[OT] On-line listovice - jaderná témata

Petr Labaj labaj na volny.cz
Pátek Prosinec 22 12:28:20 CET 2023

Vrátím se ještě krátce k naší nedávné on-line listovici.
Chvíli jsme se zabývali problematikou jaderné energetiky, konkrétně SMR.

Byl tam zpochybněn můj názor, že velikost aktivní zóny a tedy i celého
reaktoru je nepřímo úměrná výšce obohacení paliva.
A že tedy komerční SMR musí být zákonitě větší než třeba ponorkové
reaktory, které jedou na vysoce obohacené palivo.
Jako protiargument byl použit odkaz na malý výzkumný reaktor Vrabec.

Protože jsem konkrétnosti neznal, tak jsem se na to dneska podíval.
Tak jednak on je skutečně malý, ale to jen svým výkonem. Nikoli svými
rozměry. Reaktor má cca 2.5 x 5 metrů, takže řádná balkónovka.
Ale hlavně používá palivo, obohacené na 20% !!
Tedy něco, co se u komerčního SMR nikdy použít nesmí.
Takže si dodatečně stojím za tím, co jsem řekl.

Pak jsme probírali teplátor. Byl jsem na něho tázán, ale moc jsem o něm
nevěděl a myslel jsem si, že to to prostě jen běžný malý reaktor, na
který nenavazuje turbína.
Ale zaznělo tam, že se v něm má používat vyhořelé palivo z Dukovan.
Takže by to zdánlivě vypadalo, že generování tepla pojede jen na
zbytkové rozpadové teplo (což by bylo hezké).
Tak jsem se na to taky dneska podíval, a není to tak.
Skutečně chtějí používat vyhořelé (tedy skoro vyhořelé) palivové tyče z
Dukovan, ale generování tepla bude probíhat na klasickém principu
jaderného štěpení.
Tedy jako v běžné jaderce.
Aby mohli zmenšit rozměry reaktoru, tak ho postavili na těžké vodě.
Takže si i tady dodatečně stojím za tím co jsem řekl. Tedy že ten
projekt zabijí vedlejší náklady jaderné energetiky - zajištění
bezpečnosti, ostrahy atd.
Podobně, jako u jinak (teoreticky) opěvovaných SMR, ke kterým jsem
osobně velice skeptický.

No a že koncentrace magorů stoupá, a vedlejší náklady na provoz SMR
budou dále stoupat, bohužel potvrdily i současné události v Praze.
Už se pod emocemi ve svatém zápalu hovoří o tom, jak budeme posilovat
ochranu měkkých cílů. Samozřejmě tím tuplem pak cílů, jejich napadení by
byl fakt průser.

PL