<div dir="auto">TakovĂ© Ĺˇkoly jsou (základnĂ­ a snad i jedna stĹ™ednĂ­). Jsou Ĺˇkoly zaměřenĂ© na sebeřízenĂ© vzdelavani kde Ĺˇkoláka do niÄŤeho nenutĂ­ (obÄŤas se trochu nasmeruje, kdyz delsi dobu stagnuje) a sam si davkuje uÄŤivo podle toho to co ho zajĂ­má (tak je to u zakladni, u stredni to funguje podobne jako na vysokĂ©). Postupne se nauci ty veci kolem, aby dosahl cile. Ale nenĂ­ to pro kaĹľdĂ©ho. NÄ›kdo kdo je zvyklĂ­ z klasickĂ© základky na dril tak se tam ztratĂ­ a sam se k nicemu nedonuti. V tÄ›chto Ĺˇkolách to chodĂ­ tak, Ĺľe se dĂ­tÄ› postupnÄ› (na druhĂ©m stupni) a uĹľ intenzivnÄ›ji pĹ™ipravuje na stĹ™ednĂ­ Ĺˇkolu podle toho co bude chtĂ­t dÄ›lat (v sedmĂ© třídÄ› uĹľ by to mÄ›l trochu vedet) a uĹľ Ĺľije s tĂ­m, Ĺľe pro to musĂ­ sam nÄ›co udÄ›lat (skola mu k tomu udela podminky). Pracuje se tam hodne s vnitĹ™nĂ­ motivaci (kdyĹľ ÄŤlovÄ›k sam chce tak se to nauÄŤĂ­ rychle a se zájmem).</div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Dne po 30. 1. 2023 22:43 uĹľivatel Aleš Procháska <<a href="mailto:ales.prochaska@divesoft.com">ales.prochaska@divesoft.com</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">A pĹ™esnÄ› tohle by Ĺ™ešil ten mĹŻj návrh mĂ­t Ĺˇkolu nepovinnou (ale stále by byla k dispozici státnĂ­, bezplatná Ĺˇkola (nebo i soukromá, pokud by jĂ­ státnĂ­ dotace staÄŤila)). KaĹľdĂ˝ rodiÄŤ by si vybral Ĺˇkolu podle svĂ©ho, nÄ›kdo kdo má rád dril a pravidla a chce to tak pĹ™edat i svĂ˝m dÄ›tem by si vybral jednu Ĺˇkolu, nÄ›kdo, kdo se jen hrozĂ­ pĹ™i pomyšlenĂ­, Ĺľe by jeho dÄ›ti mÄ›ly chodit do Ĺˇkoly stejnĂ©ho typu jakou musel navštÄ›vovat on sám, by si vybral tu progresivnĂ­. Všichni by byli spokojenĂ­, Ĺľivot dÄ›tĂ­ stejnÄ› determinujĂ­ jejich rodiÄŤe, tak by to pĹ™inejmenším nemohlo bĂ˝t horší.<br>
<br>
Aleš Procháska<br>
<br>
From: Hw-list <<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list-bounces@list.hw.cz</a>> On Behalf Of Petr Labaj<br>
Sent: Monday, 30 January, 2023 19:05<br>
To: <a href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list@list.hw.cz</a><br>
Subject: Re: OT: mladĂ˝ elektrikář<br>
<br>
To je fajn, Ĺľe máme demokracii a kaĹľdĂ˝ mĹŻĹľeme mĂ­t jinĂ˝ názor.<br>
ProtoĹľe moje vidÄ›nĂ­ svÄ›ta se s tĂ­m, popsanĂ˝m zde nĂ­Ĺľe, kryje opravdu jen velmi-velmi málo.<br>
O to vĂ­c chápu Ĺˇváru, kterĂ˝ odešel ze ĹˇkolstvĂ­.<br>
Jsme technická konference, tak to nechci a uĹľ nebudu rozebĂ­rat. A mrzĂ­ mÄ›, Ĺľe jsem se do tĂ©to debaty zapojil.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*********************<br>
