kolik bude potreba vykonu FV panelu na celorocni "svetlovod" ?
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Sobota Červenec 29 00:30:56 CEST 2023
Dotaz mimo: jak je možné, že u DC trakce je to někdy kladné a někdy záporné?
Polarita v troleji/kolejnicích se přece nemění.
A jak je to prosím je u střídavé trakce? (pokud jste to někdy taky řešil)
Díky.
PL
*******************
Dne 28.7.2023 v 17:21 Vláďa Anděl napsal(a):
> Řešil jsem napájení trvale běžícího zařízení, jenže né ze solárů, i
> když na ně taky dojde, ale z bludných proudů při ochraně potrubí v
> zemi právě proti účinkům bludných proudů u železniční tratě. Ale
> problém je podobný.
>
> Princip - potrubí v zemi, aby bylo chráněné proti korozi, musí mít
> proti zemi alespoň -0,85V (ochranný potenciál), ale max. -2V, protože
> pak už se rozkládá voda a difuzí vodíku do železa to železo křehne.
> Napětí koleje proti zemi (trakční proud * odpor koleje) závisí na tom,
> kde se vlaky pohybují. Kolej by měla být proti zemi izolovaná, ale
> svody jsou tam takové, že okolní zemí teče i víc jak 10% trakčního
> proudu. Takže pokud je kolej kladná, je kladná i zem v okolí a
> potrubí, udržované okolníma katodovýma ochranama na -1,5V je chráněné.
> Pokud je kolej záporná, je záporná i zem, ale né tolik, jako ta kolej.
> Tedy potrubí může být proti zemi kladné. Proto se z koleje pouští
> proud do potrubí, aby ho udržel záporné proti zemi. Proud se reguluje
> impulzně na 300 Hz (je tam tlumivka jak kráva, 16,5 mH/100A) a pouze
> pokud je proud tak velký, že dochází k jeho omezování, vzniká ztrátový
> výkon, ze kterého se dobíjí baterka pro napájení dálkového sledování.
> Baterka je LiFePO4 24V 15Ah a dálkové sledování bere 0,3A. Takže
> baterka stačí tak na 2 dny.
>
> Na většině míst tohle funguje dobře, ale né všude. Někde jsou bludné
> proudy malé a někde je kolej skoro furt kladná, takže se baterka téměř
> nedobíjí. Kdysi mi někdo tvrdil, že pokud je při záporné teplotě
> dobíjecí proud pod 0,1C, baterce to prý nevadí a dá se nabít. No
> nevím. Nakonec jsem to udělal tak, že baterka je v tepelně izolovaném
> hliníkovém kastlíku a dokud tam není aspoň +10 stupňů, přednostně se
> ohřívá kastlík a až zbylý proud jde do baterky. Jenže to dost omezuje
> energii využitelnou pro nabíjení. Do jednoho místa, kde se to
> nedobíjelo prakticky vůbec, dali dva 20W solární panýlky. Vtipné je,
> že z jihu je před nima strom. Tvrdili že ho pokácejí, ale je tam furt.
> Jenže i když v zimě není listí a je sluníčko, soláry nedají tolik, aby
> ohřály kastlík a tedy aby to začalo nabíjet.
>
> Takže nakonec jediné řešení bylo řídit provoz té měřící ústředny.
> Nějaké dlouhodobé průběhy proudu a potenciálu trubky stejně nikoho tak
> moc nezajímají a dálkové sledování jen indikuje, že to funguje. Tak
> jsem jim udělal pravidelné odpínání měřící ústředny, úplně stačí to
> změřit jen párkrát za den.
>
> Poučeni předchozími nezdary dáme do dalšího zařízení panel 200W.
> Zařízení se montuje do budky, která se dá objednat už s panelem na
> střeše. Chtěl jsem místo LiFePO4 tam dát baterku LTO, která se dá
> nabíjet už od -40 st a odpadnou ztráty ohřevem. Nebylo by od věci, aby
> ta baterka byla o dost větší. Jenže o tom rozhodujou manažéři, kteří
> technické problémy nevidí a jdou po nejnižší ceně. Tak jsem zvědavý,
> jak tohle bude přežívat zimu. 7W výkonu na 200W panel mi přijde, že by
> to i v zimě mohlo nějak stačit. A když né, jako poslední záchrana je
> tam to pravidelné vypínání měřící ústředny. Průměrný výkon pak klesne
> pod 1W. Ale zase je tam ten problém s ohřevem baterky, že panel musí
> dát aspoň 10W a pokud dá míň, nabíjet to stejně nebude. Jen z těch
> bludných proudů. Tam je někdy ta doba poměrně krátká, ale zase když
> už, tak tam tečou desítky ampér. Ale zase pak to nabíjí, aniž by se
> počkalo, až se baterka prohřeje.
>
> Ale zajímavé je, že i v místě, kde je baterka neustále vybitá, je tam
> už 5 let a kapacitu má v pořádku. Asi ty baterky vydrží úplně všechno.
>
> Anděl
Další informace o konferenci Hw-list