Re: kvíz na pátek

Vláďa Anděl vaelektronik na vaelektronik.cz
Sobota Říjen 21 09:29:06 CEST 2023


Tak ono se taky, nejspíš né všude, dává ke kolejím posilovací vedení. S 
tou izolací kolejí asi takhle. Uvádělo se, že okolní zemí jde někde až 
20% trakčního proudu. Vzhledem k tomu, že je to stejnosměrné, musí to 
tam dělat zajímavé věci. Když se modernizoval koridor a ty izolace se 
zlepšovaly, v časopisu Plyn se objevil článek od pana Poláka, jak 
klesnou bludné proudy a vliv kolejí na okolní potrubí (úložná zařízení, 
jsou to třeba i podzemní nádrže u benzinek). Po ukončení celé akce se 
tam od stejného pána objevil článek o tom, jaký je to vlastně průšvih. 
Že stouplo napětí kolejí proti zemi a protože jsou místa, kde to spojení 
být musí, třeba nástupní ostrůvky jsou spojené s kolejema aby to lidi 
nepokopalo, proud se v těch místech koncentruje a problémy tam jsou 
ještě větší.
Tento týden jsme dělali nějaká měření v Zábřehu, zprovozňovala se tam 
polarizovaná drenáž na plynovodu. Ten plynovod je okolníma katodovkama 
držený na -2V (běžně dávají -1,5V, ochranný potenciál je -0,85 a nemá to 
překročit -2V kdy se začne rozkládat voda), což ho chrání proti korozi. 
Potenciál měřený v blízkosti kolejí (měří se proti elektrodě Cu/CuSO4) 
lítal od +1 do -12V. Na koleji při tom bylo za tu chvíli 50 až 150V. 
Takže velký úbytek na koleji, špatná izolace koleje proti zemi, špatná 
izolace potrubí...

V jiných lokalitách ten potenciál lítá max. o 1V a na koleji bývá max. 
50V. Potrubí je chráněno okolníma katodovkama a jen když se potenciál 
zhoupne k -1V, drenáž tomu pár desítek ampér přidá. Je i zájem na tom, 
aby se tenhle proud minimalizoval. Protože proud, který pomáhá chránit 
potrubí, někde na druhé straně rozežírá koleje a uzemnění v měnírně.