Dne 30.1.2023 v 17:56 Petr ZahradnĂ­k napsal(a):<br>
To sis to pĹ™ebral trochu jinak. Tak ti to vysvÄ›tlĂ­m. KdyĹľ dostaneš domácĂ­ Ăşkol, na kterĂ˝ se vyprdneš, nepĹ™ineseš ho, nemĹŻĹľeš z nÄ›j dostat známku. ProstÄ› nemĹŻĹľeš dostat pÄ›tku. Nejde to, je to právnÄ› vadnĂ©. KlasifikaÄŤnĂ­m stupnÄ›m mĹŻĹľe uÄŤitel hodnotit pouze odevzdanou práci, tedy mĹŻĹľe hodnotit správnost vypracovanĂ©ho Ăşkolu, nikoliv jejĂ­ neodevzdánĂ­. Lze hodnotit N â€“ neklasifikováno. A o povinnosti domácĂ­ch ĂşkolĹŻ uĹľ jsem psal.<br>
 <br>
NynĂ­ k tomu, jak sis to pĹ™ebral. Pokud píšeš test nebo pĂ­semnou práci v hodinÄ›, pak mĹŻĹľeš dostat známku 5, pokud ji neodevzdáš. ProtoĹľe jsi v hodinÄ› byl a na pĂ­semnĂ© práci pod dohledem uÄŤitele pracoval. To je v naprostĂ©m pořádku a tomu se nevyhneš. I kdybys ten prázdnĂ˝ papĂ­r neodevzdal, hodnocenĂ­ je 5.<br>
 <br>
Jiná situace nastane, pokud jsi tu pĂ­semnou práci opravdu nepsal nebo nedokonÄŤil tĹ™eba ze zdravotnĂ­ch dĹŻvodĹŻ. Tak tedy mĹŻj názor jistÄ› v souladu s právem a zákony. PĹ™edstav si, Ĺľe máš absenci, ten den pĂ­semnou práci nepíšeš. UÄŤitel dává N, nikoliv 5. Ĺ˜eknÄ›me, Ĺľe ti umoĹľnĂ­ si práci napsat dodateÄŤnÄ› doma, dobrovolnÄ›. Ty to neudÄ›láš, zase ti mĹŻĹľe dát jen N, nemĹŻĹľe ti dát 5, protoĹľe jsi ji nepsal, nemá podle ÄŤeho hodnotit. Další příklad, jsi na vĂ˝tvarce, maluješ obrázek. Nestihneš v hodinÄ›, dodÄ›láš doma. Jak toto Ĺ™ešit? NepĹ™ineseš ho? Ne, 5 nemĹŻĹľe v tomto případÄ› dát. Ani pĹ™edem 5 a oprava po donesenĂ­. Podle mÄ› správnĂ˝ postup je ten, Ĺľe jakmile skonÄŤĂ­ hodina, uÄŤitel ohodnotĂ­ obrázek jako nedokonÄŤenĂ˝ a známkuje například 3. ProtoĹľe pokud jsi nedokonÄŤil obrázek, bylo by nesprávnĂ© hodnotit 5. NÄ›jakou práci jsi odvedl, nenĂ­ to nedostateÄŤnĂ©. TakĹľe je potĹ™eba toto objektivnÄ› zhodnotit. AĹľ ho dokončíš, pokud chceš, zmÄ›nĂ­ známku. Nedoneseš? Nechá 3. Doneseš? Znovu ohodnotĂ­ a zmÄ›nĂ­ na 1 například.<br>
 <br>
PĹ™edstav si ještÄ› jednu situaci. Jsi přítomen na hodinÄ› a píšeš pĂ­semnou práci. Jsi v polovinÄ› a udÄ›lá se ti ĹˇpatnÄ›, musíš z hodiny odejĂ­t. PĂ­semnou práci nedokončíš. ZdravotnĂ­ dĹŻvody. Nejde to. Co teÄŹ? Jak bys to Ĺ™ešil? Máš snad dostat pÄ›tku? Ne, tohle se pĹ™ece musĂ­ vyĹ™ešit. Ty máš právo dostat známku, která odpovĂ­dá tvĂ˝m znalostem. Proto tu pĂ­semku nebo test píšeš. Aby uÄŤitel mohl zhodnotit, jak sis uÄŤivo osvojil, jakĂ© máš