Re: Startovací kabely - návod z internetu...

Úterý Duben 4 17:32:57 CEST 2023

Je to tak a platí to jak pro olověné, tak i pro průmyslové NiCd (s
dírama pro dolívání vody). Princip je takový, že pod plynovacím napětím
baterka snese velký proud, protože tam jen probíhá jen elektrochemická
reakce a nevznikají bublinky. Dokonce u NiCd baterek je ta reakce
endotermická, takže se nabíjením ochlazuje. Sice proti tomu jde ztrátové
teplo, ale u startovacích NiCd (řada KPH) se ten pokles teploty dá
skutečně naměřit. Nad plynovacím napětím se pak rozkládá voda a bouřlivý
vznik bublinek při velkém proudu rozdrobuje aktivní hmotu. U olověných
to nejspíš bude podobné. Při přebíjení, které u NiCd nevadí a u olova
asi taky moc né, dochází k srovnání stavu nabití článků a proto baterka
nepotřebuje balancer. Fungovala i taková příšernost, že fíra na
lokomotivě, kde je startovací NiCd baterka tuším že 120V, si na 24V
odbočku připojil ledničku (ruce mu za to přerazit) a ono se to nějak
ubalancovalo, že mašina startovala a ta baterka v tom vydržela 10-20
let. Jenže pak mu tam dali olověnou gelovku a nastal problém. Dva 12V
bloky vybité a ostatní přebité. Dráha funguje tak, že oni vědí, že
všechno co chce nižší napětí (i tu ledničku) musí napájet z celé baterky
a přes měnič, ale dokud ty měniče neměli, prý měli výjimku. Takže za půl
roku byli schopni baterku zlikvidovat.
No a olověné gelovky, protože se tam nepoužívají balancery, se nesměly
nabíjet v sérii, na každý 12V blok měli mít zvlášť nabíječku. Jenže ty
nabíječky neměli (nebo jich neměli dost), tak to nabíjeli na stávajících
nabíječkách a gelovky mají v depech tu nejhorší pověst.
Asi tak - baterka, kam se nedá dolít voda (právě ta gelovka) se nesmí
nabíjet nad plynovací napětí, protože ta voda z ní pak nenávratně mizí.
Takže pokud nabíjíte gelovky v sérii a jedna se nabije o něco dřív,
vyleze na ní dřív napětí tak že začne plynovat, články se srovnají za
cenu toho, že té baterce zkracujete životnost. Jediné baterky, které lze
přebíjet, jsou hermetické NiCd. Tam je záporná elektroda předimenzovaná,
takže kladná se nabije dřív, vzniká na ní kyslík, ale ještě na záporné
nevzniká vodík. Ten kyslík pak oxiduje zápornou elektrodu a tím jí
vybíjí, takže v tomhle uzavřeném koloběhu se přebytečná energie mění na
teplo. Ale záporná elektroda stárnutím ztrácí kapacitu rychleji než
kladná, takže tam stejně pak začne vznikat vodík, který uteče a baterku
můžete zahodit.
Anděl