Re: [OT] Re: Tester nabíječek na auta.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pondělí Listopad 6 16:32:25 CET 2023


Proč mi tohle děláte?
Už jsem byl rozhodnutý dát baterky do sklepa, a Vy mi do toho zase 
hodíte vidle.

Asi nastal čas začít reálně měřit konkrétní typy baterek při konkrétním 
typu provozu.
Tj. LFP baterky dost velkých kapacit (100-300Ah) při nepříliš velkých 
proudech (kolem 0.5C).

Díky za informace.
PL

********************

Dne 6.11.2023 v 15:39 Jaroslav Lukeš napsal(a):
> Pokud se Li baterka hřeje, znamená to že je nabíjena příliš velkým 
> proudem na to jak tenké hliníkové folie má. Jednoduše není určena na 
> takové proudy.
>
> Jsou tam 2 aspekty zahřívání, jeden ohmický a druhý přílišným 
> prouděním elektrolytu a to je taky špatně. Batrka by se optimálně 
> samovolně měla zahřívat až v úplně konečné fázi nabíjení <80%. Pokud 
> se třením zahřívá i níž, máme nakročeno k požáru, ale ono se většinou 
> stejně nic nestane, jenom pak jsou na YT videa té menší části, jak 
> někomu hoří nová koloběžka..
>
> Umíme vyrobit velmi homogenní a tenké AL folie, takže to svádí k tomu 
> je použít bez rezervy (viz elektrolytické kondy). Ale co se pak stane, 
> když jsou v prostředí, které AL žere? Ony sice mají na sobě izolující 
> vrstvičku čehosi, ale pouze teoreticky homogenní, takže někde jsou 
> prostě místečka, kudy se tam ten hliníkožrout dostane mnohem dřív, než 
> u článků s rezervou na případnou nehomogenitu (tj s nižší kapacitou 
> vzhledem ke svému objemu a váze)
>
> Chemická reakce je sice endotermní, ale vyšší ohmický odpor pak může 
> ty tepelné ztráty kompanzovat. Ale to platí spíš u malých baterek 
> určených na pár cyklů, než na stacionární aku, kde se předpokládá 
> vyšší výdrž a ani kapacita není honěná na doraz v poměru na hmotnost a 
> rozměry.
>
> Berte to tak, že pokud má 18650 3,5Ah, tak ten hliník je tak tenký, že 
> se na něj škaredě podíváte a propálíte do něj očima díru.
>
> U velmi malých proudů při pokojové tepllotě se stačí ohřívat vzduchem, 
> u velkých proudů pak ale vymrzá ikdyž ohmický odpor a třením topí, to 
> topení už není dostatečné.
>
> Takže pro konkrétní baterky můžete spoléhat na ohřev vnitřním odporem 
> článku.
>
> Máme 2 scénáře.
>
> Uživatel 1 přijde s vymrzlou baterkou a chce ji nabíjet. Nechceme 
> poškodit značku tím že si ti nejzatvrzelejší jedinci vymění baerku 
> každý rok až v květnu, ale chci aby přežila záruku, tj aspoň 500 
> úplných cyklů. Takže jako výrobce se budu snažit, aby baterka zuřivě 
> hřála, aby vždycky na jaře nezdechla.
>
> Uživatel 2 chce aby baterka vydržela co nejvíc, proto jí nenabíjí 
> originální 120W nabíječkou, ale z DCP, což nedá víc než 10W, takže 
> baterka je nabíjená do 0,5C, což jí svědčí. Ale zmrzlá se neohřeje, 
> uživatel ji musí ohřát než ji dá na nabíječku. Takový uživatel má 
> třeba pak 4 roky noťas, kde baterka ztratila jen 4% z jmenovité 
> kapacity (původně ale měla 108%), když ji navíc provozuje v cyklu 
> 25-75%. To jsou ztráty 3% kapacity za rok. A to de, ne?
>
>
> Petr Labaj napsal(a):
>> Už jsem to od Vás četl i dřív, že je nabíjení endotermický proces.
>> Ale v praxi jsou baterky při nabíjení teplé.
>> Aspoň ty malé, na které snadno sáhnu rukou. Ať už 18650 v nabíječce, 
>> nebo mobil.
>> Pak by to znamenalo, že nějaké ohmické ztráty musí být větší než 
>> endotermicita nabíjecího procesu.
>> Ale pak by totéž zřejmě platilo i ve velkém, u nabíjení baterek do 
>> FVE nebo auta.
>> V autech výrobci píšou, že při nabíjení spustí chlazení baterky.
>> Ohřev pustí maximálně předem, pokud je baterka vymrzlá.
>> Tak jak to teda je s tou teplotní bilancí?
>



Další informace o konferenci Hw-list