znalosti. To nikdy nemĹŻĹľe zjistit, pokud jsi polovinu práce nestihl. Nebo pokud jsi tam vĹŻbec nebyl. Proto klasifikaÄŤnĂ­ Ĺ™Ăˇd, nedĂ­lná součást ĹˇkolnĂ­ho Ĺ™Ăˇdu, specifikuje, kolik a jakĂ˝ch známek musíš dostat, abys mohl bĂ˝t hodnocen, a kolik procent vyuÄŤovánĂ­ musíš absolvovat, abys mohl bĂ˝t hodnocen. Například nemĹŻĹľeš bĂ˝t hodnocen z jednĂ© známky. A mÄ›l bys příleĹľitost zĂ­skat tolik známek, i kdyĹľ sem tam na nÄ›jakĂ˝ test chybíš. Například píše se 10 testĹŻ za pololetĂ­ a musíš mĂ­t aspoň 5 známek. Ne Ĺľe se píšou 3 testy a musíš mĂ­t 3 známky.<br>
 <br>
Jinak, Ĺľe ty jsi dostával domácĂ­ Ăşkoly za totáče, já jsem taky dostával. A neprotestoval jsem. JenĹľe doba se mÄ›nĂ­, uĹľ je to jinak. Asi se zjistilo, jak se vÄ›ci majĂ­. Je to jednoduchĂ©, nastuduješ si ĹˇkolskĂ˝ zákon, nastuduješ si rámcovĂ˝ vzdÄ›lávacĂ­ program, nastuduješ si ĹˇkolnĂ­ Ĺ™Ăˇd a nastuduješ si klasifikaÄŤnĂ­ Ĺ™Ăˇd. A z toho všeho zjistíš, co se mĹŻĹľe, co se nemĹŻĹľe, co je potĹ™eba pro klasifikaci na vysvÄ›dÄŤenĂ­, jak má uÄŤitel postupovat, co se s tĂ­m dá dÄ›lat, o co se má ĹľĂˇk nebo rodiÄŤ zajĂ­mat apod.<br>
 <br>
BohuĹľel, pĹ™esto si lecjakĂ˝ uÄŤitel dÄ›lá, co se mu zlĂ­bĂ­. A teÄŹ ti tedy Ĺ™eknu, tajemstvĂ­. Za totáče museli lidĂ© i v dospÄ›lĂ©m vÄ›ku dÄ›lat nÄ›co, co nechtÄ›li. Co kdybys ty teÄŹ musel dÄ›lat nÄ›co takovĂ©ho? Jak by se ti to lĂ­bilo? Například, kdyby si tÄ› zavolali na ĂşĹ™ad a Ĺ™ekli ti: â€žPane Labaji, o vĂ­kendu si udÄ›láte brigádu a posekáte ve svĂ©m volnĂ©m ÄŤase vaší sekaÄŤkou trávu tady pĹ™ed naším ĂşĹ™adem.“ LĂ­bilo by se ti to? Kdyby ti tvĹŻj táta Ĺ™ekl, abys to udÄ›lal, co si to vyskakuješ, kdyĹľ on to musel dÄ›lat taky? Ti ĹľĂˇci jsou takĂ© lidĂ© a takĂ© majĂ­ svá práva. Tak jako ty se v dospÄ›losti nemusíš chovat jako za totáče, ani oni se nemusĂ­ ve Ĺˇkole chovat jako za totáče. ZlobivĂ˝m spolužákĹŻm uÄŤitel odebral jeho majetek a vrátil mu ji na konci ĹˇkolnĂ­ho roku. To dnes nenĂ­ moĹľnĂ©. UÄŤitel nemĹŻĹľe ĹľĂˇkovi brát majetek. A je to ĹˇpatnÄ›, kdyĹľ tobÄ› za totáče mohl? Ne, nenĂ­ to ĹˇpatnÄ›. UÄŤitel dříve mohl nÄ›komu roztrhat sešit, jeho majetek, kterĂ˝ si zakoupil. Ani to dnes nemĹŻĹľe. Je to snad ĹˇpatnÄ›? Chceš platit uÄŤebnĂ­ pomĹŻcky svĂ©mu dĂ­tÄ›ti, aby ti je uÄŤitel likvidoval? Abys musel chodit pro mobil svĂ©ho dĂ­tÄ›te do Ĺˇkoly? Ne, na to jsou jinĂ© postupy v rámci zákona, rĹŻznĂ© kázeňskĂ© moĹľnosti. Ale ne to, Ĺľe ti uÄŤitel zabavĂ­ tvĹŻj majetek a nakládá s nĂ­m, zatĂ­mco ty se snažíš dovolat svĂ©mu dĂ­tÄ›ti. Zrovna tak nechat nÄ›koho po Ĺˇkole.<br>
