Cesky rozhlas a Elektrocas v Technickom muzeu

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Úterý Červen 13 17:17:52 CEST 2023

On to OK1MWW silně zjednodušil, ale ve své podstatě má pravdu. Signál z
antény se dá pouštět přímo na rychlý ADC a pak celé zpracovat digitálně,
ale u spotřební elektroniky se to zatím asi moc nedělá, chce to rychlé a
tudíž nenažrané digitální obvody.
Co jsem tak koukal, vyrábí se obvody, které mají v analogové části
lokální oscilátor (LO) s přímou a posunutou fází o 90st., 2 směšovače a
leze z toho IQ signál. Ten se filtruje jen jednoduchou RC dolní
propustí, protože to v praxi stačí, dál už je ADC a digitál. WBFM má
největší šířku pásma, vše ostatní proleze v pohodě, protože to prostě
tolik ani nepotřebuje.
Sice to bude mít asi o něco horší parametry, ale fungovat to bude.
Jediné co je potřeba navíc - aby ten LO běhal pokud možno už od nuly.
Stejně by hned na vstupu měla být nějaká pásmová propust, ale řekl bych,
že u levných věcí je toto zastoupeno jen konstrukcí antény.

Ale radioamatéři budou vědět víc, já nejsem odborník na rádia, je to pro
mne trochu duchařina. I když se SDR jsem pokusy dělal a docela mě to
nadchlo. Jak už tu někdo zmínil, pokud si nějak vyrobíte ty IQ kanály a
pustíte je do obyčejné zvukovky, dají se s tím dělat různá kouzla.
Většina software je už hotová, ale pokud vás baví programovat, dá se tom
naučit digitální filtrace, FFT a jiné.

Mrazík