Modernejsie nahrady za watchdogy

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Středa Červen 14 16:34:22 CEST 2023

Když máte zařízení uprostřed hlubokého lesa na kopci, kam nevede pořádná
cesta a ještě k tomu na vysoké věži nebo nedej bože jako p. Poucha na
druhém konci světa, tak tam nějakou ochranu prostě dát musíte.
Chyby software se _obvykle_ projevují tak, že to prostě nesprávně
zpracuje data a pak se to může chovat dost divoce, ale v zásadě program
běží dál a WDT nemá důvod zasáhnout. Zacyklení nebo skok úplně jinam je
hodně nepravděpodobný a pokud na to máte trpělivost, dá se to odladit.
Dost pomůže statická analýza kódu, nepoužívat dynamickou alokaci paměti
a nějak projít jak je využit zásobník. Pokud tohle neuděláte, pak je WDT
nutný, ale stejně nemusí spasit vše. Když zatáhnete za záchrannou brzdu
a ona funguje, nezaručí to, že všichni přežijí.
A je rozdíl když kvůli chybě software shoří rádio za pár tisíc nebo
výrobní linka za pár desítek milionů a zabije to několik lidí. Ale jak
už zjistil p. Hrabal (postavička Haňťa), obvykle zavřou jen vedoucího,
který za to nemůže, takže pohoda.

Mrazík