 <br>
K tomu po Ĺˇkole… Já jsem se nÄ›kdy pĹ™ed rokem ráznÄ› ohradil právÄ› proti tomu. PĹ™edstav si, dcera mÄ›la odpolednĂ­ vyuÄŤovánĂ­ do urÄŤitĂ© hodiny a potĂ© zpÄ›v v ZUĹ , kam musela dojĂ­t. Ona najednou pĹ™išla domĹŻ ze Ĺˇkoly o 20 minut pozdÄ›ji a tĂ­m pádem pozdÄ› do ZUĹ ky. UÄŤitel se rozhodl, Ĺľe nÄ›co nestihajĂ­ a Ĺľe má zrovna flow, a pĹ™išlo mu zcela v pořádku, Ĺľe bude vyuÄŤovat o 20 minut dĂ©le. PĹ™estoĹľe ho ĹľĂˇci upozorňovali, Ĺľe jaksi nÄ›co majĂ­, Ĺľe musĂ­ odejĂ­t. Stalo se to dvakrát po sobÄ›. Tohle je neuvěřitelnĂ˝ bordel. Tohle se dnes nemĹŻĹľe stát, proto existuje rozvrh hodin, kterĂ˝ je dán dopĹ™edu, je platnĂ˝ a musĂ­ bĂ˝t dodrĹľován. Mj. i z bezpeÄŤnostnĂ­ch dĹŻvodĹŻ. PoprvĂ© jsem si stěžoval uÄŤiteli, nezmÄ›nilo se to, tak podruhĂ© Ĺ™editelce. VyĹ™ešilo se to, uĹľ se to neopakovalo. Ale on se cĂ­til ukĹ™ivdÄ›nĂ˝, dokonce mi sám volal, Ĺľe jsem ho pÄ›knÄ› naštval, kdyĹľ jsem si stěžoval Ĺ™editelce. Ale takhle to nejde. Dříve za komoušů to Ĺˇlo, dnes je jiná doba, dnes to nejde. NaštÄ›stĂ­.<br>
 <br>
Petr ZahradnĂ­k, poÄŤĂ­taÄŤovĂ˝ expert<br>
e-mail: mailto:<a href="mailto:clexpert@clexpert.cz" target="_blank" rel="noreferrer">clexpert@clexpert.cz</a><br>
mobil: 602 409 601<br>
<a href="http://www.clexpert.cz/" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://www.clexpert.cz/</a>, <a href="http://www.zahradniksebavi.cz/" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://www.zahradniksebavi.cz/</a><br>
Petr ZahradnĂ­k, Computer Laboratory<br>
Obvodová 740/14, 400 07 ĂšstĂ­ nad Labem<br>
 <br>
From: Hw-list mailto:<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list-bounces@list.hw.cz</a> On Behalf Of Petr Labaj<br>
Sent: Monday, January 30, 2023 5:03 PM<br>
To: mailto:<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list@list.hw.cz</a><br>
Subject: Re: OT: mladĂ˝ elektrikář<br>
 <br>
Zaujala mÄ› ta myšlenka, Ĺľe za neodevzdanou práci nemĹŻĹľu bĂ˝t známkován.<br>
TakĹľe kdyĹľ u pĂ­semky nebudu znát, staÄŤĂ­ pak tu pĂ­semku neodevzdat a nemĹŻĹľu dostat za 5?<br>
DobrĂ˝ tip.<br>
<br>
K domácĂ­m ĂşkolĹŻm: dostávali jsme domácĂ­ Ăşkoly za totáče, takĹľe socialistickĂ˝ styl vzdÄ›lávánĂ­ to vyĹľadoval.<br>
DostávajĂ­ je i v Americe, jak vĂ­me z mnoha americkĂ˝ch filmĹŻ. TakĹľe i kapitalistickĂ˝ styl vzdÄ›lávánĂ­ to vyĹľaduje.<br>
TakĹľe mi vycházĂ­, Ĺľe jedinĂ˝, kdo to nevyĹľaduje, je progresivistickĂ˝ styl vzdÄ›lávánĂ­.<br>
