<div dir="auto">TakovĂ© školy jsou (základnĂ a snad i jedna stĹ™ednĂ). Jsou školy zaměřenĂ© na sebeĹ™ĂzenĂ© vzdelavani kde školáka do niÄŤeho nenutĂ (obÄŤas se trochu nasmeruje, kdyz delsi dobu stagnuje) a sam si davkuje uÄŤivo podle toho to co ho zajĂmá (tak je to u zakladni, u stredni to funguje podobne jako na vysokĂ©). Postupne se nauci ty veci kolem, aby dosahl cile. Ale nenĂ to pro kaĹľdĂ©ho. NÄ›kdo kdo je zvyklĂ z klasickĂ© základky na dril tak se tam ztratĂ a sam se k nicemu nedonuti. V tÄ›chto školách to chodĂ tak, Ĺľe se dĂtÄ› postupnÄ› (na druhĂ©m stupni) a uĹľ intenzivnÄ›ji pĹ™ipravuje na stĹ™ednà školu podle toho co bude chtĂt dÄ›lat (v sedmĂ© tĹ™ĂdÄ› uĹľ by to mÄ›l trochu vedet) a uĹľ Ĺľije s tĂm, Ĺľe pro to musĂ sam nÄ›co udÄ›lat (skola mu k tomu udela podminky). Pracuje se tam hodne s vnitĹ™nĂ motivaci (kdyĹľ ÄŤlovÄ›k sam chce tak se to nauÄŤĂ rychle a se zájmem).</div><br><div class="gmail_quote"><div dir="ltr" class="gmail_attr">Dne po 30. 1. 2023 22:43 uĹľivatel Aleš Procháska <<a href="mailto:ales.prochaska@divesoft.com">ales.prochaska@divesoft.com</a>> napsal:<br></div><blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0 .8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">A pĹ™esnÄ› tohle by Ĺ™ešil ten mĹŻj návrh mĂt školu nepovinnou (ale stále by byla k dispozici státnĂ, bezplatná škola (nebo i soukromá, pokud by jĂ státnĂ dotace staÄŤila)). KaĹľdĂ˝ rodiÄŤ by si vybral školu podle svĂ©ho, nÄ›kdo kdo má rád dril a pravidla a chce to tak pĹ™edat i svĂ˝m dÄ›tem by si vybral jednu školu, nÄ›kdo, kdo se jen hrozĂ pĹ™i pomyšlenĂ, Ĺľe by jeho dÄ›ti mÄ›ly chodit do školy stejnĂ©ho typu jakou musel navštÄ›vovat on sám, by si vybral tu progresivnĂ. Všichni by byli spokojenĂ, Ĺľivot dÄ›tĂ stejnÄ› determinujĂ jejich rodiÄŤe, tak by to pĹ™inejmenšĂm nemohlo bĂ˝t horšĂ.<br>
<br>
Aleš Procháska<br>
<br>
From: Hw-list <<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list-bounces@list.hw.cz</a>> On Behalf Of Petr Labaj<br>
Sent: Monday, 30 January, 2023 19:05<br>
To: <a href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list@list.hw.cz</a><br>
Subject: Re: OT: mladý elektrikář<br>
<br>
To je fajn, Ĺľe máme demokracii a kaĹľdĂ˝ mĹŻĹľeme mĂt jinĂ˝ názor.<br>
ProtoĹľe moje vidÄ›nĂ svÄ›ta se s tĂm, popsanĂ˝m zde nĂĹľe, kryje opravdu jen velmi-velmi málo.<br>
O to vĂc chápu šváru, kterĂ˝ odešel ze školstvĂ.<br>
Jsme technická konference, tak to nechci a uĹľ nebudu rozebĂrat. A mrzĂ mÄ›, Ĺľe jsem se do tĂ©to debaty zapojil.<br>
<br>
PL<br>
