Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Úterý Duben 11 23:09:25 CEST 2023


Jen jsem tak zběžně koukal na to zapojení..
výstup 3x paralelně schottky, to je cca 1,5nF... jak to bude fungovat při
500kHz ?
Nejde o tu rychlost, ale o to, že je to trafo zatížené kapacitou, a že padá
účinnost toho tráfka.
Dělal jsem teď v zimě nějaké pokusy s balunem ba cca 3x-5x vyšším kmitočtu
a už velký problém byla kapacita vinutí, která to celé vždycky posunula
oproti výpočtům  "do kytek"

út 11. 4. 2023 v 19:29 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal:

> No regulátor prostě myslí, že je baterka vybitá, tak se vypne aby jí
> neničil. Jinak by mu to bylo jedno. Ale teda ono to taky pak jede úplně
> jinak. Nevím jestli se regulátor snaží vybitou baterku víc šetřit, nebo
> prostě daný typ motoru už při těch 30 V funguje hůř, ale řekněme, že
> stoupavost při 4 čárkách je přes 15 % a při 1 čárce do 5 % a dále klesá. Je
> možné, že ten samý motor je i v silnější verzi ESR2-EVO, která má 2x větší
> dojezd, větší výkon, 48 V a hmotnost vyšší jen o 2 kila, tedy přesně o
> zvětšení baterky.
>
> Zase kdyby to bylo vyřešeno "lépe", že by BMS komunikoval s regulátorem,
> ale součástí BMS by stejně nebylo nic výkonového, tak by to sice slabší
> články ničilo o něco pomalejc, ale zcela by to zamezilo možnosti nějakého
> vylepšení, možná i výměně článků.
>
> Teď pokračuju v návrhu aktivního balanceru pro plný výkon. Když jsem zadal
> podmínku na automotive, cena ani nevzrostla, ale všechny součástky jsou
> nízké, takže se kromě cívek se vejdou do 1 mm. Cívky přijdou proti brázdě
> mezi články a zbytek může bejt kdekoli.
>
>
>
> Jen mám teď dilema, jestli z ATtiny814 přímo řídit ten měnič, že by to
> timer zapínal a komparátor ve spoluprácí s CCL vypínal při Uds nastaveném z
> DAC, nebo použít rychlou verzi od 3842 a tu spouštět tím timerem a řídit z
> DAC.
>
> S tím řízením přímo z MCU by odpadnul 3. šváb, prostě jen MCU a HI/LO-side
> driver. Ale zas nemám zkušenosti s tím CCL, tak se trochu bojím aby to
> vůbec šlo:-)
>
> Nebo, kdyby byl nějaký jiný švábík na řízení step-up, vhodný pro 500+ kHz,
> s integorvaným HI/LO driverem a nejlépe aby i uměl použít Uds na snímání
> proudu?
>
> PH
>
> Dne 11.04.2023 v 17:28 Jan Kuba napsal(a):
>
> Že to neví regulátor přeci není problém nějakého battery managementu.
> Je to blbě navržené už od počátku. Nevidím jediný důvod, proč regulátor
> nemůže pracovat se sníženým napájením = sníženým výkonem,
> když ještě např. 80 procent akupacku na to má...
>
>
> út 11. 4. 2023 v 11:21 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal:
>
>> No to je hezký, že můj kontrolér ví kolik jich odpojil, ale neví to
>> regulátor od výrobce koloběžky a ten při 30V začne blikat poslední čárkou a
>> o kousek níž pá pá.
>>
>> PH
>>
>> Dne 11.04.2023 v 10:02 Tomáš Hamouz napsal(a):
>>
>> Pokud by se ty sekce odpojovaly centrálně, tak ten kontrolér přece ví
>> kolik sekcí odpojil a podle toho si určí jaké má být celkové napětí.
>>
>> Tomáš
>>
>>
>> O tom odpojovači jednotlivých článků jsem uvažoval taky.
>>
>> Ale jednak se toho bojím, je to v podstatě plně funkční autodestrukčnbí
>> HW:-) Takže do koloběžky co celoročně parkuje na ulici OK, ale doma bych se
>> toho trochu bál.
>>
>> Druhá věc je, jak moc to vlastně umožní, bez spolupráce s regulátorem,
>> využít zbývající energii ve zbytku baterky. Když FW vidí jenom celkové
>> napětí a to je prostě o 10 % nižší. Ale hlavní vlastně bude, že se tím
>> zabrání rapidnímu zhoršení nejslabších článků. Jenže jak jsem tak včera
>> koukal do těch DS, tak když bude ten nejslabší článek takto plně využíván,
>> jeho životnost bude těch 300 cyklů, na kterých se všechny zkoumané DS
>> shodovaly. Takže vlastně možná zase jen prodloužení umírání?
>>
>> Kdybych ty vadné zásadně vyměňoval za větší, které by se pak využívaly
>> méně...
>> Pořád nevím, jak moc věřit těm 3000 mAh.