<br>
PL<br>
<br>
**********************<br>
Dne 30.1.2023 v 14:58 Petr ZahradnĂ­k napsal(a):<br>
Tak mi to nedá a lehce odpovĂ­m.<br>
 <br>
KdyĹľ tÄ› to zajĂ­má, proÄŤ si to tedy nenastuduješ? Ĺ kolskĂ˝ zákon definuje vĂ˝uku jako nÄ›co, co se koná ve ĹˇkolskĂ©m zařízenĂ­, nikoliv nÄ›kde doma. Z toho je tedy zĹ™ejmĂ©, Ĺľe uÄŤitel nemá co zadávat povinnĂ© domácĂ­ Ăşkoly a známkovat práci mimo Ĺˇkolu, která nenĂ­ pod dohledem uÄŤitele v rámci vyuÄŤovánĂ­. Za prvĂ© nemĹŻĹľe Ĺˇkola urÄŤovat, co má ĹľĂˇk dÄ›lat ve svĂ©m volnĂ©m ÄŤase, protoĹľe chce tĹ™eba chodit na krouĹľky nebo pomáhat doma s mytĂ­m nádobĂ­. Za druhĂ© takovĂ˝ domácĂ­ Ăşkol mĹŻĹľe vypracovat nÄ›kdo jinĂ˝ neĹľ ĹľĂˇk, tĹ™eba rodiÄŤ, tak tu práci nelze známkovat. Za tĹ™etĂ­ klasifikaÄŤnĂ­m stupnÄ›m nelze známkovat neodevzdanou práci, takĹľe nelze dát 5 za neodevzdanĂ˝ domácĂ­ Ăşkol.<br>
 <br>
JasnÄ›, Ĺľe se mnou nebo se ĹˇkolskĂ˝m zákonem nemusíš souhlasit, mĹŻĹľeš tĹ™eba tvrdit, Ĺľe domácĂ­ Ăşkoly uÄŤĂ­ ĹľĂˇky nÄ›jakĂ˝m povinnostem a zodpovÄ›dnosti, jako to tvrdĂ­ rĹŻznĂ­ lidĂ© po internetu. Ale nenĂ­ to pravda, ty domácĂ­ Ăşkoly se ÄŤasto opisujĂ­ v šatnÄ› nebo o pĹ™estávce, navĂ­c takovĂ© vÄ›ci má uÄŤit rodina, ne Ĺˇkola. TakĂ© mĹŻĹľeš tvrdit, Ĺľe my jsme mÄ›li domácĂ­ Ăşkoly za komoušů povinnĂ© apod. Ono se to ale mÄ›nĂ­, nastuduj si ještÄ› rámcovĂ˝ vzdÄ›lávacĂ­ program, kterĂ˝ uĹľ tu takĂ© dlouhou dobu máme k dispozici. A pak zjistíš, Ĺľe vÄ›tšina Ĺˇkol a vÄ›tšina uÄŤitelĹŻ uÄŤĂ­ v rozporu s nĂ­m, jinak Ĺ™eÄŤeno po staru.<br>
 <br>
RozumnĂ­ uÄŤitelĂ© nauÄŤĂ­ uÄŤivo ĹľĂˇky ve Ĺˇkole, a pokud dávajĂ­ domácĂ­ Ăşkoly, pak jsou dobrovolnĂ© a slouží k vylepšenĂ­ známky. JinĂ˝mi slovy, pokud si chceš uÄŤivo doma dobrovolnÄ› procviÄŤit, tak tady máš dobrovolnĂ˝ Ăşkol, a kdyĹľ ho doneseš, ohodnotĂ­m ti ho a mĹŻĹľeš si tĂ­m zlepšit známku. Nikoliv, Ĺľe ĹľĂˇk dostane 3 domácĂ­ Ăşkoly, pĹ™ijde veÄŤer z hokejovĂ©ho trĂ©ninku nebo z krouĹľkĹŻ, kterĂ© ho bavĂ­, a pak ještÄ› dÄ›lá do noci Ăşkoly do Ĺˇkoly pod pohrĹŻĹľkou, Ĺľe dostane pÄ›tku. Tohle fakt nenĂ­ cesta.<br>
 <br>
ProÄŤ by mÄ›l bĂ˝t hovado nÄ›kdo, kdo nechce dÄ›lat nÄ›co, co dÄ›lat nechce, kdyĹľ to dÄ›lat nemusĂ­? To uĹľ tu bylo a nechceme to zpÄ›t.<br>
<br>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://www.HW.cz</a><br>
mailto:<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list  -  sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>