Re: STM32 Nucleo64(plc) vstupy, výstupy, periferie ...atd.

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Únor 5 15:23:19 CET 2023

Pár obecných poznámek.
Optrony rád používám s obousměrným vstupem (PC814). Výhoda je, že se dá
snadno realizovat skupinové zapojení, které umožňuje na tyto vstupy
připojit PNP i NPN výstupy (pro skupinu vstupů vždy jeden společný vodič
a pak jednotlivé vstupní vodiče).
Pokud ale vytáhnete od optronů vždy obě nohy, tak to samozřejmě není
třeba. Ale je to pak moc vstupních svorek.

Na optronových vstupech dobře spočítaný dělič z pokud možno trochu
výkonovějších odporů. Podle požadované rychlosti za ním případně vhodně
spočtený kondenzátor. A trochu mocnější Zenerka.
Vstupy si testuju tak, že musí vydržet krátké připojení (cca sekundu,
prostě brnknutí drátem) na AC230V.
Návrh a testování neošidit. Navrhujete jednou, aplikujete mockrát.

U výstupů se zamyslet, jestli je dělat opravdu všechny jako releové.
Občas se relé na výstupu hodí, ale častěji se spíš hodí tranzistorový
výstup (galvanicky oddělaný a výkonově posílený).
Tak vhodně namíchat poměr těch tranzistorových a relových.
Z tranzistorového kdykoli snadno dodatečně uděláte releový připojením
externího relé. Ale z pomalého releového už rychlý tranzistorový neuděláte.

Analogové vstupy - je to zajímavé, ale to jsem nikdy nikde nedělal,
protože jsem neměl potřebu.
Výstupy ano, třeba pro připojení jednoduchých frekvenčních měničů, které
neumí datovou komunikaci.
Ale připojovat zařízení, které má jako jedinou možnost analogový výstup,
na to u mě nikdy nedošlo. Vše buď umělo komunikovat datově, nebo naopak
jen stavovými signály.
Když teď tak nad tím přemýšlím, tak mě to až samotného překvapilo.
Tím samozřejmě nemyslím aplikační analogové vstupy, třeba pro připojení
termočlánků, Pt teploměrů atd. To je něco jiného.

Kdybych musel dělat analogový vstup 0-10V, tak bych asi udělal dvojivý
dělič. První tvrdší (aby zajistil definovaný vstupní proud) třeba na
0-5V, za tím podle potřebné rychlosti asi nějaký kondenzátor. Za tím pak
druhý měkčí dělič do výsledného rozsahu, ještě zřejmě se sériovým
odporem a hlavně vhodně dimenzovanou Zenerkou. Ta asi před tím sériovým
odporem, za ním pak možná ještě upínací diody na VCC a GND. Ta Zenerka
musí být samozřejmě na trochy vyšší napětí, aby neovlivňovala měření,
tak se ty upínací diody na spálení případného zbytku přepětí hodí.

PL