Re: OT: Akumulace tepla v písku.. článek na novinkách

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Úterý Říjen 17 10:47:36 CEST 2023

No ono už by se tím taky ztratilo to kouzlo, že při 800 je o dost lepší
termodynamická účinnost turbíny. Na druhou stranu, těch 800 taky znamená
horší účinnost získávání teplla. Pánové Stefan-Boltzman říkají, že
koncentrátor bude zpětně vyzařovat 75 kW/m^2.

Takže po snížení teploty by se ztratila výhoda a zůstala nevýhoda.

V současné době mi ale jako nejlepší vychází velká supravodivá cívka.
Tam není problém uskladnit třeb roční spotřebu ČR. Hlavní + je, že v r^3
je materiál, který může zůstat na svém místě. Potřebné množství
supravodiče mi tehdy myslím vyšlo menší než je v LHC.

Jen je škoda, že na ten materiál uvnitř je požadavek na malou vodivost,
takže by to asi nešlo dát do moře uprostřed offshore větrného parku. Ale
nepočítal jsem to podrobněji, třeba by ztráty ještě nebyly tak velké, u
toho pomalého nabíjení dB/dt není moc. V posledním roce teda ještě
přibyla nutnost pořádně zaminovat moře okolo:-)

PH