OT: countryradio na 639 KHz

Jan Waclawek konfera na efton.sk
Čtvrtek Říjen 5 16:15:49 CEST 2023

[preposielam]

Ahoj,

chcem sa len spytat, vsetky schemy radii, ktore som v zivote videl, mali na
vstupe vzduchom viazane cievocky, teda maly transformatorcek. Nebolo by aj
pre Teba riesenim dat do krystalky takyto trafacik? Podla mna to ma este
par vyhod, napriklad poriesis elektrostaticky vyboj... Predsa len 100m
dratu je uz len nejake napatie rovne integralu E x dl. To je len taka moja
poznamka.

A druha poznamka, sluchatka maju dnes 32Ohmov, takze bez nejakeho
zosilnovaca sa nezaobides. :)

A.

1. Právě kvůli té pevnosti v tahu bych rád použil ten ocelovej pozink.
Ale nějak mi to nesedí. Na SV byly vždycky všechny cívky ve starých
rádiích vinuté VF lankem a to neměly ani těch 100 m. Proud tam byl
nepochybně také zanedbatelný. Takže se obávám, že problém bude R/Z, kde
R je odpor drátu po započtení skinefektu a Z impedance antény
https://www.roboterm.cz/cz/indukce/o-indukci/kalkulator-hloubky-vniku
vybral jsem železo a 639 kHz, vyšlo 28µm
pro nerez vyšlo 523 a měrný odpor uvádějí 0,690
Koukal jsem na nerez drátek 0,3 mm, ten by měl 9,7 ohm/m, tedy 100m
prakticky 1k.

Anténa má 100 m, tedy vertikální zářič 0,2 ? na vodivé rovině, to bude
tak 30 ?.
Takže R je 1k? a Z je 30 ?, to bude extra mizerná anténa, nebo ne?

Zpátky na stromy: Stejná kalkulačka pro měď spočítala 0,082 mm
Když vezmu smalťák 0,2 mm, využije se prakticky celý a bude mít tak 0,5
?/m, takže R bude 50 ?.
To je pořád víc než 30, ale jen 2 a něco krát, tedy ztráta 3 a něco dB?
Takže použitelné řešení bude ten smalťák společně s nití nebo vlascem.