Bezdratove rizeni SS motorku

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Sobota Duben 29 23:43:09 CEST 2023

Dne 29.04.2023 v 17:09 Petr Simek napsal(a):
> Jo tohle o servech vim, jen jsem netusil ze tyhle veci z odkazu to
> maji porad stejne.

Ano, modeláři jsou v tomto velmi konzervativní (až na ty od vrtulníků)

> Zacinam po malu chapat - tedy ESC bere na vstupu servo signal a ven
> pousti buzeni motoru. A ze jsou brushed i brusless ESC ktere berou
> stejny vstupni signal.

Ano, je to tak. Pochopitelně existují různá komerční komba, ale nic
dramatického. Dělal jsem třeba zajímavé kombo pro tank. To čte dva
signály určené pro autíčko. Jeden jako rychlost a druhý jako směr. Z
toho pak poskládá rychlost otáčení pásů. Není to žádná velká matematika.
V modelářském světě se tomu říká "mix" a většinou se to dělá na straně
vysílače, ale já mám levný vysílač co mix neovládá.

> Koukam na ty receivery a tam je treba vystupni pole 6 kanalu, to znamena
> ze kdyz to ovladac podporuje tak ten receiver ovlada tolik serv ?

Ano, šest kanálů není taková věda. Když se podíváš na běžnou vysílačku
co používají letci - dva kniply (joysticky) - to jsou 4 kanály a pak pro
ukazováčky ještě dva ovladače. Často třeba jen světýlka nebo tak něco.
Nebo bagristi si to užívají, ti mají spoustu stupňů volnosti.

> No potrebuju ovladat 12V DC uhlikovy motorek ktery bude jezdit po strese.

To se komerčně prodává ne? Já vlastnil třeba iRobot Looj a jednou jsem
ho v hospodě vyměnil za pivo.

> Takze jeden kanal. Nicmene kdyz to tak ctu, tak jsem se docela namlsal
> a rikam si jestli neporidit neco vic. Ty ovladace se umi sparovat treba
> s vice receivery ? S tim ze se pak na ovladaci prepina ktery receiver
> (zarizeni) se zrovna ovlada ?

Ano, ale moc to neumí "za chodu". Tedy abych byl přesný, tak já používám
ty levné a nebo extra levné. A ty to neumí za chodu. Mohu si vybrat,
který model ovládám, ale když se vysílač spáruje s modelem, tak už se mu
nechce to měnit do vypnutí a zapnutí bez přítomnosti (zapnutosti) modelu.

> Potreboval bych doporucit nejaky ovladac ktery by treba umel vic
> receiveru, k tomu vhodne vicekanalove receivery a brushed ESC ale
> aspon na 15V. Co jsem koukal tak ty brushed ESC konci nekde kolem 8V.

Ty levné ESC končí kolem 10V, ale ty opravdické jdou mnohem dál. 15V
nebude žádný problém, ale cena už nebude 200 CZK i s dopravou.
Podívej se třeba k o něco serióznějšímu číňanovi:
https://hobbyking.com/en_us/power-systems/speed-controllers/brushed-esc.html
Oni počítají podle počtu článků v sérii (4S znamená 4 články v sérii,
každý cca 4V, takže 4S je cca 16V). Je pravda, že jich není moc, spíš
jich je komerčně málo.
Připojit několik ESC k jednomu přijímači není prohřešek, třeba zmíněné
tanky to dělají běžně.

> Narazil jsem na dvoukanalove brushed ESC kde pisou 15V ktere pouzili
> pro rizeni motorku pasu v tanku - tam to funguje tak ze zmackne plyn,
> tank se rozjede a kroutitkem pak tank zataci. To ale znamena ze to
> nejde klasicky jeden kanal plyn a druhy kanal rizeni, ale ze se z toho
> musi vyrobit dva plynove kanaly kde plyn ovladace pridava-ubira oba
> kanaly soucasne a kroutitko je rozvazuje. To je specialni funkce ovladace
> nabo toho dvoukanaloveho ESC ?

To je ta funkce mixu. Je velmi běžné, že se mix poskládá na straně
vysílače a ty ESC pak dostávají už správný signál. Je velmi neobvyklé,
že se to dělá na straně ESC. Ale jak jsem psal nahoře, není to nemožné a
sám jsem si takovou věc vytvořil.
Dokonce o tom existuje video :)
https://youtu.be/gcRGHvnXNbs
https://youtu.be/XKADGhoRiLw

Pro ježdění takhle pomalého autíčka je ESC dost legrace. V podstatě jde
jen o H-Bridge co na to použiješ. Arduino uno s motor shieldem to
zvládne s prstem v nose.