>>
>> A pak ještě nevím, když je dejme tomu článek s 50 % kapacity, jaké
>> záporné napětí je na něm ke konci jízdy, když se skrz něj po vybití
>> protáhla ještě celá jeho aktuální C a právě zkrz něj prochází proud 4C?
>> Bude to blíž k -1, nebo -10?
>>
>> PH
>>
>> Dne 09.04.2023 v 23:13 Jan Kuba napsal(a):
>> .. ty články není třeba měnit, pokud se z nich nestanou během používání
>> "propojky"..
>> Když to člověk uhlídá, tak není důvod, aby ta část baterie odcházela. Už
>> jsem to psal, problém je i to, že to lidi ždímou "nadoraz" a není tam
>> nějaký systém, který to při poklesu jednotlivé části baterie odpojí celou
>> baterku.
>> A čím víc se ten rozdíl při vybíjení u té jedné části projevuje, tím víc
>> ta část baterky odchází.
>>
>> Až ty bloky z té Yamahy otestuji, dám vědět, ale skoro s jistotou mohu
>> říct, že budou v pořádku, protože jsem vyřadil ten vadný blok a ostatní se
>> při zátěži chovají "mravně"
>> ale samozřejmě jsou tam nějaké rozdíly...
>>
>> Jinak ještě k těm balancérům...Asi před 3 lety před covidem jsem koupil
>> na blešáku v SRN  baterku z koloběžky, pocházela nejspíš z nějaké té
>> půjčovací,
>> protože narozdíl od těch "soho" byla ta baterka robustně udělaná a s
>> kapacitou 12Ah ( 6 článků v sekci paralelně )
>> Prodejce jich měl  víc a i vzhled a jiný kmen toho prodávajícího ukazoval
>> nejspíš že ten původ bude bůhvíjaký.
>> A tam ten balancér byl udělaný tak, že každá paralelní sekce byla
>> připojena do celkové baterie v sérii  svým mosfetem a každá tato
>> sérová kombinace mosfetu a baterie přemostěna dalším mosfetem. Tím
>> nejspíš elekronika dokázala dobře balancovat i při vybíjení nejspíš prostým
>> odpojením té slabší sekce. Baterie měla dva proudové  konektory a šla
>> samostatně nabíjet i vybíjet.
>> Já jsem tu baterii naimplementoval do čtyřkolky Grande  a dodnes jezdí
>> naprosto bez problému. Před Vánoci jsem ty články měřil a jsou jeden jako
>> druhý...
>> Mrzí mě, že jsem jich tenkrát nevzal víc, chtěl 50E za  baterku.
>> Takže ono to jde udělat dobře, ale jde o to, že výrobce u těch "SOHO"
>> elektobazmeků nechce, aby to sloužilo dlouho.
>>
>>
>>
>>
>>
>> ne 9. 4. 2023 v 21:21 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal:
>> Určitě mě zajímá, jak dopadne kapacita ostatních.
>>
>> U mě, kdybych to teď po zkrácení dojezdu z 25 na 20 chtěl celý vyměnit,
>> to vychází něco přes 2.5 kč/km.
>> Ale jestli by stačilo vyměnit 4 články po 100 Kč a pak třeba další 4
>> každý Mm, tak je to 0,4 za km.
>> A jestli aktivní balancer sníží spotřebu třeba na 4 články za 5 Mm, tak
>> by to byla pohoda.
>>
>> Ale mám dilema, jestli se na to nevykašlat a až dojezd ještě pořádně
>> poklesne, tak reklamovat. To by pak byl odpis baterky zadara:-)
>> Přesně to jsem nějakou dobu praktikoval se šroubovacíma zářivkama. Koupit
>> první a pak už jen výměny zdarma:-)
>> Dělat to takhle s baterkou by tedy nejspíš taky šlo a i by to vytrestalo
>> výrobce. Možná mají pro lidi jako já, lepší baterky a ty dávaj po
>> reklamaci:-)
>> Ale zas bych tím přišel o možnost udělat si úpravy.
>>
>> Soukromě přišel link:
>> https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html
>> Zaujaly mě ty kombinace proudů a kapacit. Myslel jsem si, že větší proudy
>> jsou tak do 2 Ah a že 3 Ah jsou už čínský Ah. A tady třeba 3250 mAh/10A a
>> čínsky to nevypadá:
>>
>> https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html
>>
>> Ale možná to souvisí s posledním grafem, který končí kolem 300 cyklů:
>> https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf
>>
>> PH
>>
>> Dne 09.04.2023 v 19:04 Jan Kuba napsal(a):
>> Jen pro zajímavost, teď mám na stola baterku z kola ( Yamaha)
>> 10x čtyřparalelní kombinace, 3 roky v provozu , naježděno 2100km.
>> Teď vybito už po 8 km jízdy.
>> Měření po vybití je:
>> 3,97
>> 3,99
>> 3,99
>> 4,01
>> 0,16
>> 3,89
>> 3,97
>> 3,94
>> 3,77
>> 3,69
>>
>> Ty čtyři články mají kapacitu  0,18Ah - měřeno na BT-C3100
>> Další čtyřčlánek namátkově vybraný 9,3 Ah, chci změřit všechny další.
