Problém lepivého trenia v reťazou riadených oscilátoroch

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Pátek Leden 27 18:46:58 CET 2023

Zdravím osadenstvo,

trochu som pokročil s mojim projektom najpresnejších kyvadlových hodín
na svete. Kyvadlové hodiny Elektročas HH3 som fázovým závesom naviazal
na Céziovou fontánou disciplinovaný Aktívny vodíkový maser. Podľa
špecifikácie by nemali ujsť viac ako 1 sekundu za 158 miliónov rokov,
tak som zvedavý.

Už to funguje https://dvaluch.web.cern.ch/hh3/

Takto náročná úloha si ale žiada nové, doteraz nevidené technológie.
Musel som vymyslieť reťazou riadený oscilátor. Funguje perfektne. Pri
charakterizácii systému som si všimol, že nie je úplne lineárny. Reťaz
má jednotlivé články a podľa toho ako sa vyskladá taký má príspevok.
Normálne by to samozrejme nebolo spomenutia hodné, ale v prípade takto
precízneho zariadenia mi to nedá nepreskúmať. Slučka to samozrejme
dotiahne, ale PI regulátor je nuda.

Mnoho krát som videl príspevky o robustných regulátoroch, ktoré by mali
byť schopné riadiť podobné systémy. Mechanické veci, ktoré sa postupne
unavia, urobí sa tam vôľa a pod. Kolega mi vravel, že na to priamo
existuje technický termín - lepivé trenie.

Ako na Problém lepivého trenia v reťazou riadených oscilátoroch? :-)

Je to minimálne dizertabilná téma, určite ju publikujeme v prestížnom
vedeckom časopise kategórie D.

b.