Balancer

Martin Záruba swz na volny.cz
Čtvrtek Březen 30 14:12:22 CEST 2023

On je ještě velmi důležitý ten graf dole, Figure 2.7. Všimněte si, že Y
osa má logaritmickou stupnici.

Při využívání na 20% by článek mohl vydržet 100 000 cyklů.

Při využívání na 40% by článek mohl vydržet 25 000 cyklů.

To je třeba v případě FVE docela zajímavé. V zimě totiž baterie bude při
rozumném návrhu pro léto obrovsky předimenzovaná.

Příklad, jak to mám já. FVE má 7,5kWp, ale protože jsou panely
východ-západ, maximální výkon v poledne je 5,2 kWp, víc jsem nenaměřil.
Jenže v létě jak ráno vyleze sluníčko, už to něco dává a večer ve 20 h
také. No a v zimě, kdy je asi orientace nepodstatná, to dá za den cca
3kWh, maximální výkon obvykle nepřesáhne 700W.

I slabý balancer, který jsem koupil s články, udržuje prakticky všechny
články na stejném napětí +- 10mV. A střídače jsou nastaveny tak, aby na
článcích bylo 3,25V. Myslím, že za těchto podmínek mě články
mnohonásobně přežijí. Jiná situace je ale v létě. Při výkonu 5 kW a
stálé spotřebě průměrně 2 kWh (t.j. cca 20 kWh za den) mi když svítí
sluníčko zbývají 3kW. Za řekněme 8 hodin (10 - 18 h) to je 24 kWh. No a
baterky mají 18 kWh. Takže protože zatím nemám dodělaný ohřev TUV při
plném nabití a nechci řešit přetoky do sítě a radosti s tím spojené,
musí se někdy výkon omezovat. Na druhou stranu tento stav je jen tehdy,
pokud opravdu svítí celý den a to je myslím sotva 20 dní v roce. Ale
těch 18 kWh,co pojmou baterky, to dá třeba 30 dní v roce. Jenže pokud je
spotřeba 20 kWh denně, ale řekněme polovinu doby jde proud do střídačů z
panelů a jen polovinu doby z baterek, musejí dodat denně 10 kWh. Jsou
tedy v tom nejméně příznivém stavu využívané na 10/18, t.j. 55%. A to je
ten rozsah napětí 3,2 až 3,32 V. Jenomže to už ten slabý balancer
nedokáže udržet. Teď třeba mají všechny články 3,23 V. Ale jeden má
3,16V (venku prší, dává to 380W). A jeden má 3,30 V. Takže pokud by šlo
tomu nejslabšímu ulevit, šlo by z baterie dostat víc, aniž by se jí
zkrátila životnost. Šlo by se dostat do stavu, že v době, kdy panely moc
nedají, budou všechny články mít cca 3,18V, baterie bude vybitá na cca
15% a zbyde co nejvíc kapacity na stav, kdy bude svítit.

Samozřejmě šlo by to řešit větší baterií a kašlat na dokonalé
vybalancování v krajních stavech, ale myslím, že většina FVE se
skutečným 5,2kWp nemá baterii 18kWh. Takže dostává mnohem víc zabrat,
než ta moje.

Omlouvám se za dlouhý příspěvek.

Martin Záruba