Re: OT: mladý elektrikář

Michal Grunt michal.grunt na gmail.com
Úterý Leden 31 21:59:35 CET 2023


Takové školy jsou (základní a snad i jedna střední). Jsou školy zaměřené na
sebeřízené vzdelavani kde školáka do ničeho nenutí (občas se trochu
nasmeruje, kdyz delsi dobu stagnuje) a sam si davkuje učivo podle toho to
co ho zajímá (tak je to u zakladni, u stredni to funguje podobne jako na
vysoké). Postupne se nauci ty veci kolem, aby dosahl cile. Ale není to pro
každého. Někdo kdo je zvyklí z klasické základky na dril tak se tam ztratí
a sam se k nicemu nedonuti. V těchto školách to chodí tak, že se dítě
postupně (na druhém stupni) a už intenzivněji připravuje na střední školu
podle toho co bude chtít dělat (v sedmé třídě už by to měl trochu vedet) a
už žije s tím, že pro to musí sam něco udělat (skola mu k tomu udela
podminky). Pracuje se tam hodne s vnitřní motivaci (když člověk sam chce
tak se to naučí rychle a se zájmem).

Dne po 30. 1. 2023 22:43 uživatel Aleš Procháska <
ales.prochaska na divesoft.com> napsal:

> A přesně tohle by řešil ten můj návrh mít školu nepovinnou (ale stále by
> byla k dispozici státní, bezplatná škola (nebo i soukromá, pokud by jí
> státní dotace stačila)). Každý rodič by si vybral školu podle svého, někdo
> kdo má rád dril a pravidla a chce to tak předat i svým dětem by si vybral
> jednu školu, někdo, kdo se jen hrozí při pomyšlení, že by jeho děti měly
> chodit do školy stejného typu jakou musel navštěvovat on sám, by si vybral
> tu progresivní. Všichni by byli spokojení, život dětí stejně determinují
> jejich rodiče, tak by to přinejmenším nemohlo být horší.
>
> Aleš Procháska
>
> From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Labaj
> Sent: Monday, 30 January, 2023 19:05
> To: hw-list na list.hw.cz
> Subject: Re: OT: mladý elektrikář
>
> To je fajn, že máme demokracii a každý můžeme mít jiný názor.
> Protože moje vidění světa se s tím, popsaným zde níže, kryje opravdu jen
> velmi-velmi málo.
> O to víc chápu šváru, který odešel ze školství.
> Jsme technická konference, tak to nechci a už nebudu rozebírat. A mrzí mě,
> že jsem se do této debaty zapojil.
>
> PL
>
> *********************
> Dne 30.1.2023 v 17:56 Petr Zahradník napsal(a):
> To sis to přebral trochu jinak. Tak ti to vysvětlím. Když dostaneš domácí
> úkol, na který se vyprdneš, nepřineseš ho, nemůžeš z něj dostat známku.
> Prostě nemůžeš dostat pětku. Nejde to, je to právně vadné. Klasifikačním
> stupněm může učitel hodnotit pouze odevzdanou práci, tedy může hodnotit
> správnost vypracovaného úkolu, nikoliv její neodevzdání. Lze hodnotit N –
> neklasifikováno. A o povinnosti domácích úkolů už jsem psal.
>
> Nyní k tomu, jak sis to přebral. Pokud píšeš test nebo písemnou práci
> v hodině, pak můžeš dostat známku 5, pokud ji neodevzdáš. Protože jsi
> v hodině byl a na písemné práci pod dohledem učitele pracoval. To je
> v naprostém pořádku a tomu se nevyhneš. I kdybys ten prázdný papír
> neodevzdal, hodnocení je 5.
>
> Jiná situace nastane, pokud jsi tu písemnou práci opravdu nepsal nebo
> nedokončil třeba ze zdravotních důvodů. Tak tedy můj názor jistě v souladu
> s právem a zákony. Představ si, že máš absenci, ten den písemnou práci
> nepíšeš. Učitel dává N, nikoliv 5. Řekněme, že ti umožní si práci napsat
> dodatečně doma, dobrovolně. Ty to neuděláš, zase ti může dát jen N, nemůže
> ti dát 5, protože jsi ji nepsal, nemá podle čeho hodnotit. Další příklad,
> jsi na výtvarce, maluješ obrázek. Nestihneš v hodině, doděláš doma. Jak
> toto řešit? Nepřineseš ho? Ne, 5 nemůže v tomto případě dát. Ani předem 5 a
> oprava po donesení. Podle mě správný postup je ten, že jakmile skončí
> hodina, učitel ohodnotí obrázek jako nedokončený a známkuje například 3.
