Re: Trafo - napětí na prázdno / při zatížení

Úterý Leden 10 12:52:47 CET 2023

To je sice všechno hezké, ale teď si představte, že máte diodu, nějaký
velký kondenzátor a začnete to zatěžovat proudem. Naprázdno dioda bude
otvírat jen na vršku periody, ale při zatížení už to bude kousek před a
úhel otevření (délka impulzu) bude takový, aby tam přes vnitřní odpor
trafa přitekl náboj, který z kondenzátoru celou periodu odebíráte. Ten
impulz má zase nějaký průběh, nedá se jen jednoduše říct že tam teče
nějaký proud x délka impulzu. Protože průběh napětí je sinusový,
zatěžovací charakteristika je nelineární. Ten průběh proudu změní ještě
rozptylová indukčnost trafa. Takže pokud se chcete dopátrat skutečné
zatěžovací charakteristiky, pak tu charakteristiku změřit, nebo změřit
napětí nakrátko (zkratovaný primár, do sekundáru pustit jmenovitý proud
a změřit napětí) a rozptylovou indukčnost (na svorkách sekundáru,
zkratovaný primár), z toho sestavit náhradní schema trafa a v něčem
nasimulovat.

Anděl