fyzici... povzdych na skoro piatok

balu balu na k-net.fr
Čtvrtek Únor 16 19:10:41 CET 2023

zacinam mat pocit, ze fyzik je este horsi ukaz ako francuzsky robotnik.

Niekolko mesiacov pomaham jednemu z malych experimentov vyriesit celkom
neprijemny EMC problem. Par nanosekund po impulze, ktory im v detektore
vygeneruje pozorovany zvazok maju v signale obrovsky pulz, ktory je
preukazatelne generovany vonkajsim elektromagnetickym polom (rusenie).
Podarilo sa dokazat, ze ten pulz vytvara naozaj samotny zvazok castic.

Pri hladani problemu som nainstaloval antenu (zacian niekde okolo 100
MHz) a spektrak a ocakaval som vysokofrekvencne rusenie. Je to taka mala
kobka, asi 2x2x2 metre. K mojmu obrovskemu prekvapeniu im to ziari na
jednotkach MHz. Ale tak ze strasne. Antena tam este nie je velmi citliva
a spektrak uz bol za rohom.

Fyzici zasadne neuznavaju tienenie, lebo legenda vravi, ze to robi zemne
slucky. Takze odpajaju aspon na jednom konci kablu, ale najlepsie to
funguje ked odpoje na obidvoch koncoch. Potom zistia ze to funguje
trochu menej, tak si kupia 8 baleni alobalu a zacnu po jednom obalovat
vsetko co tam je. Kusok kablov, potom ich geret (ktory odzemnili), potom
bublinovu foliu, ktoru dali na plochy kabel a nepomohla, tak na nu dali
alobal. Ukazal by som fotky, ale nechcem to prezentovat verejne. Na
listovici budu.

Tak som im vysvetlil par zakladnych principov. Prihlasili sa na moj EMC
kurz, kde sa dva dni ucili o kabloch, tieneni, ako dolezite je aby boli
veci pospojovane, ako ma byt tienenie pripojene 360 stupnov na konektor,
ziadne pigtaily, proste ako sa to ma robit. Na kurze sme tiez merali
kable, ukazal som im, ktore su zle a vyzaruju. Boli nadseni, ze teraz uz
rozumeju.

Tipek sa vratil naspat do prace a zacal mi posielat fotky kablov, ze
ktore nahradit. A ze idu kompletne prerobit kablovanie a referencie.
Super, vravim si.

Dnes mi poslali fotku geretu, asi za 100kE. Celkom robustne zariadenie,
vsetko zo sustruzeneho hliniku, pekne urobene. A ze potrebovali z toho
vytiahnut par riadiacich signalov, tak tam pridali konektor. Ze ci ho
netreba este nejak viacej pritienit a zodolnit.

Otvorim fotku, tam to krasne kovovoe zariadenie, do neho vyvrtana diera
a v nej pridrbany 5-kolikovy din konektor. Neviem co mam na to
odpovedat, aby ma zajtra este na chodbe pozdravili :-)

Je to marný, je to marný, je to marný.....