Re: Nacvakávací proudová sonda

balu balu na k-net.fr
Pondělí Leden 2 11:14:28 CET 2023

Ano, na tento napad som tiez naletel. Lenze takze to nefunguje :-)

Potreboval som bezkontaktne merat prud v 20kA zbernici pre feed-forward
regulatora. Vyratal som si, aka indukcia magnetickeho pola bude na
povrchu mojho vodica. Podla velkosti cipu vyratal a odhadol, ci by sa
dal pouzit niektory zo spominanych integrovanych obvodov. Ze by som ho
len prilozil na kabel a pripojil "sekundarnu" stranu. A nefungovalo.
Vysledne napatie bolo stale velmi male a vobec nezodpovedalo
magnetickemu polu v ktorom bol obvod umiestneny.

Vypocty som overil meranim magnetickeho pola okolo vodica a sedelo.
Nakoniec som integrac rozrezal a nasiel tam male feritove jadro. To
vysvetlilo, preco integrovany obvod nebol citlivy na externe pole. Takze
s tymto opatrne, najprv rozobrat a presvedcit sa ako ten konkretny cip
funguje.

V tvojom pripade by vacsie feritove jadro so vzduchovou medzerou mohlo
fungovat, ak sa do nej integrac (bez feritu na cipe) zmesti. Ferit
pomoze sustredit magneticke pole do prierezu cipu a podmienky merania
budu vyrazne stabilnejsie a predpovedatelnejsie ako len nieco
priplacnute na kabli.

V tejto suvislosti som hladal aj vhodne hallove sondy. Lebo ved kazdeho
hned napadne presne tato debilna myslienka, ze pouzi hallovu sondu. Ved
ta meria magneticke pole. Vsetci to predsa vieme. Aj v skole nam to
hovorili. Ked sa na to clovek ale naozaj pozre, tak zisti ze: linearne
hallove sondy/magnetorezistory takmer neexistuju, su extremne citlive na
teplotu, vysledok zavisi este aj od napajacieho napatia a miliona
dalsich parametrov.

Existuje dovod, preco sa to takto nerobi a hotove integrovane obvody
tohoto typu su drahe a nie lahko dostupne. Senzory tohoto typu sa daju
pouzit na meranie metodou zero flux, kedy sa aktivne reguluje magneticke
pole v jadre do nuly a spominana sonda meria len nulu. Aj vtedy tam
ostane velky a teplotne zavisly offset. Ale na priame linearne meranie
prudu je to nepouzitelne. Teda pokial sa nebavime o presnosti +/-100%,
alebo podpornej elektronike za tisice eur :-)

Aby som uzavrel ako skoncil moj vyvoj, nakoniec som pouzil vstavany
bocnik 2.5 uOhm, plavajuci 18-bitovy AD prevodnik a galvanicky oddeleny
prenos dat. Rychle lacne presne. Kvizova otazka. Aky vykon sa straca na
bocniku pri nominalnom pracovnom prude? :-P

b.