RE: OT? Vhodný okamžik na HomeAssitant a MQTT?

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Úterý Leden 31 15:48:40 CET 2023

Doporučuju určitě přidat MQTT server. Strašně moc to usnadňuje komunikaci mezi IoT věcmi. Prostě veškeré věci odesíláte na MQTT a naopak si na zařízeních posloucháte MQTT kanály, které zrovna potřebujete. Navíc doporučuju Node-Red. Je to "stavebnice" grafických nodů, které si poskládáte na obrazovce, pospojujete a tím pružně programujete, co se má jak chovat, když nastane nějaká událost atd. Instalace na R-Pi je velmi snadná, díky scriptu Petera Scargilla. Blíže např.:
https://www.youtube.com/watch?v=JdV4x925au0&t=45s

Jakub Šerých

-----Original Message-----
From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Petr Zapadlo
Sent: Tuesday, January 31, 2023 2:41 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: OT? Vhodný okamžik na HomeAssitant a MQTT?

Zdravím, dovolím si trochu filozofický dotaz.

Začínají se mi doma množit různé zařízení nějak spolu komunikující. Nejčastěji jsou to různá čidla, často součástí jiných přístrojů.

Momentálně to mám udělané tak, čidlo volá požadavek na http server v rámci kterého jednou za minutu předá metodou GET hodnoty proměnných, které skript v PHP na serveru uloží do databáze. Komunikace mezi zařízeními zatím není moc častá, ale už je (například potřebuji předat vnější teplotu do termostatu). Nad MySQL databází mi běží Grafana, kterou využívám jako zobrazovadlo.

Funkčně je to zatím OK, nicméně je to bastl kterému rozumím jen já sám.
A se změnou verz např PHP je třeba udržovat/přepisovat php skripty a podobně.  Komunikace mezi moduly je zatím možná jen přes server a databázi a to ještě s minutovým zpožděním a podobně. když bych chtěl systém rozšiřovat a zvyšovat komplexitu komunikace, tak to bude asi už neudržitelné.

Navíc bych chtěl  do místností na jižní straně osadit nějaké ovládané termohlavice  - když zasvítí slunce, tak je znát výrazný rozdíl mezi severní a jižní částí domu. V této souvislosti, jaké mám vybrat, požadavky - na baterie, nějaký bezdrát a ideálně možnost vlastního FW, doporučíte něco?

Má smysl přejít na MQTT a HomeAsisstent? Pomůže mi to v nečem?

Díky

Petr