Re: Čím spínat (a bezpečně) rozpínat stejnosměrnou indukční zátěž 300V DC 8A

Středa Únor 1 09:12:13 CET 2023

Řeším podobný problém, jenže ta energie je tam řádově větší. Tlumivka
16,5 mH, proud do 100A a max. napětí se tam vyskytuje okolo 200V. Je to
tlumivka, co odděluje obvod polarizované drenáže, aby neovlivňovala
drážní zabezpečovací obvody. Normálně se to odpíná jednou za čas, když
je potřeba, pojistkovým odpínačem a to ještě pokud možno, když tam proud
neteče (teče tam dost nepravidelně). Jenže máme jeden případ, kdy to
odpínání stykačem je potřeba. Projektant tam namaloval DC stykač se
zhášecí komorou na 3 KV, co se s tím spíná topení ve vagónech. Jenže ten
není na odpínání tak velké indukčnosti - někam je potřeba tu energii z
tlumivky umořit. Už jsem psal dotaz do Hakela, jestli na takhle velkou
energii (cca 100 Ws) mají nějaký varistor, co by to omezil nějde na 2
KV. Po týdnu mi napsali, že je to složité a budou to ještě řešit a od té
doby se neozvali. Takže nejspíš nemají :-( Když jsem počítal ochranný
obvod typu dioda, kondenzátor a odpor, ten kondenzátor by byl obrovský.
Pak úspěšně používám řešení dioda, podstatně menší kondenzátor a odpor s
vysokou impulzní zatižitelností, který se připne jen když je na
kondenzátoru vyšší napětí než nastavené a s nějakou hysterezí to zase
odepne. Párkrát si to zakmitne a odpor energii zlikviduje. Jenže tohle
používám při 200V. MOSFET na alespoň 100A a 2 KV si nedovedu představit,
možná nějaký SiC. Věděl by někdo, co tam dát?

Anděl