[Auto] P0606 - závada řídící jednotky

Jiří Majzlík Nemeček jirry na centrum.cz
Pondělí Květen 1 13:27:02 CEST 2023

Dobré sváteční poledne,

dostalo se mi na opravu auto - Mitsubishi Colt 1.3, 2005. Startuje a
jezdí normálně, ale jednou za čas motor na cca 1 s zakolísá, někdy až
chcípne. Potom se buď chytne sám, nebo jde normálně nastartovat a zase
jede v pohodě.

Celkem opakovatelně se to děje chvíli po startu, kdy se motor postupně
prohřívá a ze zvýšeného volnoběhu (cca 1400 ot.) klesá k normálnímu
(750). Děje se to ale i při jízdě (se zahřátým motorem), možná častěji
při řazení.

Diagnostika ukazuje chybu P0606, což je "Engine-ECU main processor
malfunction". To je celkem jasné, ale zároveň jsem četl spoustu diskuzí
o tom, že ta chyba vůbec nemusí být v ŘJ samotné, kdy nějaký
nesrozumitelný signál z venčí pochopí ŘJ jako vlastní chybu. Tak než se
v ní začnu vrtat, rád bych vyloučil ostatní příčiny. Konektory, kabeláž,
pojistky a relé jsem všemožně prohmatal, proměřil.

V moment, kdy motor kolísá, nepřicházejí impulzy do zapalovacích cívek
ani do vstřikovačů - https://photos.app.goo.gl/j75W8M9Cg7GXoRsN8
(kolísání je kolem 0:30, zelená LED je napájení cívek a svítí pořád,
červená jsou pulzy a ta vynechá). V tu chvíli zároveň odpadá relé paliv.
čerpadla. ŘJ tedy zřejmě opravdu odmítá (chviličku) řídit.

Ostatní systémy motoru se zdají v pořádku - čidla teploty, na vačce,
nasávaný vzduch, škrtící klapka - nic z toho se mi nepodařilo dostat do
stavu, který by ŘJ takhle vyblokoval. Navíc ŘJ by měla poruchu
jakéhokoli čidla sama celkem spolehlivě identifikovat. Samozřejmě ale
chápu, že ten děj je krátký a může to být zamotané.

Ještě za zmínku stojí freeze frame, který mám z posledního incidentu, kde:

DTC: P0606
Fuel system status: open loop due to insufficient engine temperature
engine coolant temperature: 83 °C

calculated engine load: 83%
intake manifold absolute pressure: 82 kPa
engine RPM: 0
timing advance: 61°
throttle position: 13%

Došlo k tomu během delší jízdy ve městě, při přeřazování z 2 na 3 (21
km/h). Motor už musel být prohřátý, údaj 83 °C asi sedí, ale přesto
píše, že nemá dostatečnou teplotu motoru. Přitom do closed loop se
přepíná nejvýš do minuty po nastartování, hned jak je trochu stabilní
signál z lambda sondy.

Taky mě zaráží údaj o RPM - čistá 0. Přitom motor určitě otáčky měl,
bylo to za jízdy a při řazení na vyšší stupeň.

Budu rád za jakékoli postřehy.

JMN