Re: OT: RE: Problém lepivého trenia v reťazou riadených oscilátoroch

balu balu na k-net.fr
Sobota Leden 28 21:36:43 CET 2023

ano, vzorec kyvadla. Dakujem za analyzu. Som si vedomy - vid dalej.

Toto je uplna klasika, uci sa to na kazdej fyzike. Diferencialna
rovnica, jej riesenie, potom sa vysvetli, ze je to strasne zlozite a
nelinearne, potom sa povie, ze kyvadlo sa ale kyve len v malom rozsahu,
tak mozeme sinus nahradit linearnou funkciou a dopocitat sa ku tomu
zjednodusenemu vzorcu. Ale presne ako vravite, doba kyvu je nelinearna
funkcia maximalnej vychylky.

Oscilator som meral niekolko mesiacov a v datach je krasne vidiet velmi
jemna zavislost na stave natiahnutia. Automatika to drzi pomerne
konstantne natiahnute, ale ked sa napriklad vypne napajanie a postupne
pohyb kyvadla sam ustane je tam krasne vidiet tu zavislost. Riadit cez
tento parameter by ale vyzadovalo zasahovat do mechaniky, alebo pozit
externy mechanicky, alebo elektromagneticky tentodonc, ktory by
obmedzoval/natahoval vychylku.

Doba kyvu kyvadla ma dva dolezite parametre. Prvy je absolutna hodnota
casu, ktora zavisi od dlzky, gravitacneho zrychlenia, atmosferickeho
tlaku, pohonu kyvadla atd. A potom stabilita tohoto parametra. Udavanych
0.1 s/den je stabilita. Nie absolutna presnost.

Zavazie kyvadla ma asi 3 cm dlhy zavit s jemnym stupanim, kde sa da
absolutna hodnota nastavit vo velmi sirokom rozsahu. Mozno aj minuta za
den. Ale potom to bude stabilne, vzdy minuta za den +/-0.1 s.

Ano, fyzika je nadherna. Zaludnost a zaroven dokonalost efektov, ktore
ovplyvnuju veci na urovni 1e-6 som si do sytosti uzil ked som posledny
rok pracoval na oddeleni elektrickej metrologie. Uplne iny svet.
Matematika aj fyzika je krasna.

b.