Listovica 22.12.?

Lukas Burda burdal1 na post.cz
Středa Prosinec 27 16:33:57 CET 2023

No pěkné. Výsledky se ale stále nepotkávají. Jestli by to nechtělo do
nejistoty nějak zahrnout rozdíl mezi měřením "jednoho" rezistoru 1 k a
měřením součtu dílčích deseti 100 Ohm. Nebo ty výsledky alespoň neuvádět tou
větou: "Now we can compare four independent measurements of the same
resistance value".

Jinak se přiznám, že jsem se totálně přestal orientovat v těch výpočtech
nejistoty a asi i vůbec v těch měřicích metodách. Když se těch 114 uOhm v
tab. 2 prohlásilo za nejistotu typu A, tak mi to nějak přestalo dávat smysl.
To je tedy náhoda, že 114 uOhm = sqrt(10 * 36 uOhm ^2) (přičemž 36 uOhm je
nejistota uvedená u každé změřené hodnoty 100 Ohm)? Co je tedy ta hodnota 36
uOhm? Vypadá, že to je součet v kvadrátech nejistoty toho mostu (30) nějaký
rozptyl toho multimetru (20) při měření 100Ohm... Takže ta metoda "R8588
direct" není přímé měření multimetrem ale "porovnání s mostem přes
multimetr"? Jaký by tato metoda měla smysl?

Ještě k tabulce 2. Ta má vlevo dole:

Sum direct measurement
999.974 235
±0.000 114 Ohm (type A)
±0.001 199 Ohm (type B)

A v textu dále je:

Rmult 10x100 = 999.974 025 ± 0.001 314 Ω

A k tomu grafu na obr. 9 - ty rozpětí u naměřených hodnot jsem předpokládal,
že je znázorněná nejistota, ale vůbec to neodpovídá. Co je to?

Alespoň, že se spolu potkávají měření bridge-1k a V-A-1k a potom, že se
potkávají měření V-A-10*100 a direct-10*100. Jen jsem tedy takhle při letmém
pohledu čekal, že ty hodnoty 10*100 vyjdou vyšší než 1k vcelku.

No stále více otazníků...

S pozdravem LB

---------- Původní e-mail ----------