Re: OT: RE: Problém lepivého trenia v reťazou riadených oscilátoroch

Miroslav Mraz mrazik na volny.cz
Sobota Leden 28 20:39:38 CET 2023

Tak jsem dneska zkoumal podrobněji problém matematického kyvadla,
protože ten vzoreček pro dobu kyvu máte z hodně zjednodušeného modelu.
Tedy když už zkoumáte jak změnit hodnotu pí nebo dvojky, říkám si, zda
by nestálo za úvahu podívat se jak je ten vzoreček vlastně přesný.
Předpoklad jeho platnosti je, že funkci sin(x) můžeme pro malý rozkmit
aproximovat prostým x. Přesné řešení lze nalézt na internetu např.
https://www.cfm.brown.edu/people/dobrush/am33/Mathematica/ch4/solution.html
http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/070707.pdf
Ale abych pravdu řekl, moc tomu nerozumím, ty eliptické integrály a jiné
fičůrky, to by bylo na móóóc dlouho než bych to pobral. Na druhou stranu
máme dost výkonné počítače a na numerické metody pro integraci
nelineárních diferenciálních mám dost dobré nástroje. Tak jsem na to
pustil pány Runge i Kutta a výsledek mě dost zaskočil. Tedy pokud jsem
se někde nespletl, ale protože výsledek je pro linearizovanou verzi
překvapivě přesný, tak asi ne. Předpokládal jsem, že pro rozkmit
několika málo stupňů bude odchylka periody od ideálu tak malá, že se v
simulaci vůbec neprojeví.

Není tomu tak. Viz příloha. Píšete, že kyvadlo hodin má přesnost 0.1 s
za den, tedy cca 10^-6. Už při rozkmitu 1.5° se zvětší perioda o 10^-5,
tedy o řád více. Jak to mají tedy udělané aby byl ten rozkmit stabilní v
rozsahu méně než 0.1° ?
Tedy ne že bych radil řídit tím ty hodiny, píšete, že do nich nechcete
zasahovat, ale fakt mě to překvapilo.

Mrazík