Anděl

Dne 20.10.2023 v 20:25 Tomáš Mádr napsal(a):
> Chodit po kolejích se nesmí, pokud člověk nemá tu správnou průkazku, 
> na druhou stranu, kolegové nikdy neříkali, že by je něco pokopalo, ale 
> je pravda, že kolejnice neolizují. Člověk by nesměl ani na přejezd, 
> pokud by to byl tak velký problém.
> Čím novější železniční svršek, tím lépe jsou kolejnice izolované od 
> země. Zvláště u stejnosměrné trakce teče nemalá část zpětného proudu 
> zemí a nikoliv jenom kolejnicema. Celkem mě překvapilo kolik, a že 
> pokud někam dáme kolejnice z lepšího železa, tedy takové, co se budou 
> v oblouku méně ojíždět, tak to železo má o tolik horší elektrický 
> odpor, že s tím musí počítat i při výpočtech trakčních poměrů.
> Tomáš OK2MTM
>
> Dne 20. 10. 2023 20:07 napsal uživatel Vláďa Anděl 
> <vaelektronik na vaelektronik.cz>:
>
>     Přesně tak. Dělám polarizované drenáže, což je zařízení, které se
>     připojuje mezi potrubí v zemi a koleje v místě, kde se s nima
>     křižuje. Udržuje to potrubí záporné proti zemi v místě působení
>     bludných proudů. Tedy vlivem svodového proudu kolejí se posune
>     potenciál půdy v okolí kolejí i o více než o 1V. Polarizovaná
>     drenáž funguje v principu jako dioda s regulačním odporem v sérii.
>     Ve skutečnosti to reguluje impulzně na 300 Hz, což je kmitočet,
>     který se tam běžně vyskytuje a zabezpečovačka je proti němu
>     odolná. V sérii je tlumivka 16,5 mH/100A právě pro zamezení vlivu
>     na zabezpečovačku.
>     Tady je o tom něco https://www.vaelektronik.cz/epd160rd.html
>     Na kolejích je napěťový úbytek, závislý na jejich odporu a
>     trakčním proudu. Mělo by tam být max. 80V, což cca vychází z
>     požadavku na 5% ztráty. Ze 3 KV 150V, z toho polovina na troleji a
>     polovina na koleji. Jenže se to dost překračuje. Zatím nejvíc jsme
>     naměřili 205V. Tak tam jsou tranzistory na 250V a při 220V to
>     omezuje tak, že se obvod nejdřív (i v závěrném směru) krátkodobě
>     (max. 0,15 vteřiny) zatíží proudem až 160A a když to nepomůže a
>     napětí dál stoupá, při 240V to sepne do zkratu a čeká se na pokles
>     proudu, nebo na vypálení pojistky. Napětí, případně proud je tam
>     jen chvílema, kdy nějaká lokomotiva pořádně zabere.
>
>     No a teď se naskytla dvě místa, kde ani těch 210V nestačí a
>     pojistka tam vypadne každý měsíc. Tak jsem tam dal do série tenhle
>     panel se žárovkama, pojistka drží a rádi bychom naměřili nějaká
>     data. Je tam telemetrie, jenže napájená z baterky dobíjené z
>     bludných proudů a tam je zrovna skoro pořád napětí v závěrném
>     směru (kolej okolo +100 až těch 200V proti potrubí) a jen málo kdy
>     se to obrátí, aby tam tekl proud a drenáž regulovala (právě z toho
>     ztrátového výkonu při regulaci se dobíjí baterka). Takže na
>     střechu budky přijde solární panel. Pak ty moduly, na kterých je
>     to napětí, udělám s tranzistorama SiC na 650V. Když tam kdysi
>     dávali opravdu jen diodu, případně s odporem v sérii, byla na 500V
>     a vydržela všude.
>     Charakteristika těch žárovek je tady
>     https://www.vaelektronik.cz/fotky/zarovky.png
>
>     Jo a pak Wabi Daněk zpíval, že nohama stírá rosu na kolejích. Na
>     elektrifikovaných tratích bych tohle fakt nedoporučoval.
>
>     Anděl
>
>     Dne 20.10.2023 v 18:03 Tomáš Mádr napsal(a):
>
>         Omezovací odpor na zkoušení zařízeni?
>         Tomáš OK2MTM
>
>         Dne 20. 10. 2023 17:54 napsal uživatel Jindrich Fucik
>         <fulda na seznam.cz> <mailto:fulda na seznam.cz>:
>
>             To bude předchůdce Ronji na dlouhých vlnách s možností
>             používat odraz od
>             stratosféry:
>             https://cs.wikipedia.org/wiki/Ronja
>
>             Nebo jsou to UV zářivky a slouží to k upečení grilovaného
>             kuřete do dvou
>             minut, nebo vyvolání plošňáku do dvou vteřin.
>
>             Dne 20.10.2023 v 16:58 Vláďa Anděl napsal(a):
>             > Je tady v pátek nějak mrtvo. Takže zkusím malinký kvíz.
>             K čemu slouží
>             > zařízení na obrázku?
>             >
>             > https://vaelektronik.cz/fotky/zarovky.jpg
>             >
>             > Každá žárovka má 1 KW 230V.
>             >
>             > Anděl
>             >
>             >
>             > _______________________________________________
>             > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>             <http://www.HW.cz>
>             > Hw-list na list.hw.cz
>             > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>             _______________________________________________
>             HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>             <http://www.HW.cz>
>             Hw-list na list.hw.cz
>             http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
>         _______________________________________________
>         HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz  <http://www.HW.cz>
>         Hw-list na list.hw.cz
>         http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20231021/5d708053/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list