<br>
*********************<br>
Dne 30.1.2023 v 17:56 Petr ZahradnĂk napsal(a):<br>
To sis to pĹ™ebral trochu jinak. Tak ti to vysvÄ›tlĂm. KdyĹľ dostaneš domácĂ Ăşkol, na kterĂ˝ se vyprdneš, nepĹ™ineseš ho, nemĹŻĹľeš z nÄ›j dostat známku. ProstÄ› nemĹŻĹľeš dostat pÄ›tku. Nejde to, je to právnÄ› vadnĂ©. KlasifikaÄŤnĂm stupnÄ›m mĹŻĹľe uÄŤitel hodnotit pouze odevzdanou práci, tedy mĹŻĹľe hodnotit správnost vypracovanĂ©ho Ăşkolu, nikoliv jejĂ neodevzdánĂ. Lze hodnotit N – neklasifikováno. A o povinnosti domácĂch ĂşkolĹŻ uĹľ jsem psal.<br>
 <br>
NynĂ k tomu, jak sis to pĹ™ebral. Pokud pĂšeš test nebo pĂsemnou práci v hodinÄ›, pak mĹŻĹľeš dostat známku 5, pokud ji neodevzdáš. ProtoĹľe jsi v hodinÄ› byl a na pĂsemnĂ© práci pod dohledem uÄŤitele pracoval. To je v naprostĂ©m pořádku a tomu se nevyhneš. I kdybys ten prázdnĂ˝ papĂr neodevzdal, hodnocenĂ je 5.<br>
 <br>
Jiná situace nastane, pokud jsi tu pĂsemnou práci opravdu nepsal nebo nedokonÄŤil tĹ™eba ze zdravotnĂch dĹŻvodĹŻ. Tak tedy mĹŻj názor jistÄ› v souladu s právem a zákony. PĹ™edstav si, Ĺľe máš absenci, ten den pĂsemnou práci nepĂšeš. UÄŤitel dává N, nikoliv 5. ĹeknÄ›me, Ĺľe ti umoĹľnĂ si práci napsat dodateÄŤnÄ› doma, dobrovolnÄ›. Ty to neudÄ›láš, zase ti mĹŻĹľe dát jen N, nemĹŻĹľe ti dát 5, protoĹľe jsi ji nepsal, nemá podle ÄŤeho hodnotit. Dalšà pĹ™Ăklad, jsi na vĂ˝tvarce, maluješ obrázek. Nestihneš v hodinÄ›, dodÄ›láš doma. Jak toto Ĺ™ešit? NepĹ™ineseš ho? Ne, 5 nemĹŻĹľe v tomto pĹ™ĂpadÄ› dát. Ani pĹ™edem 5 a oprava po donesenĂ. Podle mÄ› správnĂ˝ postup je ten, Ĺľe jakmile skonÄŤĂ hodina, uÄŤitel ohodnotĂ obrázek jako nedokonÄŤenĂ˝ a známkuje napĹ™Ăklad 3. ProtoĹľe pokud jsi nedokonÄŤil obrázek, bylo by nesprávnĂ© hodnotit 5. NÄ›jakou práci jsi odvedl, nenĂ to nedostateÄŤnĂ©. TakĹľe je potĹ™eba toto objektivnÄ› zhodnotit. AĹľ ho dokonÄŤĂš, pokud chceš, zmÄ›nĂ známku. Nedoneseš? Nechá 3. Doneseš? Znovu ohodnotĂ a zmÄ›nĂ na 1 napĹ™Ăklad.<br>
 <br>
PĹ™edstav si ještÄ› jednu situaci. Jsi pĹ™Ătomen na hodinÄ› a pĂšeš pĂsemnou práci. Jsi v polovinÄ› a udÄ›lá se ti špatnÄ›, musĂš z hodiny odejĂt. PĂsemnou práci nedokonÄŤĂš. ZdravotnĂ dĹŻvody. Nejde to. Co teÄŹ? Jak bys to Ĺ™ešil? Máš snad dostat pÄ›tku? Ne, tohle se pĹ™ece musĂ vyĹ™ešit. Ty máš právo dostat známku, která odpovĂdá tvĂ˝m znalostem. Proto tu pĂsemku nebo test pĂšeš. Aby uÄŤitel mohl zhodnotit, jak sis uÄŤivo osvojil, jakĂ© máš znalosti. To nikdy nemĹŻĹľe zjistit, pokud jsi polovinu práce nestihl. Nebo pokud jsi tam vĹŻbec nebyl. Proto klasifikaÄŤnà