>>
>> Baterky naprd udělaná, balancér jen při nabíjení. Při vybíjení nic,
>> baterku odpojí vnitřní elektronika při napětí okolo 29V.
>> Zkoušel jsem nabít a vybíjet, už při zatížení 2A padne napětí vadného
>> čtyřčlánku na nulu asi za 3 minuty.
>>
>> Bude se to blbě vyměňovat, je tam celistvý plech nabodovaný na články...
>> viz obrázek
>>
>> Jen tak pro zajímavost - majitel si již koupil  baterku novou - za cca
>> 6260kč.
>> Takže to vychází 3kč/km... pěkně děkuju to je vážně výhra to
>> "elektroježdění"
>>
>> Nechápu, proč to není udělané "pořádně"...
>> Já dělal s Li-on 18650 a při "slušném" cyklování jsem se dostal na 4600
>> cyklů  pro dvoutřetinovou kapacitu...
>>
>>
>>
>>
>>
>> ne 9. 4. 2023 v 17:07 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal:
>> Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.
>> Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.
>>
>> Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:
>> Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá blokovat
>> držením brzdy:-)
>>
>> Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc, vhodné do
>> koloběžky?
>>
>> PH
>>
>> Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i připojení
>> dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo přebíjení, podvybití a nadproud.
>> A BMS v mojí koloběžce odpojí výstupní dráty při připojení nabíjení a pak
>> zas odpojí nabíjení a zapne výstup, když je nabito. Ale možná je to trapně
>> udělaný separátně a to zapínání/vypínání dělá ochrannej modul jen podle
>> celkovýho U?
>>
>> PH
>>
>> Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):
>> V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový prvek.
>> Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u regulátoru atd.)
>> nějaké celkové napětí. To když je pod nějakou hodnotou, která odpovídá
>> např. 2,8V/článek. Ale ten pokles u rozbalancované bat. udělá jeden článek
>> a pak se to celkově jeví jako ztráta kapacity. Viz. to moje měření 2 roky
>> staré baterie z hoveboardu.
>>
>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>> Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku 2,něco, tak BMS
>> baterku odpojí, zhasne displej a konec jízdy:-)
>>
>> Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se skutečně hodil
>> aktivní balancer, co bude slabé články obcházet.
>>
>> Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do 10-20 A. Cívku bych
>> rozdělil na 2-4 menší, aby výška a šířka zapadla do prostoru pod dvěma
>> články 18650, stejně i 2 shottkyny. Horší bude tamtéž dostat 2 ks DPAK
>> MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-) Ve finále by to teda zvedlo
>> tloušťku packu o tloušťku DPS.
>>
>> Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)
>> Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového hřebenu v košíku,
>> tak je skoro zázrak, že ještě pořád všechno správně funguje, i po dnes
>> dosažených 1800 km, z čehož je tak 20 % lesem, 30 % po kostkách a 10 %
>> šílených cest, kde odpružení naráží na dorazy.
>> Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud víc aktuální
>> požární bezpečnost skladování koloběžky, jak jsem o tom psal koncem léta:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):
>> Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty rozdíly tam byly u
>> baterky staré 2 roky mnohem větší:
>> 3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A
>>
>> Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní odpor. Jeho horší
>> kapacita (a menší napětí) se projeví jen při větší zátěži.
>>
>> Po nabití  , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:
>> 4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17
>>
>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>> Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového prodloužení životnosti. Teď
>> jsem třeba ujel 13 km, apka ukazuje 50 % baterky. Dal jsem nabíjet.
>> Předpokládám tedy, že při 5% rozdílu se část článků se vybila na třeba 47 a
>> část na 53 %. To přeci není nijak význaný rozdíl.
>>
>> Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná indukčnost 1 µH a tady
>> odkazovanému Číňanovi taky:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>> Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je 1% odběru. Ony ty aku mají
>> rozptyl kapacit kolem 5%, velká zátěž taky není pořád, takže vydrží ne jen
>> o rok, ale řádově déle.
>>
>> Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je jedno jestli do cívek nebo do
>> kondů, to ale taky funguje, je to levný, malý, ale balancování trvá tak o 2
>> řády dýl (mimochodem - používám to taky, je to levný a dá se to dát všude,
>> co je zapnutý je občas)
>> https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html
>> https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html
>>
>> ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak bude lepší ten s toroidem
>> nebo supercapem, toroid už jsem sem dával tak supercap, ale ty hodně lezou
>> do peněz
>> https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html
>> https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html
>>
>>
>> Jan Kuba napsal(a):
>> Slaboučký článek pak slouží jako propojka.  Kdyby se to balancovalo i při
>> tom odběru tak podle mě ta baterie vydrží mnohem déle.
>>
>> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230411/bb36c762/attachment-0001.htm>
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: T5FVbGso2Dpj0gY6.png
Type: image/png
Size: 25221 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230411/bb36c762/attachment-0001.png>


Další informace o konferenci Hw-list