Re: Solární optimalizátory Tigo

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Srpen 22 23:23:07 CEST 2023

Je zde prosím někdo, s kým by se dalo hlouběji podebatovat na téma
optimizérů?
Třeba i soukromě, abychom neunavovali ostatní?

Short form:
Tigo je v této oblasti největší pojem. Prakticky je to synonymum pro pro
slovo "optimizer". Mají na tom prý spoustu patentů.
Ale funguje to (aspoň mně a ještě jednomu nešťastníkovi) naprosto
tragicky. Hůř než nejlevnější pajcovaný výrobek z Aliexpressu.
A potřeboval bych zjistit, jestli je chyba u mě mezi židlí a klávesnici,
nebo u firmy Tigo.

*************

Long form:
Koupili jsme si Tigo já a ještě kamarád (bohužel na mou radu). Optimizér
na každý panel, tedy u něho 22 u mě 24 kusů. Plus CCA a TAP. Dohromady u
každého cca 30 tis. Kč.
On už FVE má, tak to připojil do ní.
Já zatím dělám docela náročné úpravy střechy, takže ještě panely nemám a
zkouším to jen lokálně na stole v konfiguraci CCA + TAP bez panelů.
Dojmy nás obou jsou naprosto tragické. Oba jsme technici a programátoři,
takže nějaké základní znalosti se u nás dají předpokládat.

Konfigurační SW je tedy docela děsný. Nelogicky uspořádaný, a chovající
se nedeterministicky.
Ten na mobilu občas vytuhne, a ani po restartu aplikace se nevzpamatuje.
Začne zase žít až po nějakém několikaminutovém timeoutu.
Připojit se k CCA dá jen přes Bluetooth, připojení přes WiFi prostě
nefunguje.
Mělo by to podle popisu fungovat tak, že on sám dělá WiFi AP, ke kterému
by se mělo dát připojit (něco ve stylu ESP). Ale to nedělá.
Nenašel jsem ani způsob jak zjistit WiFi MAC adresu pro nastavení
MAC-filtru pro připojení do stávající sítě. Předpokládal jsem, že je
stejná jako na Ethernetu a jako je číslo toho zařízení (což už je samo o
sobě zvláštní). Vypnout MAC filtr je momentálně obtížné a jiný router
tady nemám, tak jsem použil Ethernet.

Uživatelsky udělat upgrade firmware asi nejde. Help-centrum Tigo tam
píše takové pindy, jako že je to složité a systémy že jsou různé, a tak
že si to uživatel nemůže udělat sám a dělají to na dálku inženýři z
Tigo. Docela síla.

No a na střeše to tomu kamarádovi funguje děsně blbě. Na některé panely
nevidí a střídavě se mu připojí a zase odpojí. Přitom je to všechno na
jedné střeše, panely od sebe maximálně 2m bez nějakých překážek mezi.
Pokud opravdu funguje Mesh, toto nemůže být problém.
Navíc prý napětí panelů po instalaci Tigo je nějaké podezřelé nízké, i
když jsou slunečné dny. A taky celkový denní výkon je nižší. I když
nejsou samozřejmě všechny dny stejné, tak tady ten pokles je opravdu
snadno viditelný.

A kromě toho energie, kterou napočítá to Tigo, se zásadně liší od
energie, kterou naměří střídač. Střídač naměří skoro o 50% víc.
Zdála by se mi to blbost, ale pokud uživatelská část SW funguje tak
špatně, tak klidně věřím tomu, že funguje blbě i ta vlastní funkčnost
optimizéru.

Docela mě děsí pomyšlení, že moje elektrárna bude produkovat výrazně míň
jen proto, že tam budu mít optimizéry pro "zvýšení" účinnosti.
Protože já je musím nasadit už ve fázi instalace (pak už se k nim pod
panely nedostanu), tak nebudu mít možnost to porovnat s nimi a bez nich.
A to je děsivé.

Pokud by někdo měl nějaké tipy, tak velice děkuji předem.
Tak špatný z koupě nějakého výrobku už jsem tedy hodně dlouho nebyl
(pokud vůbec někdy).

Děkuji.
PL