RE: mech: druhy šroubů

Aleš Procháska ales.prochaska na divesoft.com
Neděle Květen 21 15:53:07 CEST 2023

To jsou šrouby s půlkulatou hlavou (button head) ISO 7380. Používám je docela často, hlavně na pohledové věci nebo kde nemá hlava moc trčet do vzduchu. Existují i v provedení s límcem (to bude asi ten průměr 17), jinak podle normy je pro M8 průměr hlavy 13.7. Používám je raději ve verzi Torx (to sice není přesně ISO 7380, ale prodejci je tak označují), pokud je zrovna mají skladem. Běžně dělají pevnostní ve třídě 10.9 nebo nerez, jednou jsem je na jeden projekt sehnal i ve třídě 12.9, to je ta nejvyšší jaká se dá normálně koupit. Doporučuji spíš pozinkované než černé, ona má ta Zn vrstva i určité kluzné vlastnosti a šroub nemusí být naolejovaný, když se má pořádně utáhnout na maximální dovolený moment (což je normální způsob použití pevnostních šroubů).

Aleš Procháska

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Pavel Hudeček
Sent: Sunday, 21 May, 2023 13:35
To: HW-list <hw-list na list.hw.cz>
Subject: mech: druhy šroubů

Dobrý den všem,

dejme tomu, že chci šroub M8x14 s půlkulatou hlavou o průměru 17, s inbusem, hodně pevný a nejlépe černý.

Průměr hlavy ale skoro nikde neuvádějí. Když už ano, tak je menší, nebo je to hlava s límcem. Ale ta mi zas přijde, že má melčí otvor pro inbus.

Občas někde píšou nějakou pevnostní třídu, ale zas nemají ten průměr halvy. Navíc jsem z těch tříd nějak zmatený.

Třeba TME má ke šroubům i datasheety, jenže jich zas prodávají moc najednou. Našel jsem třeba M4x10 co bych se mi líbily, ale min 200 a já potřebuju 20.

Díky za nějaké vysvětlení
PH