RE: Startovací kabely - návod z internetu...

Zuffa Jan ZuffaJ na cgc.sk
Úterý Duben 4 07:30:54 CEST 2023

DD,

Mam modelarsku nabijacku celkom chytru a ta v pripade PB aku nabija prudom nastavitelnym max 5A a napatie na baterii sa pomaly zvysuje az kym nedosiahne 14,5 V potom nabijacka vypne. Celkom chytre. Predtym som nabijal takou tou 6E z tesca ale aj ked som ju zabudol vypnut (az na druhy den) tak som nebadal degradaciu. Stare skodovky mali “regler” ktory jednoducho pri moc vysokom napati nabijanie odpojil a tiez to fungovalo. Dnesne baterie AGM su sposob ako si vypytat za bateriu 3x viac ako za “obycajnu” aby rekuperaciu usetrili 0,001 L PHM/km a preto sa bateria udrzuje nabita len do urcitej kapacity aby mohla prijat rekuperovanu energiu. No a vysledok je jasny, ked treba po dlhsom case nastartovat, bateria je prazdna. Naco je toto dobre?

j.

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Tomáš Mádr
Sent: Monday, April 3, 2023 10:51 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Startovací kabely - návod z internetu...

Ještě když v autech nebyly přechytřelé systémy regulace dobíjení, tak palubní napětí bylo způsobně okolo 13,8 až 14,2 V, v zimě trošku víc. A tímto napětím se baterka nabíjela. Nikoliv proudem. Po nastartování do ní teklo proudu, kolik si vzala a kolik dal alternátor, klidně desítky A, a ten proud postupně klesal.
Blbé je, že takto se dají nabíjet baterie startovací  kde chceme velký startovací proud, a nikoliv trakční, kde chceme velkou kapacitu.
Při nabíjení autobaterie používám spínaný zdroj který dá max. 8A nastavený na 14,4V bez jakýchkoliv inteligentích pulzů a podobného.  Po připojení si baterka vezme, co zdroj dá. Proud postupně klesá, až za pár dní je to u kvalitní 100Ah baterky okolo 50mA, u méně kvalitních baterií klidně 500mA.
Baterie které nemají možnost dolití vody se nesmí nabíjet napětím vyšším, než je napětí plynovací, aby nezačaly vařit při rozkladu vody. Většinou je v nich nějaký bezpečnostní tlakový ventil, často jenom membrána, která se trhne. Každopádně dojde ke ztrátě vody a pošlození baterie,  pokud není doplněna.
14,4V odpovídá palubnímu napětí, takže baterku od auta nemusím odpojovat. Nehrozí, že by se něco poškodilo, protože to odpovídá provoznímu napětí z alternátoru. Zdroj má na výstupu diodu, aby neumřel, pokud by došlo k odpojení přívodu 230V.
Tomáš OK2MTM