<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <div class="moz-cite-prefix">Tak ono se taky, nejspíš né všude, dává
      ke kolejím posilovací vedení. S tou izolací kolejí asi takhle.
      Uvádělo se, že okolní zemí jde někde až 20% trakčního proudu.
      Vzhledem k tomu, že je to stejnosměrné, musí to tam dělat zajímavé
      věci. Když se modernizoval koridor a ty izolace se zlepšovaly, v
      časopisu Plyn se objevil článek od pana Poláka, jak klesnou bludné
      proudy a vliv kolejí na okolní potrubí (úložná zařízení, jsou to
      třeba i podzemní nádrže u benzinek). Po ukončení celé akce se tam
      od stejného pána objevil článek o tom, jaký je to vlastně průšvih.
      Že stouplo napětí kolejí proti zemi a protože jsou místa, kde to
      spojení být musí, třeba nástupní ostrůvky jsou spojené s kolejema
      aby to lidi nepokopalo, proud se v těch místech koncentruje a
      problémy tam jsou ještě větší.  <br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Tento týden jsme dělali nějaká měření v
      Zábřehu, zprovozňovala se tam polarizovaná drenáž na plynovodu.
      Ten plynovod je okolníma katodovkama držený na -2V (běžně dávají
      -1,5V, ochranný potenciál je -0,85 a nemá to překročit -2V kdy se
      začne rozkládat voda), což ho chrání proti korozi. Potenciál
      měřený v blízkosti kolejí (měří se proti elektrodě Cu/CuSO4) lítal
      od +1 do -12V. Na koleji při tom bylo za tu chvíli 50 až 150V.
      Takže velký úbytek na koleji, špatná izolace koleje proti zemi,
      špatná izolace potrubí...</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">V jiných lokalitách ten potenciál lítá
      max. o 1V a na koleji bývá max. 50V. Potrubí je chráněno okolníma
      katodovkama a jen když se potenciál zhoupne k -1V, drenáž tomu pár
      desítek ampér přidá. Je i zájem na tom, aby se tenhle proud
      minimalizoval. Protože proud, který pomáhá chránit potrubí, někde
      na druhé straně rozežírá koleje a uzemnění v měnírně.</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
    <div class="moz-cite-prefix"><br>
    </div>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 20.10.2023 v 20:25 Tomáš Mádr
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:6ea9e2b7-0b01-400f-b8c3-87af3863d790@email.android.com">
      <meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div dir="auto">Chodit po kolejích se nesmí, pokud člověk nemá tu
        správnou průkazku, na druhou stranu, kolegové nikdy neříkali, že
        by je něco pokopalo, ale je pravda, že kolejnice neolizují.
        Člověk by nesměl ani na přejezd, pokud by to byl tak velký
        problém.
        <div dir="auto">Čím novější železniční svršek, tím lépe jsou
          kolejnice izolované od země. Zvláště u stejnosměrné trakce
          teče nemalá část zpětného proudu zemí a nikoliv jenom
          kolejnicema. Celkem mě překvapilo kolik, a že pokud někam dáme
          kolejnice z lepšího železa, tedy takové, co se budou v oblouku
          méně ojíždět, tak to železo má o tolik horší elektrický odpor,
          že s tím musí počítat i při výpočtech trakčních poměrů.</div>
        <div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
      </div>
      <div class="gmail_extra"><br>
        <div class="gmail_quote">Dne 20. 10. 2023 20:07 napsal uživatel
          Vláďa Anděl <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:vaelektronik@vaelektronik.cz"><vaelektronik@vaelektronik.cz></a>:<br
            type="attribution">
          <blockquote class="quote"
style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
            <div>
              <div>Přesně tak. Dělám polarizované drenáže, což je
                zařízení, které se připojuje mezi potrubí v zemi a
                koleje v místě, kde se s nima křižuje. Udržuje to
                potrubí záporné proti zemi v místě působení bludných
                proudů. Tedy vlivem svodového proudu kolejí se posune
                potenciál půdy v okolí kolejí i o více než o 1V.