řád, nedĂlná součást školnĂho řádu, specifikuje, kolik a jakĂ˝ch známek musĂš dostat, abys mohl bĂ˝t hodnocen, a kolik procent vyuÄŤovánĂ musĂš absolvovat, abys mohl bĂ˝t hodnocen. NapĹ™Ăklad nemĹŻĹľeš bĂ˝t hodnocen z jednĂ© známky. A mÄ›l bys pĹ™ĂleĹľitost zĂskat tolik známek, i kdyĹľ sem tam na nÄ›jakĂ˝ test chybĂš. NapĹ™Ăklad pĂše se 10 testĹŻ za pololetĂ a musĂš mĂt aspoĹ 5 známek. Ne Ĺľe se pĂšou 3 testy a musĂš mĂt 3 známky.<br>
 <br>
Jinak, Ĺľe ty jsi dostával domácĂ Ăşkoly za totáče, já jsem taky dostával. A neprotestoval jsem. JenĹľe doba se mÄ›nĂ, uĹľ je to jinak. Asi se zjistilo, jak se vÄ›ci majĂ. Je to jednoduchĂ©, nastuduješ si školskĂ˝ zákon, nastuduješ si rámcovĂ˝ vzdÄ›lávacĂ program, nastuduješ si školnà řád a nastuduješ si klasifikaÄŤnà řád. A z toho všeho zjistĂš, co se mĹŻĹľe, co se nemĹŻĹľe, co je potĹ™eba pro klasifikaci na vysvÄ›dÄŤenĂ, jak má uÄŤitel postupovat, co se s tĂm dá dÄ›lat, o co se má žák nebo rodiÄŤ zajĂmat apod.<br>
 <br>
BohuĹľel, pĹ™esto si lecjakĂ˝ uÄŤitel dÄ›lá, co se mu zlĂbĂ. A teÄŹ ti tedy Ĺ™eknu, tajemstvĂ. Za totáče museli lidĂ© i v dospÄ›lĂ©m vÄ›ku dÄ›lat nÄ›co, co nechtÄ›li. Co kdybys ty teÄŹ musel dÄ›lat nÄ›co takovĂ©ho? Jak by se ti to lĂbilo? NapĹ™Ăklad, kdyby si tÄ› zavolali na úřad a Ĺ™ekli ti: „Pane Labaji, o vĂkendu si udÄ›láte brigádu a posekáte ve svĂ©m volnĂ©m ÄŤase vašà sekaÄŤkou trávu tady pĹ™ed našĂm úřadem.“ LĂbilo by se ti to? Kdyby ti tvĹŻj táta Ĺ™ekl, abys to udÄ›lal, co si to vyskakuješ, kdyĹľ on to musel dÄ›lat taky? Ti žáci jsou takĂ© lidĂ© a takĂ© majĂ svá práva. Tak jako ty se v dospÄ›losti nemusĂš chovat jako za totáče, ani oni se nemusĂ ve škole chovat jako za totáče. ZlobivĂ˝m spolužákĹŻm uÄŤitel odebral jeho majetek a vrátil mu ji na konci školnĂho roku. To dnes nenĂ moĹľnĂ©. UÄŤitel nemĹŻĹľe žákovi brát majetek. A je to špatnÄ›, kdyĹľ tobÄ› za totáče mohl? Ne, nenĂ to špatnÄ›. UÄŤitel dĹ™Ăve mohl nÄ›komu roztrhat sešit, jeho majetek, kterĂ˝ si zakoupil. Ani to dnes nemĹŻĹľe. Je to snad špatnÄ›? Chceš platit uÄŤebnĂ pomĹŻcky svĂ©mu dĂtÄ›ti, aby ti je uÄŤitel likvidoval? Abys musel chodit pro mobil svĂ©ho dĂtÄ›te do školy? Ne, na to jsou jinĂ© postupy v rámci zákona, rĹŻznĂ© kázeĹskĂ© moĹľnosti. Ale ne to, Ĺľe ti uÄŤitel zabavĂ tvĹŻj majetek a nakládá s nĂm, zatĂmco ty se snažÚ dovolat svĂ©mu dĂtÄ›ti. Zrovna tak nechat nÄ›koho po škole.<br>
 <br>
