fyzici... povzdych na skoro piatok

Pátek Únor 17 13:03:35 CET 2023

pá 17. 2. 2023 v 10:53 odesílatel Jan Waclawek <konfera na efton.sk> napsal:

> postupně
> taky.
>
> V PC boli nahradene z inych dovodov (jednak rozmerovych (laptopy), druhak
> kvoli preruseniu kontinuity a prechodu na "novsie, lepsie").
> Paralelny a seriovy port je dodnes DSub, akurat su v PC zriedkavost.

Samozřejmě, pokud dneska potřebujete COM nebo LPT port, tak použijete DSub,
je to logické. Což neznamená, že pro to neexistovaly i jiné konektory -
RJ-45 pro RS232 je poměrně častý.

Ale mně jde o mechanické provedení: ty canony měly všechny krytky se
šroubky (a měl to ještě i DVI konektor), které vlastně zajišťovaly
mechanickou pevnost spoje samec-samice, protože jinak by to při sebemenší
manipulaci vypadávalo. Další věc je elektrický kontakt pin-dutinka, který
je poměrně malý, ty piny jsou titěrné - komu z vás se taky stalo, že VGA
monitoru vypadávala nějaká barva při hýbání kabelem?

USB konektor byl navržený 1) bez potřeby šroubků pro zajištění spoje a 2)
ty kontakty jsou poměrně velké a dlouhé a při spojení se o sebe vzájemně
třou, tzn. to ošoupe případnou oxidaci a je tam poměrně velká kontaktní
plocha. HDMI je na tom podobně.

RJ-45 je hrozně starý konektor a přece se pro síťové karty používá dodnes -
protože se to elektro-mechanicky podobá USB nebo HDMI.

Kdysi dávno, když ještě mobily měly tlačítka, mívaly i systémové konektory,
kam se připojovala nabíječka nebo datový kabel. Vzpomeňte si na nokii 5110
(a podobné), to byl mizerný konektor (ale pro nabíjení se běžně používal
ten druhý, kulatý). Naproti tomu Siemens C35i byl mechanicky mnohem lepší -
podobal se tomu USB principu.

P.K.