jak na hodiny

Martin Záruba swz na volny.cz
Úterý Leden 24 15:32:26 CET 2023

Ten malý teplotní spád je způsoben tím, že běží na 30Hz, maximální
frekvence je 86Hz. 23.01.2023 17:01:52 běželo na 86Hz, spád na
kondenzátoru byl 4,1°C. Maxiální výkon je 15,5kW, takže to odpovídalo
průtoku 15.5/4.1/1.16=3200 l/hod. A nebo Vás překvapil spád na
výparníku, tedy 0.9- (-1,8)=2,7°C? I to odpovídalo frekvenci 30Hz, kdy
výkon byl cca 4,5kW, vzhledem k COP to tedy ze vzduchu bralo asi 3,5 kW.
23.1. byl teplotní spád na výparníku 5°C. Takže asi podobné hodnoty,
jako máte Vy. Ten ekonomizér je asi u vzduch-voda důležitější, protože
Vám se nestane, že by vstupní médium mělo -20°C a ještě to musí
fungovat. Čím je rozdíl mezi teplotou venku a teplotou topné vody větší,
tím je větší i význam ekonomizéru. S poměrem teplot (kondenzační a
vypařovací, protože při změně skupenství se předává významná část
energie) nic nenaděláte. Je snaha, aby teplota par z kompresoru byla co
nejblíže kondenzační teplotě, protože množství energie v ohřátí a zase
ochlazení par je poměrně malé, ale vysoká teplota trápí kompresor. Jenže
nějaký rozdíl tam být musí, aby nedocházelo ke kondenzaci už v kompresoru.

Větší díl energie je v ochlazení kapalného chladiva. A právě tuto
energii bez ekonomizéru nevyužijete, v podstatě se ztratí v ochlazení
kapalného chladiva za expanzním ventilem ve výparníku. No a ekonomizér
ji tedy přetransformuje na vyšší teplotní hladinu, aby ji bylo možné
přidat do druhého stupně kompresoru. Odhaduji, že to zvyšuje COP o 20 -
30%. Jednak tím, že se vůbec tato energie využije, ale také tím, že pro
stejné podchlazení můžete mít více otevřený ventil EXV1 a tedy kompresor
se musí "míň snažit", takže mu klesne spotřeba.

K té podlahovce: Co považujete za rozumný průtok? Jesliže máte průtok
2200l/h a výkon 7kW, je teplotní spád na podlahovce 7/2.2/1.16=2,7°C. To
je myslím velmi dobré. Spíš mě zaráží těch 8°C mezi povrchem podlahy a
topnou vodou. Já to neměřil, ale třeba dnes mám prakticky všude tepotu
vzduchu 24°C a teplota vody do podlahovky je 31°C a vrací se 27°C. Takže
mám skoro dvakrát tak velký spád, než Vy. Ale stačí to, aby v
místnostech bylo 24°C.

Pokud jde o tu úsporu při řízení výkonu, pravděpodobně jste to odhadl
správně. Kolik bere oběhovka primárního okruhu? Mě na těch 15kW výkonu
bere ventilátor asi 90W na 4,5 kW asi 25W (čekal jsem třetinu, ale je to
míň, zřejmě se zmenší ztráty, když ventilátor běží pomalu, třením o
lopatky a mřížku a nakonec i o samtný výparník).

V zimě na tom s COP budete zřejmě o něco líp, než já, na jaře a na
podzim, kdy venku je třeba 10°C na tom asi budu trochu líp já. A v létě,
kdy to jen ohřívá TUV je to jedno, utáhne to FVE.

To invertorové provedení má ještě jednu výhodu. Protože nezáleží na
pořadí fází, to skutečné dělá frekvenční měnič, zkusil jsem, zda
čerpadlo neběží jen na jednu fázi. To hlásí chybu. Ale pokud spojíte
všechny fáze paralelně, běží. No a pokud je na normální síti, ale v
jedné fázi je vyšší napětí, je z této fáze zřetelně větší odběr proudu.
Takže pokud je jednofázová FVE, zvedne v té fázi napětí a čerpadlo z ní
bere víc. Nevím, jak moc je to znát, já mám u FVE 3 nezávislé střídače,
ale možná zkusím dva vypnout, teď v zimě je to stejně jedno, baterky
jsou pořád prázdné.

Martin Záruba