Re: [OT] Re: Tester nabíječek na auta.
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Pondělí Listopad 6 16:32:25 CET 2023
Proč mi tohle děláte?
Už jsem byl rozhodnutý dát baterky do sklepa, a Vy mi do toho zase
hodíte vidle.
Asi nastal čas začít reálně měřit konkrétní typy baterek při konkrétním
typu provozu.
Tj. LFP baterky dost velkých kapacit (100-300Ah) při nepříliš velkých
proudech (kolem 0.5C).
Díky za informace.
PL
********************
Dne 6.11.2023 v 15:39 Jaroslav Lukeš napsal(a):
> Pokud se Li baterka hřeje, znamená to že je nabíjena příliš velkým
> proudem na to jak tenké hliníkové folie má. Jednoduše není určena na
> takové proudy.
>
> Jsou tam 2 aspekty zahřívání, jeden ohmický a druhý přílišným
> prouděním elektrolytu a to je taky špatně. Batrka by se optimálně
> samovolně měla zahřívat až v úplně konečné fázi nabíjení <80%. Pokud
> se třením zahřívá i níž, máme nakročeno k požáru, ale ono se většinou
> stejně nic nestane, jenom pak jsou na YT videa té menší části, jak
> někomu hoří nová koloběžka..
>
> Umíme vyrobit velmi homogenní a tenké AL folie, takže to svádí k tomu
> je použít bez rezervy (viz elektrolytické kondy). Ale co se pak stane,
> když jsou v prostředí, které AL žere? Ony sice mají na sobě izolující
> vrstvičku čehosi, ale pouze teoreticky homogenní, takže někde jsou
> prostě místečka, kudy se tam ten hliníkožrout dostane mnohem dřív, než
> u článků s rezervou na případnou nehomogenitu (tj s nižší kapacitou
> vzhledem ke svému objemu a váze)
>
> Chemická reakce je sice endotermní, ale vyšší ohmický odpor pak může
> ty tepelné ztráty kompanzovat. Ale to platí spíš u malých baterek
> určených na pár cyklů, než na stacionární aku, kde se předpokládá
> vyšší výdrž a ani kapacita není honěná na doraz v poměru na hmotnost a
> rozměry.
>
> Berte to tak, že pokud má 18650 3,5Ah, tak ten hliník je tak tenký, že
> se na něj škaredě podíváte a propálíte do něj očima díru.
>
> U velmi malých proudů při pokojové tepllotě se stačí ohřívat vzduchem,
> u velkých proudů pak ale vymrzá ikdyž ohmický odpor a třením topí, to
> topení už není dostatečné.
>
> Takže pro konkrétní baterky můžete spoléhat na ohřev vnitřním odporem
> článku.
>
> Máme 2 scénáře.
>
> Uživatel 1 přijde s vymrzlou baterkou a chce ji nabíjet. Nechceme
> poškodit značku tím že si ti nejzatvrzelejší jedinci vymění baerku
> každý rok až v květnu, ale chci aby přežila záruku, tj aspoň 500
> úplných cyklů. Takže jako výrobce se budu snažit, aby baterka zuřivě
> hřála, aby vždycky na jaře nezdechla.
>
> Uživatel 2 chce aby baterka vydržela co nejvíc, proto jí nenabíjí
> originální 120W nabíječkou, ale z DCP, což nedá víc než 10W, takže
> baterka je nabíjená do 0,5C, což jí svědčí. Ale zmrzlá se neohřeje,
> uživatel ji musí ohřát než ji dá na nabíječku. Takový uživatel má
> třeba pak 4 roky noťas, kde baterka ztratila jen 4% z jmenovité
> kapacity (původně ale měla 108%), když ji navíc provozuje v cyklu
> 25-75%. To jsou ztráty 3% kapacity za rok. A to de, ne?
>
>
> Petr Labaj napsal(a):
>> Už jsem to od Vás četl i dřív, že je nabíjení endotermický proces.
>> Ale v praxi jsou baterky při nabíjení teplé.
>> Aspoň ty malé, na které snadno sáhnu rukou. Ať už 18650 v nabíječce,
>> nebo mobil.
>> Pak by to znamenalo, že nějaké ohmické ztráty musí být větší než
>> endotermicita nabíjecího procesu.
>> Ale pak by totéž zřejmě platilo i ve velkém, u nabíjení baterek do
>> FVE nebo auta.
>> V autech výrobci píšou, že při nabíjení spustí chlazení baterky.
>> Ohřev pustí maximálně předem, pokud je baterka vymrzlá.
>> Tak jak to teda je s tou teplotní bilancí?
>
Další informace o konferenci Hw-list