Re: Čím spínat (a bezpečně) rozpínat stejnosměrnou indukční zátěž 300V DC 8A

wek konfera na efton.sk
Středa Únor 1 07:22:10 CET 2023

[preposielam]

---

Ahojte,

najlepsie to vyskusat na 10m kabli s vypinacom, diodami a 12V relatkom. Tuna je trochu inspiracie zo susedneho vlakna: Pololu - Understanding Destructive LC Voltage Spikes

Spiky na relatku mozu ist az do 500V, ale to nie je dolezite, dolezite je, ze su to "ns" deje.

A.

Ona to za přítomnosti tý diody není žádná špička, jen prostě proud
pokračuje jako předtím a pak pomalu zanikne. Jenže to pokračování se
děje právě jen ve smyčce uzavřené diodou. Pokud ale dioda dělí smyčku na
dvě části, tak ta druhá část svojí indukčností vyrábí zákmity patřičné
výše a frekvenčního rozsahu.

Po rozepnutí té konfigurace s diodou na konci vedení tak z EMC hlediska
vznikne totéž, jako kdyby vedení bylo na konci zkratováno, původně jím
procházel stejný proud a pak byl rozepnut oním spínacím prvkem. Vedení
se tedy chová jako čtvrtvlnný rezonátor a vyrobí krásný zákmit, včetně
pár dalších, vyšších frekvencí, pro které je délka lichým násobkem
čtvrtvlny.
Teoreticky, když vedení "zvoní" jsště v době, kdy DC proud diodou už
zaniká, vzniknou případně jetě různé součty a rozdíly těch frekvencí.
Ale to je málo pravděpodobné.
Reálnější je situace, že energie uložená v indukčnosti vedení bude sama
ohrožovat spínací prvek, pokud nemá dostatečně vysokou hodnotu Avalanche
energy.

PH