Re: Alizdroj (was Re: Ročníková práce - posouzení zapojení)

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Středa Duben 12 12:33:12 CEST 2023

Tolhe jsem už zkoušel:-)
Ne jako lab. zdroj, ale jako součást výrobku, kde bylo potřeba několik
galvanicky oddělených vstupů s extra EMC požadavky. Klasické oddělovací
měniče nepřicházely v úvahu, kvůli VF rušení, ale ani 50 Hz trafo ne,
kvůli ijektáži 50 Hz kapacitou z primáru, nebo z okolních vinutí.
Řešení: 2 2pólová relátka, jedno nabíjecí a jedno vybíjecí, 2 baterky co
se střídají mezi měřícími cykly. Pak se přešlo na víc low power měřící
HW a šly tam kondíky 1 F, odpadly složitosti s nabíjením, tehdy NiMH.
Dnes bych uvažoval ještě o "napájecím optočlenu" z modrých LEDek, nebo
IR a solární panýlky.

A shodou okolností mi v JLC právě balí 2 kila plošňáků a část z nich
jsou bateriově napájené regulovatelné zdroje pro děti na kroužek. Ale to
není low noise, na výstupu je SEPIC:-) Cílem je mít regulovatelný zdroj
venku.

Hlavní poznámka k extra low noise napájení ale je: Protože se stejně
musí to napájení do finálního výrobku vyřešit, nemá moc smysl mít takový
lab. zdroj. Pak boj s tím, že rušení nachytal kabel ze zdroje, nebo že
zdroj sice má od 1 kHz do 1 GHz mínus gdovíkolik dBm, ale do obou drátů
injektuje 1 mA 50 Hz přes kapacitu primár sekundár a tím zcela zkazí
měření, případně rovnou zničí měřící obvod, protože v rámci prvních
laboratorních pokusů přece ještě nemusí mít pořádné ESD.

Takže mě se osvědčil postup, že v prototypu osadím část kde jsou LDO, tu
připojím na lab zdroj abych zjistil kolik žere a pak přendám na 18650,
baterku z letadla, nebo něco jiného malého, co bude hned u toho a urřitě
z toho nevede dlouhej kabel, natož do zásuvky.

PH