kviz - tolerancia rezistorov (+listovica)

balu balu na k-net.fr
Sobota Srpen 26 23:12:37 CEST 2023

zdravim osadenstvo,

onedlho zacina novy semester a ako kazdy rok si doplnujem prednasky o
nove materialy, ktore ma inspirovali v priebehu roka. Tento rok som sa
venoval presnym odporovym delicom a pomerovym obvodom s vyuzitim velkeho
mnozstva presnych rezistorov. Velmi dolezitu ulohu tam hra statistika.
Vsetci sme sa to v skole ucili, vzorce pozname, ale len malokto nad tym
rozmyslal v praxi.

Ked sa na prednaske spytam co je to tolerancia hodnoty rezistora tak
dostanem par odpovedi. Ked sa spytam aku toleranciu musim pouzit aby som
ziskal povedzme delic s deliacim pomerom s presnostou 1% tak vacsina bez
rozmyslania odpovie 1%. Ked poviem, ze sme kupili kotuc s 1000
rezistormi s toleranciou 1% a spytam sa aka v akom rozsahu bude hodnota
lubovone vybraneho rezistora, odpoved je lahka. Ked sa ale zacneme pytat
s akou pravdepodobnostou bude ta hodnota presne, alebo kolko rezistorov
musim vybrat a odmerat aby som dostal pozadovanu hodnotu tam to uz
zacina byt zlozite a je viacej otazok ako odpovedi.

Preto som sa rohodol urobit prakticky experiment, ktory bude sluzit pre
nase vypocty na hodine. Z dvojmesacneho platu vedecko vyskumneho
pracovnika s vedeckym kvalifikacnym stupnom IIa na renomovanej
institucii som kupil:

- 100 ks 0.1% tenkofilmovych preciznych rezistorov,

- 1200 ks hrubovrstvych 0.5% rezistorov

- 5000 ks hrubovrstvych 1% rezistorov

- 5000 ks hrubovrstvych 5% rezistorov

hrubovrstvove su od toho isteho vyrobcu, tej istej hodnoty, z tej istej
serie (typ), takze by sa mali dat priamo porovnat. Podarilo sa
zabezpecit automatizovane 4-vodicove meranie vsetkych rezistorov 7.5
miestnym multimetrom.

Otazky do kvizu:

- ake bude statisticke rozdelenie hodnot preciznych tenkovrstvovych
rezistorov

- ake bude statisticke rozdelenie hodnot spominanych troch typov
obycajnych hrubovrstvovych rezistorov

- aka bude pravdepodobnost, ze napr. v 5% varke najdem hodnotu velmi
blizku nominalnej hodnote?

- ked budeme mat zmerane vsetky vzorky, ake dalsie parametre (suvisiace
s hodnotou) by mohli mat zaujimavu pedagogicku hodnotu?

Vysledky budu oznamene na zasadani komitetu v stredu 20.9. v Patronskom
Pivovare. /*Tymto zaroven na dany vecer zvolavam clenov, aby sa
dostavili na listovicu. */

b.