Re: OT Spotové tarify

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Srpen 5 23:13:41 CEST 2023


Jen tak zednicky, běžné provozní hodnoty:
- pro vodíkové auto se jako běžná spotřeba bere cca 1kg na 100km
- na 1kg H2 se v praxi při elektrolýze spotřebuje kolem 60 kWh elektřiny
- stlačení H2 na 350 bar představuje spotřebu cca 30% energie v palivu

Tak mi z toho vychází nějakých 80 kWh/100km.
Tedy zhruba 4-násobek toho, co si vezme e-auto.

PL

*****************

Dne 5.8.2023 v 22:59 Pavel Hudeček napsal(a):
> Mě zaujalo, že pod obrázkem 11 je odstavec končící
> "proto je možné dosáhnout celkové účinnosti výroby vodíku až 45 %. [22]"
>
> Ale pak následuje obrázek 12 nadepsaný
> "12 Účinnost alkalické elektrolýzy při různé teplotě a tlaku [23]"
> s rozsahem 75-90 %,
> podle kterého k překročení 85% stačí "papiňákové" podmínky.
>
> To je nakonec i v souladu s dalšími částmi, např. obvyklé napětí 2 V 
> vs teoretické min 1,48, vyjde 74 %, tabulka 4 s komerčními 
> elektrolyzéry do 77 % a nakonec malinký laboratorní experiment 54 %.
>
> Takže v komerčním provedení, kW-MW, je 70-77 %, tedy tam a zpět 49-59, 
> tak to ještě žádná sláva. Ale jestli se v něčem jako papiňák dá udělat 
> 85, tak by celkem bylo 72 a to už jde.
>
> PH
>
> Dne 05.08.2023 v 18:50 Petr Labaj napsal(a):
>> Tady to nějaký student rozebírá v bakalářce.
>> Jen polovinu procesu, tedy směr elektřina-vodík.
>>
>> Za přečtení tam stojí ty principy a závislost účinnosti na teplotě a 
>> tlaku.
>> https://www.vut.cz/www_base/zav_prace_soubor_verejne.php?file_id=150073
>>
>> Ale i při započtení takto ideálních laboratorních hodnot pořád 
>> celková účinnost
>> kompletního cyklu elektřina-vodík-elektřina vyjde špatně.
>>
>> PL
>>
>> ********************
>>
>> Dne 5.8.2023 v 18:11 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Na FELu měli kdysi nějaký studentský projekt s elektrickými, nebo 
>>> vodíkovými auty a na jeho stránkách byla velmi podrobná sekce o 
>>> akumulátorech, vodíku, poalivových článcích, ... Bohužel mě tehdy 
>>> nenapadlo si to vysosat.
>>>
>>> K vodíku byl závěr ten, že účinnost závisí na proudové hustotě, může 
>>> být dost vysoká (celkem snadno 70 % elektřina-vodík-elektřina), ale 
>>> když se to má narvat do auta, tak se v důsledku požadavků na 
>>> výkonovou hustotu shora přiblíží k 50 %. A pak přijde druhé snížení 
>>> v důsledku skladování H2, ale zase hlavně kvůli rozměrům, nejhůř 
>>> dopadlo zkpalnění, tam byla ztráta 50 % spalného tepla.
>>>
>>> Takže pro skladování energie v malém stacionárním úložišti by neměl 
>>> být problém. Když by to zabralo celou půdu, tak asi i nad 70 %.
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 04.08.2023 v 20:31 Petr Labaj napsal(a):
>>>> Myslím, že ne.
>>>> Reálná účinnost elektrolýzy je kolem 50% (strana produkce vodíku), 
>>>> reálná účinnost palivového článku taky někde kolem 50% (strana 
>>>> spotřeby vodíku).
>>>> Pokud byste ten vodík spaloval v turbíně nebo spalovacím motoru, 
>>>> tak to bude asi ještě míň než ten palivový článek.
>>>>
>>>> Ale do pouťových balónku by byl vodík fajn. Píšu "by byl", protože 
>>>> se myslím dneska už z bezpečnostních důvodů nesmí používat a musíme 
>>>> likvidovat hélium.
>>>>
>>>> PL
>>>>
>>>> *******************
>>>>
>>>> Dne 4.8.2023 v 10:41 d.petr napsal(a):
>>>>> Vláďa Anděl napsal(a) dne 03. 08. 23 v 23:04:
>>>>>> Nevím, jakou účinnost dosahuje akumulace do vodíku, ale někde 
>>>>>> psali 30%. Třeba už to taky bude lepší.
>>>>> Taky jsem těch 30 % viděl, ale byla u toho poznámka, že v tomto 
>>>>> čísle je započítána i účinnost/neúčinnost elektráren.
>



Další informace o konferenci Hw-list