Re: Čtení polohy potenciometru bez AD převodníku

ahorna na seznam.cz ahorna na seznam.cz
Středa Září 28 19:08:59 CEST 2022

Dobrý den,
nevím, zda to není zbytečně složité, ale dovedl bych si představit ještě
potenciometr s kondenzátorem dohromady určující kmitočet nějakého
oscilátoru, úlohou pak bude spočítat za daný čas počet impulsů. I při
jednodušším řešení s použitím RC konstanty by se podle mě dalo problémům s
exponenciálním charakterem vyhnout, když se kondenzátor nabíjí od nuly, za
dobu danou RC dosáhne napětí na něm ≈69% úrovně, ke které směřuje. Bude-li
"nabíjecí" napětí přesně udržováno, pak by stačilo sledovat překročení
úrovně U•0,69.
S pozdravem
Aleš Horna

"---------- Původní zpráva ----------
Od: Jindrich Fucik <fulda na seznam.cz>
Datum: 28.09.2022 14:35:59
Předmět: Čtení polohy potenciometru bez AD převodníku

Ahoj,

v rámci svého minimalistického projektu tady mám další výzvu. Jelikož už
jsem AD převodník použil jinde, nemohu jej použít pro čtení polohy
potenciometru. Potenciometr je zde jako součást uživatelského rozhraní,
které má umožnit uživateli rozeznat zhruba 50 dílků (ne že bych věřil,
že to uživatel dokáže nastavit).

Mám k dispozici buď PIC16LF15345 nebo PIC16F15244. Ten první je LF
(3,3V) a má 5 bit DA převodník, druhý je "bez L" (1,8 až 5,5V) a NEmá DA
převodník. Oba mají komparátor, oba mají dostatek PWM, oba mají CCP
(měření délky pulzu).

Zatím znám několik metod:
1A) k potenciometru přidat kondenzátor, tím dostaneme RC a měřit dobu
nabíjení kondenzátoru. Tady mne trochu trápí nelinearita, ideální by
bylo si udělat zdroj proudu s tím potenciometrem.

1B) udělám si zdroj proudu, kterým budu nabíjet kondenzátor, připojím ho
na vstup komparátoru, na druhý vstup připojím napětí z potenciometru a
budu měřit čas kdy se napětí překročí. To je podobné jako 1A, možná to
zjednoduší schéma, ale potřebuje to více nožiček.

2) použít komparátor a PWM. Tedy PWM pomocí nějakého kondenzátoru+odporu
vyhladím a napětí budu porovnávat s napětím na potenciometru. Tady je
mrzutá ta postupná aproximace, která nemůže být moc rychlá. Také
přesnost na 6 bitů bude na zvážení.

3) použiji ten DA převodník a komparátor a de-facto si postavím AD
převodník s postupnou aproximací. Tohle mi přijde asi nejjednodušší, ale
dostanu jen 5 bit (protože mám 5bit DA).

Při návrhu zohledňuji i počet vnějších součástek.

Nezná někdo ještě nějakou jinou zábavnou metodu?

Díky za nápady a připomínky

Jindra