Re: [OT] Datová schránka a marketingové kecy

Stanislav Šmejkal smejkal na smejkal.com
Středa Únor 22 22:28:14 CET 2023

Přeji hezký večer,

zkraje se hned omluvím, že píšu i po adminem ukončené diskusi, ale zde v
diskusi zaznělo tolik blbostí, že je považuji za nutné vysvětlit, i když
tím pochopitelně riskuji ban. To beru na vědomí.

1. Seznam datových zpráv, které kdy prošly systémem datových schránek,
je dlouhodobě dostupný a je to ten důvod, proč výpadek na přelomu roku
trval 3 dny. Informace o více než 1 miliardě zpráv (kompletní metadata)
a jejich neporušitelnost byla nejsložitější částí operace. Je fakt a to
se musí státu přiznat, že datové schránky neměly za těch cca 14 let
žádný zásadní výpadek nebo ztrátu dat, jak se často děje u jiných
informačních systémů státní správy (evidence obyvatel atd.). Je to také
tím, že systém datových schránek má systémové financování ze zákona a
není na rozdíl od základních registrů na rozpočtovém kutilství v parlamentu.

2. Zkonvertovat můžete i zprávu, která je 14 let stará, pokud systémem
datových schránek prošla. Ovšem musíte si archivovat .zfo soubor s celou
zprávou, tu do systému nahrát přes menu "OTEVŘÍT .ZFO" a pak to poslat
ke konverzi kdykoliv v budoucnosti. Dokonce si tu zprávu může ověřit
kdokoliv, kdo má datovou schránku.

3. Pro odeslání "doporučeného dopisu" nebo jeho obdoby ve formě datové
schránky na jakýkoliv úřad nepotřebujete vůbec nic, stačí prohlížeč v
mobilu a píšete. Žádné podací lístky, žádné občanky, dodejky, prostě
nic. Napíšete zprávu v běžném textu, najdete adresáta a máte podáno.
Klidně za minutu půlnoc bez stání fronty před poštou v Jindřišské (ach
ty časy ...).

4. Kolik máte úředních dokumentů, u kterých potřebujete mít platný
podpis i po více než 5 letech? Je jich 10? Stavební povolení, koaludační
rozhodnutí, soudní rozsudek ...? Tak si prostě jednou za 5 let sedněte k
datovce a ty zfo soubory přerazítkujte. Zdarma.

5. Spamovat přes datovky lze, běžně se spamují datové schránky orgánů
veřejné moci. Máme experty, kteří v pravidelných intervalech odesílají
nesmyslné zprávy a požadavky do tisíců datových schránek tisíců obcí. Od
kočkomilných spolků typu Písecké kočky přes prudiče, kteří na chybách
chtějí nachytat úřady a žalovat je (Mikejepan, Míka), dezoláti a šílenci
(Rus, Timová) nebo katalogové firmy, které se získanými údaji třeba o
zakázkách obchodují (iStav). Úřady musí zprávy evidovat a řešit, osobně
jsem jich pár v naštvanosti předal místně a věcně příslušným
Ministerstvu spravedlnosti nebo Nejvyššímu státnímu zastupitelství a
dostalo se mi odpovědi, že kverulanty nemáme vyřizovat. Máme na to navíc
postup dohodnutý s úřadem, který toto dozoruje.

6. Co se týká poplatku za poštovní datovou zprávu (PDZ), což je zpráva,
která nemá na žádné straně úřad, tak to je svinstvo ze strany České
pošty (nenech admine cloumat svojí důstojností), vždyť PDZ do loňska
stála 5 Kč, teď stojí 10 Kč, i když se dal očekávat nárůst objemu zpráv
a tím úspory z rozsahu. Prostě si pošta prolobovala náhradu za ztrátu
běžné pošty.

7. Typickým opůrcem DS není a nemá pro to důvod firma nebo živnostník
ani běžné fyzické osoby. Typickým odpůrcem, který má k odporu důvod, je
úředník. Chyby úředníků, které šlo zatušovat, použitím DS vylézají na
povrch, nelze zfalšovat datumy, chybějící přílohy, přepisové chyby atd.
V době datovek není možné zfalšovat existenci a neexistenci dopisu. Teď
zrovna dáváme k soudu pokutu, jejímž podkladem je papírový protokol,
který měl vzniknout proto, že příslušná úřednice nedisponovala
elektronických podpisem. V roce 2022! Asi budeme další úřad učit
elektronicky komunikovat.

7. V úřední praxi je v poslední době naprosto běžné, že se papírová
rozhodnutí nepodepisují a nerazítkují. Stavební povolení na soustavu
čistíren odpadních vod, kde jen majitelů pozemků byly desítky, jsem
viděl rozhodnutí v desítkách exemplářů, ale ani jeden neměl razítko. Ono
s prokazováním čehokoliv v papírové podobě to také není tak jednoduché.
Od starého Rakouska se možnosti falšování zlepšily natolik, že razítko a
podpis nemusí znamenat vůbec nic.

8. Z výše uvedených důvodů považuji datové schránky za jeden z
nejlepších vynálezů ve veřejné správě za posledních 50 let. Sice to na
první pohled nevypadá, ale dost vztah občan - úředník vychýlily ve
prospěch nás, občanů.

Standa

P.S.: Odpovědi prosím soukromě, pokud budete mít jakékoliv dotazy,
soukromě rád odpovím.

P.S.2: Reakce na první zprávu: Ano, u podnikatele by to byla klamavá
reklama.