Re: OT: RE: Problém lepivého trenia v reťazou riadených oscilátoroch

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Neděle Leden 29 17:40:28 CET 2023

Tak jsem s tím asi skončil. Kdybych si všiml, že to na
https://en.wikipedia.org/wiki/Pendulum_(mechanics)
je už rozvinuto do mocninné řady, asi bych se na to vykašlal. Ale
neškodí si problém trochu osahat. Když jsem kouknul na obrázek z
minulého příspěvku tak mě samo sebou napadlo, že ta závislost pro
relativně malý rozkmit zřejmě půjde aproximovat parabolou. No a tak jsem
určil ze simulace bulharskou konstantu té paraboly a vyšlo mi dost
přesně 1/16.
A když se podíváte na ten rozvoj Legendrova řešení, sedí to úplně
přesně. Je vidět, že metoda Runge-Kutta je fakt hodně přesná.
Abych pravdu řekl, očekával jsem, že ta závislost bude kolem počátku o
hodně plošší, čekal bych jako první spíš až kvartický člen, ale jak je
vidět není tomu tak.

Mrazík