nemá to
překročit -2V kdy se začne rozkládat voda), což ho chrání proti korozi.
Potenciál měřený v blízkosti kolejí (měří se proti elektrodě Cu/CuSO4)
lítal od +1 do -12V. Na koleji při tom bylo za tu chvíli 50 až 150V.
Takže velký úbytek na koleji, špatná izolace koleje proti zemi, špatná
izolace potrubí...
V jiných lokalitách ten potenciál lítá max. o 1V a na koleji bývá max.
50V. Potrubí je chráněno okolníma katodovkama a jen když se potenciál
zhoupne k -1V, drenáž tomu pár desítek ampér přidá. Je i zájem na tom,
aby se tenhle proud minimalizoval. Protože proud, který pomáhá chránit
potrubí, někde na druhé straně rozežírá koleje a uzemnění v měnírně.
Anděl
Dne 20.10.2023 v 20:25 Tomáš Mádr napsal(a):
> Chodit po kolejích se nesmí, pokud člověk nemá tu správnou průkazku,
> na druhou stranu, kolegové nikdy neříkali, že by je něco pokopalo, ale
> je pravda, že kolejnice neolizují. Člověk by nesměl ani na přejezd,
> pokud by to byl tak velký problém.
> Čím novější železniční svršek, tím lépe jsou kolejnice izolované od
> země. Zvláště u stejnosměrné trakce teče nemalá část zpětného proudu
> zemí a nikoliv jenom kolejnicema. Celkem mě překvapilo kolik, a že
> pokud někam dáme kolejnice z lepšího železa, tedy takové, co se budou
> v oblouku méně ojíždět, tak to železo má o tolik horší elektrický
> odpor, že s tím musí počítat i při výpočtech trakčních poměrů.
> Tomáš OK2MTM
>
> Dne 20. 10. 2023 20:07 napsal uživatel Vláďa Anděl
> <vaelektronik na vaelektronik.cz>:
>
> Přesně tak. Dělám polarizované drenáže, což je zařízení, které se
> připojuje mezi potrubí v zemi a koleje v místě, kde se s nima
> křižuje. Udržuje to potrubí záporné proti zemi v místě působení
> bludných proudů. Tedy vlivem svodového proudu kolejí se posune
> potenciál půdy v okolí kolejí i o více než o 1V. Polarizovaná
> drenáž funguje v principu jako dioda s regulačním odporem v sérii.
> Ve skutečnosti to reguluje impulzně na 300 Hz, což je kmitočet,
> který se tam běžně vyskytuje a zabezpečovačka je proti němu
> odolná. V sérii je tlumivka 16,5 mH/100A právě pro zamezení vlivu
> na zabezpečovačku.
> Tady je o tom něco https://www.vaelektronik.cz/epd160rd.html
> Na kolejích je napěťový úbytek, závislý na jejich odporu a
> trakčním proudu. Mělo by tam být max. 80V, což cca vychází z
> požadavku na 5% ztráty. Ze 3 KV 150V, z toho polovina na troleji a
> polovina na koleji. Jenže se to dost překračuje. Zatím nejvíc jsme
> naměřili 205V. Tak tam jsou tranzistory na 250V a při 220V to
> omezuje tak, že se obvod nejdřív (i v závěrném směru) krátkodobě
> (max. 0,15 vteřiny) zatíží proudem až 160A a když to nepomůže a
> napětí dál stoupá, při 240V to sepne do zkratu a čeká se na pokles
> proudu, nebo na vypálení pojistky. Napětí, případně proud je tam
> jen chvílema, kdy nějaká lokomotiva pořádně zabere.
>
> No a teď se naskytla dvě místa, kde ani těch 210V nestačí a
> pojistka tam vypadne každý měsíc. Tak jsem tam dal do série tenhle
> panel se žárovkama, pojistka drží a rádi bychom naměřili nějaká
> data. Je tam telemetrie, jenže napájená z baterky dobíjené z
> bludných proudů a tam je zrovna skoro pořád napětí v závěrném
> směru (kolej okolo +100 až těch 200V proti potrubí) a jen málo kdy
> se to obrátí, aby tam tekl proud a drenáž regulovala (právě z toho
> ztrátového výkonu při regulaci se dobíjí baterka). Takže na
> střechu budky přijde solární panel. Pak ty moduly, na kterých je
> to napětí, udělám s tranzistorama SiC na 650V. Když tam kdysi
> dávali opravdu jen diodu, případně s odporem v sérii, byla na 500V
> a vydržela všude.
> Charakteristika těch žárovek je tady
> https://www.vaelektronik.cz/fotky/zarovky.png
>
> Jo a pak Wabi Daněk zpíval, že nohama stírá rosu na kolejích. Na
> elektrifikovaných tratích bych tohle fakt nedoporučoval.
>
> Anděl
>
> Dne 20.10.2023 v 18:03 Tomáš Mádr napsal(a):
>
> Omezovací odpor na zkoušení zařízeni?
> Tomáš OK2MTM
>
> Dne 20. 10. 2023 17:54 napsal uživatel Jindrich Fucik
> <fulda na seznam.cz> <mailto:fulda na seznam.cz>:
>
> To bude předchůdce Ronji na dlouhých vlnách s možností
> používat odraz od
> stratosféry:
> https://cs.wikipedia.org/wiki/Ronja
>
> Nebo jsou to UV zářivky a slouží to k upečení grilovaného
> kuřete do dvou
> minut, nebo vyvolání plošňáku do dvou vteřin.
>
> Dne 20.10.2023 v 16:58 Vláďa Anděl napsal(a):
> > Je tady v pátek nějak mrtvo. Takže zkusím malinký kvíz.
> K čemu slouží
> > zařízení na obrázku?
> >
> > https://vaelektronik.cz/fotky/zarovky.jpg
> >
> > Každá žárovka má 1 KW 230V.
> >
> > Anděl
> >
> >
> > _______________________________________________
> > HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> <http://www.HW.cz>
> > Hw-list na list.hw.cz
> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20231021/5d708053/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list