Re: UPS a FVE bez papírů a legálně

Tomáš Halabala hwnews na regulace.org
Pondělí Srpen 28 10:12:03 CEST 2023

Zdravím,

ono totiž záleží na tom jak ta UPS pracuje, co to je za typ UPS (Online,
Offline nebo Line interactive)

Viz třeba:
https://www.elektroprumysl.cz/elektricke-a-zalozni-zdroje-energie/jake-jsou-typy-zaloznich-zdroju-ups

Jak tady někdo psal, jde opravdu hlavně o to, zda se po odpojení jističe
může na vašich drátech objevit byť na zanedbatelný okamžik nějaké napětí
nebo zda by 4Q elektroměr naměřil nějakou výrobu. Byť by to byla 1kWh za
rok. Jakmile uvidí, že máte na střeše panely a na elektroměru změřenou
výrobu, tak jim to bude jasné.

Napětí na vašem přívodu se sice může po odpojení jističe objevit i když
budete mít zrovna zapnutou cirkulárku, ale to už je zase z jejich
pohledu něco jiného a toleruje se - konec konců, měl byste to mít
uvedeno v parametrech vašeho odběrného místa (čili ve smlouvě o připojení).

Když ale máte UPS opravdu striktně jen jako spotřebič, tak to mikrozdroj
není. A tato situace nastane tehdy, kdy se měnič aktivuje až po odpojení
sítě a pomocí relé se nejdřív ta UPS od sítě i fyzicky odpojí. Takže
díky tomuto opatření se jedná o ostrov. Jinými slovy, váš zdroj je
fakticky v provozu jen tehdy, pokud je opravdu síť od okruhu spotřebičů,
napojených na UPS, fyzicky odpojená a naopak. Tato UPS pak vedlejším
kanálem jen měří napětí v síti a jakmile je detekováno napětí sítě déle
jak x, měnič se automaticky vypíná a teprve pak se pomocí relé zpátky
připojí síť a odpojí výstup měniče. Takto funguje typická UPS, kterou si
může kdokoli koupit a strčit do zásuvky. Proto se také typicky uvádí čas
přepnutí UPS/síť.

Pokud ale máte třeba hybridní měnič, který se umí přifázovat na síť a
takto těžíte energii z vlastních baterek (což je Line interactive UPS),
pak už je to mikrozdroj, protože ten měnič běží na síti. On sice může
být nastavený jako "UPS", ale v tomto případě to znamená, že se
automaticky vypne, při odpojení sítě, což je OK, je to bezpečné, ale
taky je to určitě mikrozdroj z pohledu EGD. Protože ten měnič může
milisekundu dodávat i do sítě.

To jsou ty nedávno zde probírané přetoky do sítě, které vznikají v
těchto případech a nebo v případech, kdy vypnete vlastní spotřič a
celková spotřeba odběrného místa klesne skokově pod úroveň výkonu vašeho
měniče.

Pokud tedy chcete v klidu spát a chcete provozovat ostrovní FVE, pak je
asi nejjednodušší zapojit to jako Offline UPS: Tedy baterky nabíjet z
panelů a ze sítě a za tím mít měnič, který jede trvale a dodává energii
jen do vybraných zásuvek/spotřebičů (tak aby výkonově stačil) a tyto
spotřebiče přitom nejsou glavanicky vůbec spojené se sítí. Má to jednu
nevýhodu, veškerá energie, i ta ze sítě jde pořád přes váš měnič, čili
je to ztrátové. Protože vždy, kdy nemáte dost energie v baterii nebo ji
nechcete vybíjet, tak veškerý nedostatek energie pro vaše spotřebiče
neustále prochází přes nabíječku a následně měnič, nemůžete si to do
těch vybraných okruhů přisávat ze sítě přímo. Leda že byste nejdřív
fyzicky odpojil měnič, jenže to byste tam musel mít automatický přepínač
sítě, pokud to nechcete dělat ručně a tolerovat výpadky.
To už je ale za mě lepší a jednodušší si u EGD nahlásit mikrozdroj.

Já jsem šel cestou, že jsem se kvůli tomu stal instalační firmou FVE,
abych si to mohl udělat sám a sám si podepsat papíry pro EGD. I to je
cesta a ani ne moc složitá. Jde o pár hodin studia a jednodenní školení,
nic víc.

Pěkný den všem,
Tomáš Halabala