K tomu po škole… Já jsem se nÄ›kdy pĹ™ed rokem ráznÄ› ohradil právÄ› proti tomu. PĹ™edstav si, dcera mÄ›la odpolednĂ vyuÄŤovánĂ do urÄŤitĂ© hodiny a potĂ© zpÄ›v v ZUĹ , kam musela dojĂt. Ona najednou pĹ™išla domĹŻ ze školy o 20 minut pozdÄ›ji a tĂm pádem pozdÄ› do ZUĹ ky. UÄŤitel se rozhodl, Ĺľe nÄ›co nestihajĂ a Ĺľe má zrovna flow, a pĹ™išlo mu zcela v pořádku, Ĺľe bude vyuÄŤovat o 20 minut dĂ©le. PĹ™estoĹľe ho žáci upozorĹovali, Ĺľe jaksi nÄ›co majĂ, Ĺľe musĂ odejĂt. Stalo se to dvakrát po sobÄ›. Tohle je neuvěřitelnĂ˝ bordel. Tohle se dnes nemĹŻĹľe stát, proto existuje rozvrh hodin, kterĂ˝ je dán dopĹ™edu, je platnĂ˝ a musĂ bĂ˝t dodrĹľován. Mj. i z bezpeÄŤnostnĂch dĹŻvodĹŻ. PoprvĂ© jsem si stěžoval uÄŤiteli, nezmÄ›nilo se to, tak podruhĂ© Ĺ™editelce. VyĹ™ešilo se to, uĹľ se to neopakovalo. Ale on se cĂtil ukĹ™ivdÄ›nĂ˝, dokonce mi sám volal, Ĺľe jsem ho pÄ›knÄ› naštval, kdyĹľ jsem si stěžoval Ĺ™editelce. Ale takhle to nejde. DĹ™Ăve za komoušů to šlo, dnes je jiná doba, dnes to nejde. NaštÄ›stĂ.<br>
 <br>
Petr ZahradnĂk, poÄŤĂtaÄŤovĂ˝ expert<br>
e-mail: mailto:<a href="mailto:clexpert@clexpert.cz" target="_blank" rel="noreferrer">clexpert@clexpert.cz</a><br>
mobil: 602 409 601<br>
<a href="http://www.clexpert.cz/" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://www.clexpert.cz/</a>, <a href="http://www.zahradniksebavi.cz/" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://www.zahradniksebavi.cz/</a><br>
Petr ZahradnĂk, Computer Laboratory<br>
Obvodová 740/14, 400 07 Ústà nad Labem<br>
 <br>
From: Hw-list mailto:<a href="mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list-bounces@list.hw.cz</a> On Behalf Of Petr Labaj<br>
Sent: Monday, January 30, 2023 5:03 PM<br>
To: mailto:<a href="mailto:hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">hw-list@list.hw.cz</a><br>
Subject: Re: OT: mladý elektrikář<br>
 <br>
Zaujala mě ta myšlenka, že za neodevzdanou práci nemůžu být známkován.<br>
TakĹľe kdyĹľ u pĂsemky nebudu znát, staÄŤĂ pak tu pĂsemku neodevzdat a nemĹŻĹľu dostat za 5?<br>
DobrĂ˝ tip.<br>
<br>
K domácĂm ĂşkolĹŻm: dostávali jsme domácĂ Ăşkoly za totáče, takĹľe socialistickĂ˝ styl vzdÄ›lávánĂ to vyĹľadoval.<br>
DostávajĂ je i v Americe, jak vĂme z mnoha americkĂ˝ch filmĹŻ. TakĹľe i kapitalistickĂ˝ styl vzdÄ›lávánĂ to vyĹľaduje.<br>
TakĹľe mi vycházĂ, Ĺľe jedinĂ˝, kdo to nevyĹľaduje, je progresivistickĂ˝ styl vzdÄ›lávánĂ.<br>
<br>
PL<br>
<br>
**********************<br>
Dne 30.1.2023 v 14:58 Petr ZahradnĂk napsal(a):<br>
Tak mi to nedá a lehce odpovĂm.<br>
 <br>
