Re: Fwd: Automatizce vytápění

Neděle Leden 1 01:51:48 CET 2023

Protože vám kotel jede furt, zatím co tohle je TČ bez řízení výkonu a
výkon se řídí jen zapínáním/vypínáním. To samé mám doma, jen ty teploty
jsou trochu jiné. Mám TČ voda-voda, takže mi nikdy nejde teplota v
primárním okruhu do mínusu. Teda teď by už chtěla, jenže pod půl stupně
se mi TČ vypne na "nebezpečí zamrznutí". Ve vodě ze studně mám trochu
jíl, takže zítra budu zase čistit trubky a výměník TČ :-( To je ta
odvrácená strana vysokého COP, voda ze studně má přes 10 st.C. A taky v
létě jsem znova kopal vsakování, tak prosím, nezáviďte :-)
https://vaelektronik.cz/tepcerp/provozvv.html   I ten topný okruh mám s
jinými teplotami, protože tady jsou nejspíš (podle těch teplot)
radiátody, zatím co já mám podlahovku.

Podlahovka má docela velkou samoregulační schopnost a toho jsem do teď
využíval. 5 let jsem TČ provozoval tak, že jsem na něm nastavil teplotu
vody a pokud se venku podstatně změnila teplota (o víc jak 5 stupňů)
jeden stupeň jsem přidal, nebo ubral. Úplně to stačilo. TČ umí taky
ekvitermní regulaci a mám dokonce i připojené venkovní čidlo, ale byl
jsem líný přemýšlet jak nastavit konstanty... Protože pro TČ je
optimální co nejvyšší průtok (minimální rozdíl mezi topnou vodou a
zpátečkou), všude to topí stejně a nemám potřebu někde něco
doregulovávat. Kamarád - výrobce onoho TČ mi říkal, že lidem doporučuje
termostat s rozlišením (hysterezí) 0,1 stupně. To podlahovka udělá na
teplotě vzduchu možná při tom 1-2 hodinovém cyklu. Teď jsem odměřil
časové průběhy ohřevu vzduchu a je to fakt s velkým zpožděním.
http://vaelektronik.cz/fotky/graf.png
No mě se to nezdá, takže vymýšlím svůj termostat. Hysterezi 0,5 až 1
stupeň, ale změřenou teplotu vzduchu korigovat teplotou v podlaze. Ve
všech místnostech mám teplotní čidla v podlaze zalitá v anhydritu, všude
natahané dráty. Tím bych zajistil periodu spínání TČ okolo 1 - 2 hodin.
Takže klasika - termostat pro ovládání TČ v obyváku a další jen v
ložnici, kde je teplota nižší, termostat bude ovládat hlavici s
termopohonem.  Ty hlavice mám nakoupené pro celý barák a fakt to není
potřeba. Termostat bude umět korigovat teplotu i do plusu, protože až
budu mít fotovoltaiku, aby uměl, když svítí, zvednout teplotu a
naakumulovat teplo do podlahy.

Přítelkyně má TČ od stejného výrobce s řízením výkonu, termostat v
obyváku a když začne větrat, TČ se může zbláznit. Tomu bych chtěl
předejít nějakým algoritmem, kdy při rychlém poklesu teploty si
termostat zapamatuje poslední teplotu a bude čekat např. půl hodiny,
jestli se teplota zvedne. Pak doreguluje jen ten rozdíl.

Anděl