Re: [OT] Re: Tester nabíječek na auta.

Jaroslav Lukeš lsh na wo.cz
Pondělí Listopad 6 15:39:08 CET 2023


Pokud se Li baterka hřeje, znamená to že je nabíjena příliš velkým 
proudem na to jak tenké hliníkové folie má. Jednoduše není určena na 
takové proudy.

Jsou tam 2 aspekty zahřívání, jeden ohmický a druhý přílišným prouděním 
elektrolytu a to je taky špatně. Batrka by se optimálně samovolně měla 
zahřívat až v úplně konečné fázi nabíjení <80%. Pokud se třením zahřívá 
i níž, máme nakročeno k požáru, ale ono se většinou stejně nic nestane, 
jenom pak jsou na YT videa té menší části, jak někomu hoří nová koloběžka..

Umíme vyrobit velmi homogenní a tenké AL folie, takže to svádí k tomu je 
použít bez rezervy (viz elektrolytické kondy). Ale co se pak stane, když 
jsou v prostředí, které AL žere? Ony sice mají na sobě izolující 
vrstvičku čehosi, ale pouze teoreticky homogenní, takže někde jsou 
prostě místečka, kudy se tam ten hliníkožrout dostane mnohem dřív, než u 
článků s rezervou na případnou nehomogenitu (tj s nižší kapacitou 
vzhledem ke svému objemu a váze)

Chemická reakce je sice endotermní, ale vyšší ohmický odpor pak může ty 
tepelné ztráty kompanzovat. Ale to platí spíš u malých baterek určených 
na pár cyklů, než na stacionární aku, kde se předpokládá vyšší výdrž a 
ani kapacita není honěná na doraz v poměru na hmotnost a rozměry.

Berte to tak, že pokud má 18650 3,5Ah, tak ten hliník je tak tenký, že 
se na něj škaredě podíváte a propálíte do něj očima díru.

U velmi malých proudů při pokojové tepllotě se stačí ohřívat vzduchem, u 
velkých proudů pak ale vymrzá ikdyž ohmický odpor a třením topí, to 
topení už není dostatečné.

Takže pro konkrétní baterky můžete spoléhat na ohřev vnitřním odporem 
článku.

Máme 2 scénáře.

Uživatel 1 přijde s vymrzlou baterkou a chce ji nabíjet. Nechceme 
poškodit značku tím že si ti nejzatvrzelejší jedinci vymění baerku každý 
rok až v květnu, ale chci aby přežila záruku, tj aspoň 500 úplných 
cyklů. Takže jako výrobce se budu snažit, aby baterka zuřivě hřála, aby 
vždycky na jaře nezdechla.

Uživatel 2 chce aby baterka vydržela co nejvíc, proto jí nenabíjí 
originální 120W nabíječkou, ale z DCP, což nedá víc než 10W, takže 
baterka je nabíjená do 0,5C, což jí svědčí. Ale zmrzlá se neohřeje, 
uživatel ji musí ohřát než ji dá na nabíječku. Takový uživatel má třeba 
pak 4 roky noťas, kde baterka ztratila jen 4% z jmenovité kapacity 
(původně ale měla 108%), když ji navíc provozuje v cyklu 25-75%. To jsou 
ztráty 3% kapacity za rok. A to de, ne?


Petr Labaj napsal(a):
> Už jsem to od Vás četl i dřív, že je nabíjení endotermický proces.
> Ale v praxi jsou baterky při nabíjení teplé.
> Aspoň ty malé, na které snadno sáhnu rukou. Ať už 18650 v nabíječce, 
> nebo mobil.
> Pak by to znamenalo, že nějaké ohmické ztráty musí být větší než 
> endotermicita nabíjecího procesu.
> Ale pak by totéž zřejmě platilo i ve velkém, u nabíjení baterek do FVE 
> nebo auta.
> V autech výrobci píšou, že při nabíjení spustí chlazení baterky.
> Ohřev pustí maximálně předem, pokud je baterka vymrzlá.
> Tak jak to teda je s tou teplotní bilancí?
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: lsh.vcf
Type: text/x-vcard
Size: 4 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20231106/df3bb65d/attachment.vcf>


Další informace o konferenci Hw-list