KdyĹľ tÄ› to zajĂmá, proÄŤ si to tedy nenastuduješ? Ĺ kolskĂ˝ zákon definuje vĂ˝uku jako nÄ›co, co se koná ve školskĂ©m zaĹ™ĂzenĂ, nikoliv nÄ›kde doma. Z toho je tedy zĹ™ejmĂ©, Ĺľe uÄŤitel nemá co zadávat povinnĂ© domácĂ Ăşkoly a známkovat práci mimo školu, která nenĂ pod dohledem uÄŤitele v rámci vyuÄŤovánĂ. Za prvĂ© nemĹŻĹľe škola urÄŤovat, co má žák dÄ›lat ve svĂ©m volnĂ©m ÄŤase, protoĹľe chce tĹ™eba chodit na krouĹľky nebo pomáhat doma s mytĂm nádobĂ. Za druhĂ© takovĂ˝ domácĂ Ăşkol mĹŻĹľe vypracovat nÄ›kdo jinĂ˝ neĹľ žák, tĹ™eba rodiÄŤ, tak tu práci nelze známkovat. Za tĹ™etĂ klasifikaÄŤnĂm stupnÄ›m nelze známkovat neodevzdanou práci, takĹľe nelze dát 5 za neodevzdanĂ˝ domácĂ Ăşkol.<br>
 <br>
JasnÄ›, Ĺľe se mnou nebo se školskĂ˝m zákonem nemusĂš souhlasit, mĹŻĹľeš tĹ™eba tvrdit, Ĺľe domácĂ Ăşkoly učà žáky nÄ›jakĂ˝m povinnostem a zodpovÄ›dnosti, jako to tvrdĂ rĹŻznĂ lidĂ© po internetu. Ale nenĂ to pravda, ty domácĂ Ăşkoly se ÄŤasto opisujĂ v šatnÄ› nebo o pĹ™estávce, navĂc takovĂ© vÄ›ci má uÄŤit rodina, ne škola. TakĂ© mĹŻĹľeš tvrdit, Ĺľe my jsme mÄ›li domácĂ Ăşkoly za komoušů povinnĂ© apod. Ono se to ale mÄ›nĂ, nastuduj si ještÄ› rámcovĂ˝ vzdÄ›lávacĂ program, kterĂ˝ uĹľ tu takĂ© dlouhou dobu máme k dispozici. A pak zjistĂš, Ĺľe vÄ›tšina škol a vÄ›tšina uÄŤitelĹŻ uÄŤĂ v rozporu s nĂm, jinak Ĺ™eÄŤeno po staru.<br>
 <br>
RozumnĂ uÄŤitelĂ© nauÄŤĂ uÄŤivo žáky ve škole, a pokud dávajĂ domácĂ Ăşkoly, pak jsou dobrovolnĂ© a sloužà k vylepšenĂ známky. JinĂ˝mi slovy, pokud si chceš uÄŤivo doma dobrovolnÄ› procviÄŤit, tak tady máš dobrovolnĂ˝ Ăşkol, a kdyĹľ ho doneseš, ohodnotĂm ti ho a mĹŻĹľeš si tĂm zlepšit známku. Nikoliv, Ĺľe žák dostane 3 domácĂ Ăşkoly, pĹ™ijde veÄŤer z hokejovĂ©ho trĂ©ninku nebo z krouĹľkĹŻ, kterĂ© ho bavĂ, a pak ještÄ› dÄ›lá do noci Ăşkoly do školy pod pohrĹŻĹľkou, Ĺľe dostane pÄ›tku. Tohle fakt nenĂ cesta.<br>
 <br>
Proč by měl být hovado někdo, kdo nechce dělat něco, co dělat nechce, když to dělat nemus� To už tu bylo a nechceme to zpět.<br>
<br>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://www.HW.cz</a><br>
mailto:<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
<br>
_______________________________________________<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a href="http://www.HW.cz" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">www.HW.cz</a><br>
<a href="mailto:Hw-list@list.hw.cz" target="_blank" rel="noreferrer">Hw-list@list.hw.cz</a><br>
<a href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list" rel="noreferrer noreferrer" target="_blank">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a><br>
</blockquote></div>