> Protože pokud jsi nedokončil obrázek, bylo by nesprávné hodnotit 5. Nějakou
> práci jsi odvedl, není to nedostatečné. Takže je potřeba toto objektivně
> zhodnotit. Až ho dokončíš, pokud chceš, změní známku. Nedoneseš? Nechá 3.
> Doneseš? Znovu ohodnotí a změní na 1 například.
>
> Představ si ještě jednu situaci. Jsi přítomen na hodině a píšeš písemnou
> práci. Jsi v polovině a udělá se ti špatně, musíš z hodiny odejít. Písemnou
> práci nedokončíš. Zdravotní důvody. Nejde to. Co teď? Jak bys to řešil? Máš
> snad dostat pětku? Ne, tohle se přece musí vyřešit. Ty máš právo dostat
> známku, která odpovídá tvým znalostem. Proto tu písemku nebo test píšeš.
> Aby učitel mohl zhodnotit, jak sis učivo osvojil, jaké máš znalosti. To
> nikdy nemůže zjistit, pokud jsi polovinu práce nestihl. Nebo pokud jsi tam
> vůbec nebyl. Proto klasifikační řád, nedílná součást školního řádu,
> specifikuje, kolik a jakých známek musíš dostat, abys mohl být hodnocen, a
> kolik procent vyučování musíš absolvovat, abys mohl být hodnocen. Například
> nemůžeš být hodnocen z jedné známky. A měl bys příležitost získat tolik
> známek, i když sem tam na nějaký test chybíš. Například píše se 10 testů za
> pololetí a musíš mít aspoň 5 známek. Ne že se píšou 3 testy a musíš mít 3
> známky.
>
> Jinak, že ty jsi dostával domácí úkoly za totáče, já jsem taky dostával. A
> neprotestoval jsem. Jenže doba se mění, už je to jinak. Asi se zjistilo,
> jak se věci mají. Je to jednoduché, nastuduješ si školský zákon, nastuduješ
> si rámcový vzdělávací program, nastuduješ si školní řád a nastuduješ si
> klasifikační řád. A z toho všeho zjistíš, co se může, co se nemůže, co je
> potřeba pro klasifikaci na vysvědčení, jak má učitel postupovat, co se
> s tím dá dělat, o co se má žák nebo rodič zajímat apod.
>
> Bohužel, přesto si lecjaký učitel dělá, co se mu zlíbí. A teď ti tedy
> řeknu, tajemství. Za totáče museli lidé i v dospělém věku dělat něco, co
> nechtěli. Co kdybys ty teď musel dělat něco takového? Jak by se ti to
> líbilo? Například, kdyby si tě zavolali na úřad a řekli ti: „Pane Labaji, o
> víkendu si uděláte brigádu a posekáte ve svém volném čase vaší sekačkou
> trávu tady před naším úřadem.“ Líbilo by se ti to? Kdyby ti tvůj táta řekl,
> abys to udělal, co si to vyskakuješ, když on to musel dělat taky? Ti žáci
> jsou také lidé a také mají svá práva. Tak jako ty se v dospělosti nemusíš
> chovat jako za totáče, ani oni se nemusí ve škole chovat jako za totáče.
> Zlobivým spolužákům učitel odebral jeho majetek a vrátil mu ji na konci
> školního roku. To dnes není možné. Učitel nemůže žákovi brát majetek. A je
> to špatně, když tobě za totáče mohl? Ne, není to špatně. Učitel dříve mohl
> někomu roztrhat sešit, jeho majetek, který si zakoupil. Ani to dnes nemůže.
> Je to snad špatně? Chceš platit učební pomůcky svému dítěti, aby ti je
> učitel likvidoval? Abys musel chodit pro mobil svého dítěte do školy? Ne,
> na to jsou jiné postupy v rámci zákona, různé kázeňské možnosti. Ale ne to,
> že ti učitel zabaví tvůj majetek a nakládá s ním, zatímco ty se snažíš
> dovolat svému dítěti. Zrovna tak nechat někoho po škole.
>
> K tomu po škole… Já jsem se někdy před rokem rázně ohradil právě proti
> tomu. Představ si, dcera měla odpolední vyučování do určité hodiny a poté
> zpěv v ZUŠ, kam musela dojít. Ona najednou přišla domů ze školy o 20 minut
> později a tím pádem pozdě do ZUŠky. Učitel se rozhodl, že něco nestihají a
> že má zrovna flow, a přišlo mu zcela v pořádku, že bude vyučovat o 20 minut
> déle. Přestože ho žáci upozorňovali, že jaksi něco mají, že musí odejít.
