Re: 3D tisk, nedržící první vrstva

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Úterý Říjen 3 15:58:01 CEST 2023

Začátek je těžkej u každé tiskárny.

První vrstva bývá problém u nového skla téměř vždy. Sklo je amorfní
materiál a v povrchové vrstvě si sice strašně pomalu, ale rozpouští to s
čím přišlo do styku, čímž se tato vrstva nežádoucím způsobem "zušlechťuje".

Pokud se tiskne na nové sklo na lepidlo, tak se odlepuje a nedrží to na
skle... Prostě to sklo je potřeba ne jednou, ale X-krát umýt pod horkou
vodou, jar, líh, isopropyl, aceton a až pak se snažit o lepidlo.
Doporučuji to pak štědře pocákat IPA, tak minutu to nechat působit a pak
to lepidlo šudlat tak dlouho, než ubrousek začne zadrhávat. A pak to
nechat 2 dny zapéct na 120. A pak se sklo dá vesele používat, ale vrstvu
nesundávat, natřít trochu lepidlem a pocákat IPA, vytřít z toho ten
glycerín a bude to držet spolehlivě.

Magnetické podložky jsou naprd, mám z nich už kvalitní paraboly a to i z
hodně drahých, zajel jsem do sklenářství a pohoda. Skel zrovna vzít víc,
občas se vyloupne kousek, nedávno se mi odloupla velká oblast ani ne
desetina milimetru tlustá, takže přes to tisknu dál, stejně to hrbatý
bývá schovaný protože lepidlo nesundávám. Tloušťka skla záleží na
kvalitě topení, Ender nic moc, tam jsou 4mm za hranicí a 3mm le jepší,
ale je to prostě křehčí. Já beru 5mm do velkých tiskáren, ale tam není
standardní podložka ale masivní odlitek hliníku. Na ten jsem zkoušel
tisknout taky, takže tam kde je černý elox, tisknu rovnou ne něj, je to
lepší než sklo akorát ve sliceru je potřeba dávat bacha na díry.

Na PLA se mi u 3D pera osvědčila průhledná široká balící izolepa, u
tisku lak na vlasy tvrdosti H5. Nebo lepidlo co používám na ABS.

Důležité je sklo od toho neumývat, aby se na to dalo něco jiného, prostě
jedno sklo na lepidlo, druhé na lak na vlasy.

Sklo se čistí žiletkovou škrablou  - plochý nůž v držátku a jen se
seřízne horní vrstva a nerovnosti - po umytí je totiž nutno sklo znovu
zapéct.

Další věc u nové tiskárny je to, že si pár desítek hodin mechanicky
"sedá", takže je lepší udělat gcode na 3 dny tisku, tisk bude bez vlákna
ale s topením, se sníženou podložkou, aby hlava nezadrhla. Před tiskem
tam natlačit půl metru PETG vlákna a pak ho vyndat - petg tak snadno
nezapeče trysku jako jiné matroše.

Na sundávání z lepidla potřebujete nabroušenou tlustou těžkou špachtli,
která se dá použít i jako kladivo na ten výtisk. Když se neodlepí po
ťuknutí, tak ho pak odšprtávám. U endera bych ťukat ale moc nezkoušel to
není konstrukce co by na to byla stavěná, maximálně ve směru pohybu Y
osy a nesmí po tom ťuknutí vozík odjet až na zadní doraz.