Re: Trafo - napětí na prázdno / při zatížení

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Leden 8 14:36:50 CET 2023

V prvním přiblížení je ten pokles odporový, tedy lineární.

Když se to usměrní a vyhladí, bude v nezatíženém stavu celou dobu
vrcholové napětí, snížené o min. úbytek na usměrňovači. Jenže pozor, v
tomot stavu se klidně na výstupu objeví dost. Jednak +10% na toleranci
sítě, jednak nějaký rušivý špičky. No a naopak, pro min. napětí je nutno
počítat s dolní hranicí tolerance, max. úbytku na diodách a nejhlubším
poklesu nabití C.

Někdy je docela náročný, aby se stabilizátor do toho min-max vešel,
fungoval při min a nevyhořel při max.

To napětí na C se dá nějak počítat, jsou na to nějaký odhadní vzorečky,
dá se odvodit exaktní vzorec, ... Realitě se dost blíží, když se vezme
LTspice, udělá se zdroj AC s odpovídajícími U a Ri, za to usměrňovač
blízký použitému, za to ten C s kapacitou na dolní hranici tolerance a
životnosti.

PH