> Stalo se to dvakrát po sobě. Tohle je neuvěřitelný bordel. Tohle se dnes
> nemůže stát, proto existuje rozvrh hodin, který je dán dopředu, je platný a
> musí být dodržován. Mj. i z bezpečnostních důvodů. Poprvé jsem si stěžoval
> učiteli, nezměnilo se to, tak podruhé ředitelce. Vyřešilo se to, už se to
> neopakovalo. Ale on se cítil ukřivděný, dokonce mi sám volal, že jsem ho
> pěkně naštval, když jsem si stěžoval ředitelce. Ale takhle to nejde. Dříve
> za komoušů to šlo, dnes je jiná doba, dnes to nejde. Naštěstí.
>
> Petr Zahradník, počítačový expert
> e-mail: mailto:clexpert na clexpert.cz
> mobil: 602 409 601
> http://www.clexpert.cz/, http://www.zahradniksebavi.cz/
> Petr Zahradník, Computer Laboratory
> Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem
>
> From: Hw-list mailto:hw-list-bounces na list.hw.cz On Behalf Of Petr Labaj
> Sent: Monday, January 30, 2023 5:03 PM
> To: mailto:hw-list na list.hw.cz
> Subject: Re: OT: mladý elektrikář
>
> Zaujala mě ta myšlenka, že za neodevzdanou práci nemůžu být známkován.
> Takže když u písemky nebudu znát, stačí pak tu písemku neodevzdat a nemůžu
> dostat za 5?
> Dobrý tip.
>
> K domácím úkolům: dostávali jsme domácí úkoly za totáče, takže
> socialistický styl vzdělávání to vyžadoval.
> Dostávají je i v Americe, jak víme z mnoha amerických filmů. Takže i
> kapitalistický styl vzdělávání to vyžaduje.
> Takže mi vychází, že jediný, kdo to nevyžaduje, je progresivistický styl
> vzdělávání.
>
> PL
>
> **********************
> Dne 30.1.2023 v 14:58 Petr Zahradník napsal(a):
> Tak mi to nedá a lehce odpovím.
>
> Když tě to zajímá, proč si to tedy nenastuduješ? Školský zákon definuje
> výuku jako něco, co se koná ve školském zařízení, nikoliv někde doma.
> Z toho je tedy zřejmé, že učitel nemá co zadávat povinné domácí úkoly a
> známkovat práci mimo školu, která není pod dohledem učitele v rámci
> vyučování. Za prvé nemůže škola určovat, co má žák dělat ve svém volném
> čase, protože chce třeba chodit na kroužky nebo pomáhat doma s mytím
> nádobí. Za druhé takový domácí úkol může vypracovat někdo jiný než žák,
> třeba rodič, tak tu práci nelze známkovat. Za třetí klasifikačním stupněm
> nelze známkovat neodevzdanou práci, takže nelze dát 5 za neodevzdaný domácí
> úkol.
>
> Jasně, že se mnou nebo se školským zákonem nemusíš souhlasit, můžeš třeba
> tvrdit, že domácí úkoly učí žáky nějakým povinnostem a zodpovědnosti, jako
> to tvrdí různí lidé po internetu. Ale není to pravda, ty domácí úkoly se
> často opisují v šatně nebo o přestávce, navíc takové věci má učit rodina,
> ne škola. Také můžeš tvrdit, že my jsme měli domácí úkoly za komoušů
> povinné apod. Ono se to ale mění, nastuduj si ještě rámcový vzdělávací
> program, který už tu také dlouhou dobu máme k dispozici. A pak zjistíš, že
> většina škol a většina učitelů učí v rozporu s ním, jinak řečeno po staru.
>
> Rozumní učitelé naučí učivo žáky ve škole, a pokud dávají domácí úkoly,
> pak jsou dobrovolné a slouží k vylepšení známky. Jinými slovy, pokud si
> chceš učivo doma dobrovolně procvičit, tak tady máš dobrovolný úkol, a když
> ho doneseš, ohodnotím ti ho a můžeš si tím zlepšit známku. Nikoliv, že žák
> dostane 3 domácí úkoly, přijde večer z hokejového tréninku nebo z kroužků,
> které ho baví, a pak ještě dělá do noci úkoly do školy pod pohrůžkou, že
> dostane pětku. Tohle fakt není cesta.
>
> Proč by měl být hovado někdo, kdo nechce dělat něco, co dělat nechce, když
> to dělat nemusí? To už tu bylo a nechceme to zpět.
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by http://www.HW.cz
> mailto:Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230131/2b1e5651/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list