Re: Rychloupínací systém pro přesné nesilové upínání

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Neděle Květen 7 23:48:03 CEST 2023

Používal jsem něco podobného na přípravky - základní desku, do ní vyvrtané a
poměrně napřesno zalepené jehly z ložisek (při lepení mi je držela kleština
frézky, aby to bylo rozumně kolmo), na výměnný protikus velkou díru a
uložení proti té jehle vylité kluzným epoxidem. Samozřejmě se lilo přímo na
ty naseparované jehly, takže vůle daná jen tou vrstvou separátoru (několik
vrstev včelího vosku v benzínu). Docela to fungovalo - spodek byl z nějakého
hliníku kolem deseti milmetrů, ty vrchní protikusy 3D tisk.

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Petr Labaj" <labaj na volny.cz>
To: "HW-news" <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Sunday, May 7, 2023 7:55 PM
Subject: Rychloupínací systém pro přesné nesilové upínání

Dobrý den.

Hledám tip na nějaký rychloupínací systém pro přesné nesilové upínání.

Mám 3D tiskárnu, která nikdy nic nevytiskla, protože ji používám jako
obecné CNC polohovací zařízení.
Takže na ní vozím různé typy laserů, kamery, pisátka, dispensery atd.

Mám na to udělané takové nosné mezidesky, ale na tiskárnu to šroubuju.
Což je při častějších výměnách nešikovné a zdržuje to.

Takže cílem je na to namontovat nějaký rychloupínací systém pro snadnou
výměnu.
Zatím ne automaticky, jenom ručně. Ale aby to šlo snadno, rychle a
dostatečně přesně.
Bylo by fajn se dostat na opakovačku někde kolem +-0.1mm.

Nabízelo by se použití nějakých kuželů, což je obvyklý osvědčený způsob.
Ale kde vzít nějaké malé, levné a dostatečně přesné kužely a jejich
protikusy?

Nebo použít nějakou kolejničku a na to vozík. Třeba malý lineár. Tohle
používám u kamery na CNC frézce.
Ale je to jednak dost těžké, výměna přece jen docela trvá a není to levné.
Podobně by se dal použít třeba systém Picatinny. To je to, co se používá
na zbraních pro montáž dalekohledu a dalšího příslušenství.
Jenže to je taky dost drahé.

Kdyby někdo měl nějaký dobrý nápad nebo tip, prosím napište.
Pokud nic nevymyslím, tak asi v prvním přiblížení zkusím udělat nějakou
kapsu, co které se bude zasouvat protikus.
Mám CNC frézku, takže 2D věci umím udělat se slušnou přesností.
Mám i soustruh, ale jenom kličkový a ne CNC. A na tom si třeba na kužely
s nějakou vyšší přesností netroufám.
3D tisk je asi v podobné přesnosti nepoužitelný, řekl bych. Leda to pak
zkalibrovat výstružníkem, ale ten nemám.

No a další možnost by byla udělat to upnutí nepřesně, ale zajistit
automatickou rekalibraci.
Tedy najet na referenční čidlo nikoli vozíkem dané osy, ale až tím
upnutým kusem.
Nebo na něho dát nějaké "prasátko" a opticky ho snímat, případně to celé
sejmout kamerou.

Díky předem za případné tipy.
PL