                Polarizovaná drenáž funguje v principu jako dioda s
                regulačním odporem v sérii. Ve skutečnosti to reguluje
                impulzně na 300 Hz, což je kmitočet, který se tam běžně
                vyskytuje a zabezpečovačka je proti němu odolná. V sérii
                je tlumivka 16,5 mH/100A právě pro zamezení vlivu na
                zabezpečovačku. <br>
              </div>
              <div>Tady je o tom něco <a
                  href="https://www.vaelektronik.cz/epd160rd.html"
                  moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://www.vaelektronik.cz/epd160rd.html</a></div>
              <div>Na kolejích je napěťový úbytek, závislý na jejich
                odporu a trakčním proudu. Mělo by tam být max. 80V, což
                cca vychází z požadavku na 5% ztráty. Ze 3 KV 150V, z
                toho polovina na troleji a polovina na koleji. Jenže se
                to dost překračuje. Zatím nejvíc jsme naměřili 205V. Tak
                tam jsou tranzistory na 250V a při 220V to omezuje tak,
                že se obvod nejdřív (i v závěrném směru) krátkodobě
                (max. 0,15 vteřiny) zatíží proudem až 160A a když to
                nepomůže a napětí dál stoupá, při 240V to sepne do
                zkratu a čeká se na pokles proudu, nebo na vypálení
                pojistky. Napětí, případně proud je tam jen chvílema,
                kdy nějaká lokomotiva pořádně zabere.</div>
              <div><br>
              </div>
              <div>No a teď se naskytla dvě místa, kde ani těch 210V
                nestačí a pojistka tam vypadne každý měsíc. Tak jsem tam
                dal do série tenhle panel se žárovkama, pojistka drží a
                rádi bychom naměřili nějaká data. Je tam telemetrie,
                jenže napájená z baterky dobíjené z bludných proudů a
                tam je zrovna skoro pořád napětí v závěrném směru (kolej
                okolo +100 až těch 200V proti potrubí) a jen málo kdy se
                to obrátí, aby tam tekl proud a drenáž regulovala (právě
                z toho ztrátového výkonu při regulaci se dobíjí
                baterka). Takže na střechu budky přijde solární panel.
                Pak ty moduly, na kterých je to napětí, udělám s
                tranzistorama SiC na 650V. Když tam kdysi dávali opravdu
                jen diodu, případně s odporem v sérii, byla na 500V a
                vydržela všude.<br>
              </div>
              <div>Charakteristika těch žárovek je tady</div>
              <div><a
                  href="https://www.vaelektronik.cz/fotky/zarovky.png"
                  moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">https://www.vaelektronik.cz/fotky/zarovky.png</a></div>
              <div><br>
              </div>
              <div>Jo a pak Wabi Daněk zpíval, že nohama stírá rosu na
                kolejích. Na elektrifikovaných tratích bych tohle fakt
                nedoporučoval.</div>
              <div><br>
              </div>
              <div>Anděl<br>
              </div>
              <div><br>
              </div>
              <div>Dne 20.10.2023 v 18:03 Tomáš Mádr napsal(a):<br>
              </div>
              <blockquote>
                <div dir="auto">Omezovací odpor na zkoušení zařízeni? 
                  <div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
                </div>
                <div><br>
                  <div class="elided-text">Dne 20. 10. 2023 17:54 napsal
                    uživatel Jindrich Fucik <a
                      href="mailto:fulda@seznam.cz"
                      moz-do-not-send="true"><fulda@seznam.cz></a>:<br
                      type="attribution">
                    <blockquote
style="margin:0 0 0 0.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
                      <p dir="ltr">To bude předchůdce Ronji na dlouhých
                        vlnách s možností používat odraz od <br>
                        stratosféry: <br>
                        <a href="https://cs.wikipedia.org/wiki/Ronja"
                          moz-do-not-send="true"
                          class="moz-txt-link-freetext">https://cs.wikipedia.org/wiki/Ronja</a>
                        <br>
                        <br>
                        Nebo jsou to UV zářivky a slouží to k upečení
                        grilovaného kuřete do dvou <br>
                        minut, nebo vyvolání plošňáku do dvou vteřin. <br>
                        <br>
                        Dne 20.10.2023 v 16:58 Vláďa Anděl napsal(a): <br>
                        > Je tady v pátek nějak mrtvo. Takže zkusím
                        malinký kvíz. K čemu slouží <br>
                        > zařízení na obrázku? <br>
                        > <br>
                        > <a
href="https://vaelektronik.cz/fotky/zarovky.jpg" moz-do-not-send="true"
                          class="moz-txt-link-freetext">https://vaelektronik.cz/fotky/zarovky.jpg</a>
                        <br>
                        > <br>
                        > Každá žárovka má 1 KW 230V. <br>
                        > <br>
                        > Anděl <br>
                        > <br>
                        > <br>
                        >
                        _______________________________________________
                        <br>
                        > HW-list mailing list  -  sponsored by <a
                          href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
                        <br>
                        > <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz"
                          moz-do-not-send="true"
                          class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a>
                        <br>
                        > <a
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" moz-do-not-send="true"
                          class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
                        <br>
                        _______________________________________________
                        <br>
                        HW-list mailing list  -  sponsored by <a
                          href="http://www.HW.cz" moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
                        <br>
                        <a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz"
                          moz-do-not-send="true"
                          class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a>
                        <br>
                        <a
href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" moz-do-not-send="true"
                          class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
                        <br>
                      </p>
                    </blockquote>
                  </div>
                  <br>
                </div>
                <br>
                <fieldset></fieldset>
                <pre>_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz"
                moz-do-not-send="true">www.HW.cz</a>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" moz-do-not-send="true"
                class="moz-txt-link-freetext">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list"
                moz-do-not-send="true" class="moz-txt-link-freetext">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
              </blockquote>
              <p><br>
              </p>
            </div>
          </blockquote>
        </div>
        <br>
      </div>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
    <p><br>
    </p>
  </body>
</html>